• stjärnfallet

    Csn bidrag om man är sambos?

    Jag har en son som jag är ensamstående med. 5 år. Jag och sonen ska flytta ihop med min pojkvän nu. Jag studerar heltid och har haft full csn, nu måste jag däremot ansöka på nytt till sista terminen, har jag rätt till full csn eller blir det ett lägre belopp nu när vi blir sambos?

    Har man ens rätt till någon csn då? Jag förstår bostadsbidraget försvinner. Har för övrigt barnbidrag och underhåll från pappan. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Csn bidrag om man är sambos?
  • enola

    Du har samma rätt till lån och bidrag som om du vore singel, även barntillägget. Det enda som spelar in är om du själv har någon annan löneinkomst. 

  • stjärnfallet

    Tack snälla för svar! Har en kompis i min klass som är gift, hon får endast lite i bidrag från CSN men det kanske är en skillnad då när man är gift?

  • Anonym (Åsa)
    stjärnfallet skrev 2022-04-17 12:38:34 följande:

    Tack snälla för svar! Har en kompis i min klass som är gift, hon får endast lite i bidrag från CSN men det kanske är en skillnad då när man är gift?


    Din kompis har förmodligen valt att inte ta lån. Det måste man ju inte göra om man inte vill.
  • Anonym (Åsa)
    stjärnfallet skrev 2022-04-17 12:59:42 följande:

    Okej. Men då har jag alltså rätt till samma summa som innan med csn lån fast vi flyttar ihop? // Glad


    Ja, från CSN får du samma. Men har du bostadsbidrag så kan det påverkas av att du blir sambo.
Svar på tråden Csn bidrag om man är sambos?