• Paeonia123

Blev ni gravida trots snusning/rökning?

Hej!
    Har börjat snusa igen efter ett litet uppehåll. Är dock lite orolig att det ska ha negativ inverkan på fertiliteten, men jag har ingen motivation just nu att sluta, tänker att ett plus får mig att slänga dosan. 

Blev ni gravida trots rökning/snusning? Och hur gamla var ni då?
    Jag är 33. 

Hoppas på många svar!

• Svar på tråden Blev ni gravida trots snusning/rökning?
  • ElaineBenes

Jag blev gravid trots snus. Slutade röka när vi bestämde oss för att försöka men snusade till runt vecka 8. 
    Drog ner på snusandet för jag hade ju som avsikt att sluta även med det så snusade inte alls mycket under själva graviditeten. 
    Men som sagt var innan gick det nästan en dosa om dagen

• Paeonia123

ElaineBenes, härligt att höra! Hur gammal var du när du blev gravid trots snus? 

• fjanten

Min väninna rökte. Tog ca 10 månader för henne att bli gravid, 24 år då. Slutade röka vid plus. Barn 2 och 3 blev till på första första försöket för henne, så det verkar ha haft påverkan där. 

• Paeonia123

fjanten, då verkar det verkligen haft påverkan om hon blev gravid på första försöket med andra och tredje. Det tog ändå 10 månader och hon var 24 år och rökte och jag är 33 och snusar, då kanske det kommer ta ett tag. Känner att jag kanske får mer motivation att sluta om det visar sig ta tid att bli gravid.

ElaineBenes: förutom din ålder när du blev gravid när du snusade, hur lång tid tog det att bli gravid?

• Nyponet01

Jag har blivit gravid 2 gånger på första försöket trots att jag rökat, blev barn. Dock slutade jag direkt vid plus.
    3 gånger har jag blivit oplanerat gravid när jag rökte. Två missfall och ett barn, men slutade vid plus där med.
    En gång blivit gravid när jag snusat. Slutade vid plus och det blev mitt fjärde barn.
    Ytterligare en graviditet då jag varken rökte eller snusade, blev missfall.
    Nu har jag inte rökt på 20 år och inte snusat på 3 år.

• Ebo88

Levt normalt, snusat och druckit och blivit gravid 4 ggr

• Paeonia123

Låter positivt att både Nyponet01 och Ebo88 blivit gravida trots rökning/snusning. Jag hoppas på lika för mig :) <3

Några fler? :)

• ElaineBenes

Jag var 39 när det tog sig. Men hade då varit rökfri i 4 år

Har aldrig hört att rökning eller snus på något sätt påverkar fertiliteten, däremot påverkar det ju barnet i magen när ett är ett faktum. 
  • fjanten
    ElaineBenes skrev 2022-04-17 20:34:40 följande:

Jag var 39 när det tog sig. Men hade då varit rökfri i 4 år

Har aldrig hört att rökning eller snus på något sätt påverkar fertiliteten, däremot påverkar det ju barnet i magen när ett är ett faktum. 
    Tobaksrökning försämrar äggstockarnas funktion. Flera undersökningar visar att det tar längre tid för rökare att bli gravida och att risken för missfall ökar. Skadliga kemikalier som finns i tobaken har konstaterats i stora mängder också i follikelvätskan
  • Tinykangaroo

Jag har blivit gravid 4 gånger trots både snusning och rökning. Första gången var jag 32 och sista gången var Jag 37. Innan dess trodde jag att jag var infertil eftersom jag aldrig blivit gravid med någon av mina ex. Kanske var det p.g.a. cigaretterna eller snuset, men jag tror mer på kompabilitetsproblem mellan mig och mina tidigare partners. Oavsett vad så önskar jag dig lycka till och att du snart får anledning att sluta med nikotinet {#emotions_dlg.flower}

• Paeonia123

Tinykangaroo: Intressant och låter ju lovande. Tack så mycket, jag hoppas också att jag snart får anledning att sluta med nikotinet :) 

• Jordgubbstanten

Kan tillägga att detta är min andra graviditet och snusade innan första också.. har slutat när jag fått +

• Paeonia123

Jordgubbstanten: Vad roligt att höra att det går trots snus och stort grattis! :) <3 
    Tog det lång tid för dig att bli gravid?
    Vi är inne på femte försöket nu. :) 

• Jordgubbstanten
    Paeonia123 skrev 2022-04-18 08:46:37 följande:

Jordgubbstanten: Vad roligt att höra att det går trots snus och stort grattis! :) <3 
    Tog det lång tid för dig att bli gravid?
    Vi är inne på femte försöket nu. :) 

Tack :) nummer ett var inte planerad och nummer två tog lång tid på sig.. dock hade det en medicinsk orsak så genast jag fick medicin för det så gick det på första försöket, det slutade i ett utomkvedshavandeskap men några månader efter började vi prova igen och gick snabbt då också :) 
    lycka till och hoppas du blir gravid snart :)
  • Hopsanhejsan

Själv snusar jag tobaksfria snus och försöker bli gravid, slutar när de blir ett plus och hoppas också att de nt påverkar fertiliteten. tänker att man ska njuta av livet och försöka nt låta besattheten av barn ta över, vilket de kanske gör ändå men jag tror inte det skadar att unna sig. har tre vänner som rökte mycket dagligen och blev gravid kvickt

• Paeonia123

Låter fint, Hopsanhejsan, tror också det är bra om man lever som vanligt tills dess att man blir gravid. 

Svar på tråden Blev ni gravida trots snusning/rökning?