• Anonym (S)

Bo i Katrineholm?

Hej! Funderar på att flytta med min familj och jag undrar hur det är att bo i Katrineholm?

Trivs ni? Är det lugnt, stökigt, finns "allt" man behöver? Service och aktivitetsutbud? bra skolor? Vilka områden är bra och vilka områden ska man undvika? osv.... tell me everything :)

// S

• Svar på tråden Bo i Katrineholm?
  • Anonym (Anna)

Jag har inte bott där själv men har nära anhöriga som bor där så har varit där många gånger. Det är en otroligt liten, tråkig stad. skulle aldrig i mitt liv flytta dit. Allt finns, caféer, Apoteket, stora mataffärer, Åhléns, HM ???? och några fler klädbutik, men inget stort utval. Några restauranger t ex O?Learys, Pincho eller vad det heter. Systemet finns. 

• Anonym (Anna)

Googla på Katrineholmsveckan. Det är en vecka om året då det ändå händer lite. Men stökig på kvällarna då ungdomarna sitter ute och dricker. 

• Anonym (U)

För 20 år sedan tyckte jag det var en rätt mysig liten stad, men sedan dess har det byggts en massa nytt och inflyttningen har gjort att småstaden inte alls är lika trevlig som förr. Utveckligen går mot getto.

• Anonym (Anna)

Och sedan finns ju Vingåkers Factory Outlet relativt nära om man har bil eller vill åka buss. Där i närheten Finn även lite andra butiker t ex en ittala-butik (eller vad det heter), finns porslin och andra saker till framförallt köket. 

• Anonym (U)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-14 09:37:42 följande:

Och sedan finns ju Vingåkers Factory Outlet relativt nära om man har bil eller vill åka buss. Där i närheten Finn även lite andra butiker t ex en ittala-butik (eller vad det heter), finns porslin och andra saker till framförallt köket. 

Jag har varit där, men ser det inte alls som anledning nog att flytta till Katrineholm.
  • Anonym (tvillingmamma)

Jag bor inte i Katrineholm men har varit där. Bor själv i en mindre stad. Man ska inte flytta till Katrineholm eller liknande om man inte gillar småstäder! Men tycker du att det är mysigt och inte känner behov av storstadens puls nära inpå, är det en annan sak. Tyvärr har just Katrineholm blivit något av ett ghetto. Det finns säkert bättre och sämre områden, men kriminaliteten har ökat och skolorna har försämrats enligt många.

• Anonym (Anna)
    Anonym (U) skrev 2022-04-14 10:06:12 följande:
    Jag har varit där, men ser det inte alls som anledning nog att flytta till Katrineholm.

Ha ha, nä, verkligen inte. Men om man nu vill flytta dit ändå (tycker själv staden är grå och tråkig) så kan man ju ändå shoppa där emellanåt om man vill. 

jag personligen skulle dö av tristess om jag var tvungen att flytta till Katrineholm, men vissa gillar ju lantliv. Själv föredrar jag storstäder. 

• Anonym (U)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-14 10:11:57 följande:

Ha ha, nä, verkligen inte. Men om man nu vill flytta dit ändå (tycker själv staden är grå och tråkig) så kan man ju ändå shoppa där emellanåt om man vill. 

jag personligen skulle dö av tristess om jag var tvungen att flytta till Katrineholm, men vissa gillar ju lantliv. Själv föredrar jag storstäder. 

Jag föredrar riktig storstad eller riktigt lantliv. Kantrineholm är varken eller, men har börjat få numera storstadens nackdelar men inte dess fördelar.
  • Anonym (Katrineholmsbo sedan 2020)

Jag och min sambo bor i Katrineholm sedan hösten 2020. Vi båda längtar ut på landet häromkring men det är inte så att vi vantrivs i lägenheten vi bor i. Vi bor i den "lite bättre" delen, Öster. Vad jag har förstått ska man hålla sig borta från Norr och Nävertorp, där händer det en del grejer. Visst väsnas barn och ungdomar utomhus om kvällarna även här men det har inte hänt något anmärkningsvärt sedan vi flyttade hit.

Det finns en hel del butiker i centrum och även restauranger av olika slag, och så finns faktiskt en liten biograf också! Men det är inte storstadskänsla, vilket är tur för jag avskyr storstäder. Jag har bott i Uppsala och vantrivdes något enormt där. Här är det mer en neutral känsla till staden och området. Min sambo som kommer från Eskilstuna tycker att Katrineholm är mycket bättre men han ser också vissa tecken på att en del områden börjar bli lite "ghetto", som de andra uttryckte det tidigare i tråden. 

Har ingen koll på skolor eftersom vi inte har barn än (gravid). 

Vi kommer troligtvis att rota oss i en mindre "ort" straxt utanför Katrineholm, lantligt och inga butiker. Men detta får duga för tillfället! 

Svar på tråden Bo i Katrineholm?