• Thu 14 Apr 2022 08:39
    1090 visningar
    4 svar
    4
    1090

    Trygghet i samtal

    Hej,

    Några enkla tips på att få igång kommunikationen med min sambo då det är väldigt ytligt för närvarande i form av vardagliga ting. Gärna tips från kvinnor.

    Har uttryckligen sagt att jag prioriterar samtal & kramar framför sex (Även om jag håller på att spricka av lust/åtrå och saknar bekräftelse även här:) 

    Så ge mig några trevliga och empatiska tips som kan förgylla en lång helgSolig

  • Svar på tråden Trygghet i samtal
  • Anonym (Teddy­)
    Thu 14 Apr 2022 08:46
    #1
    +1

    För många så är det mycket enklare att visa närhet genom sex än genom samtal. I ett genuint samtal måste du ge av dig själv och ditt inre, något som vissa tycker är jobbigt. 
    Varför funkar inte samtal med din sambo tror du?

  • Thu 14 Apr 2022 09:08
    #2

    Hon hänvisar till depression och det respekterar jag - livet drabbar oss. 
    Men jag vill så gärna att hon släpper in mig i detta eller söker professionell vård, jag fins här - men hon är i slutändan ansvarig för sin hälsa. Tidigare har vi alltid känt en stor samhörighet i att bara kramas i jobbiga stunder och tanka energi från varandra.

    Nu är hon undvikande när jag rör henne, så jag har sagt att jag vill höra direkt från henne om känslorna har tagit slut och om depressionen byggs på av detta.

  • Thu 14 Apr 2022 11:11
    #3
    +2

    Så länge du respekterar hennes avståndstagande attityd så kommer hon fortsätta. Den väg hon slagit in på är den för henne enklaste. Eller i alla fall var, när hon började. Efter ett tag är risken man varken vet ut eller in, men då kommer stoltheten in.
    Det betyder inte att man ska börja ställa krav direkt. Men efter ett tag måste den andra parten förstå att det inte håller i längden.
    Men då måste man också själv vara beredd på att kraven man ställer också kan göra att relationen tar slut. Och då måste man själv ställa sig frågan om den egentligen inte redan gjort det och att den lever på konstgjord aning.

  • Thu 14 Apr 2022 11:30
    #4
    +2
    Eraflog skrev 2022-04-14 09:08:19 följande:

    Jag vill så gärna att hon släpper in mig i detta.

    Nu är hon undvikande när jag rör henne, så jag har sagt att jag vill höra direkt från henne om känslorna har tagit slut och om depressionen byggs på av detta.


    Om hon är deprimerad bör du respektera det, inte försöka pusha henne till olika saker. Djupare samtal, fysisk närhet, och så vidare - du måste backa. Hon ska använda sina krafter till att ta/ha kontakt med vården, få samtalsstöd, hitta bra läkemedel och göra små saker i vardagen. 

    Vid depression har hon ingen energi som du kan "tanka" av, och det är inte kramar som kommer bota henne. Det är inte heller rätt tillfälle för dig att ifrågasätta hennes känslor eller kräva att hon ger olika besked om relationen. 

    Såklart är det upp till dig själv att avgöra vilken typ av relation du orkar leva i. Det är tufft att ha en deprimerad partner. Men om du bestämmer dig för att stanna behöver du just nu verkligen släppa ditt jag-fokus. 
Svar på tråden Trygghet i samtal