• Fri 15 Apr 2022 03:09
    9268 visningar
    2 svar
    2
    9268

    Endometrios smärta vid samlag? snälla hjälp

    Hej alla där ute med endometrios! 


    Kan ni snälla, snälla hjälpa mig?

    jag har en diagnos som heter PCOS, men har på senaste tiden börjat misstänka om jag kanske har endometrios också! 


    Dock har jag inte denna menssmärta som jag läst många har! 


    Men senaste 2 gånger jag och min varit intima så har jag haft en huggande smärta i nedre del av magen som gör väldigt ont vilket påverkar våra intima stunder tyvärr! Och jag brukar ha molande smärta då och då genom min menscykel! 


    Är detta typisk smärta för endometrios? Är det fler som har detta? 


    Jag har aldrig haft såhär innan! Just nu har jag ÄL på letrozol och vi försöker bli gravida med barn nr 2! 

  • Svar på tråden Endometrios smärta vid samlag? snälla hjälp
  • Sat 16 Apr 2022 10:14
    #1

    Att man kan få smärta vid samlag är nog vanligare än man kan tro och behöver inte betyda att man har endo. Om tex mannen kommer för långt in så han kommer åt livmodertappen så kan det göra riktigt ont. Och att man har smärta är inte heller alltid ett tecken på endo. Jag har precis blivit diagnostiserad med endometrios och jag har aldrig någon smärta av den. Jag kan känna av ägglossningen ibland men det kan vissa kvinnor ändå. Annars så har jag ingen till normal mensvärk och känner på så sätt inte av min endo som andra kan göra. Dock så är allt väldigt individuellt och om du tror att du kanske har endo så be om en undersökning för att få svar. Det kan ju också vara så att det är något annat som orsakar din smärta så kolla upp det så allt står rätt till är mitt råd :)
    Dom har förresten inte sett något på ett vul? Eftersom att du går på leteozol så antar jag att dom har koll på dig med jämna mellan rum?

  • Tue 19 Apr 2022 14:58
    #2

    Hej

    Tack så mycket för ditt svar.

    Jag misstänker att det va ÄL som va orsaken till smärtan, då det kändes som att han kom åt livmodertappen. Inte haft så innan och inte efter. 

    Ska göra VUL i morgon 20 april så får vi se vad dom säger då. 

Svar på tråden Endometrios smärta vid samlag? snälla hjälp