• Anonym (Funderar)

Hur länge lämna marsvinen själva ?

Hur länge har ni lämnat era marsvin som längst? Går det att lämna dom fredag eftermiddag och komma tillbaka måndag OM de har två stora vattenflaskor (de dricker ur en på kanske tre dagar , stora ) massor av hö +två höhäckar extra ? Brukar bara använda de om vi åker bort men aldrig vart borta så här länge. Det är ingen direkt vi känner som kan kolla till som i påsk tyvärr. Eller måste vi åka hem tidigare?

• Svar på tråden Hur länge lämna marsvinen själva ?
  • Anonym (....)

Nej, man kan INTE lämna djur utan tillsyn från fredag eftermiddag till måndag! 

Antingen så får ni ta med dem, skaffa någon som kan se till dem dagligen  eller så får ni ställa in resan. 

• Anonym (.)

Alldeles för lång tid utan tillsyn. Lägg ut på FB och fråga om någon kan kan komma och pyssla med dem en gång per dag, det kan väl inte vara så svårt att hitta?

• Anonym (Djurskyddshandläggare)

De ska ha tillsyn minst två gånger dagligen, oftare om de är unga eller gamla. Inte alls en bra idé att lämna dem själva en hel helg.

• olof 45

Vi har kaniner. Som regel max 12 timmar utan uppsikt... EN gång har vi varit försenade och kaninerna var ensamma i 20h. Min fru var ganska ledsen och stressad då, men inget vi kunde göra. 

Skulle tro att samma gäller för alla smådjur... Man lämnar dem itne ensamma flera dagar i rad. Inte om man är djurvän iallafall. Tänk om något händer? Vattenläcka? Sjukdom?

• Anonym (Wtf)

Sånt tar man reda på INNAN man skaffar marsvin eller andra husdjur.

• Anonym (LS)

Du behöver fixa tillsyn 4-6 gånger under perioden! Be en granne. Kolla på Facebook om du känner någon som är marsvinsvan.

• Anonym (Nej)

NEJ man kan inte lämna däggdjur ensamma så länge!

• Anonym (okunnig kanske)

ursäkta men marsvinen klarar sig väl utan mänsklig tillsyn i det vilda särskilt om de har mat och vatten så det räcker så jag förstår inte problemet riktigt

• Anonym (Funderar)

Jag visste nästan hur svaren skulle bli här på fl, folk är så oerhört trevliga här! Inte. Svara bara på frågan eller håll trut med era åsikter, jag frågade en enkel fråga. Är ingen djurplågare, marsvinen mår super ;)

Svar på tråden Hur länge lämna marsvinen själva ?