• Anonym (Ensam Mamma)

Semestertips för ensamstående

Tips på bra kortresa med barn 4-6 år sökes. Utan bil och vi utgår från Stockholmsområde.
    Jag skulle gärna vilja vara borta 3-4 dagar och budgeten för en vuxen och två barn är upp till 8000kr ink mat.

jJag har försökt googla men får bara fram tips på dagsutflykter.

• Svar på tråden Semestertips för ensamstående
  • Anonym (Gotlänning)

Camping på Gotland. 
    Är du medlem hos ICA så får du rabatt på färjan.

Vet inte vad vandrarhem kostar, hotell finns också rabatter på hos ICA.

Gotland har något för alla, har du inte varit här så rekommenderar jag det å det allra varmaste.

• Anonym (enkelt)

Trosa? Finns buss dit direkt från Stockholm. Bo på enkelt vandrarhem.
    Annars är väl skärgården givet, båt plus tälta på ön blir ju billigt.

• Anonym (Ensam Mamma)

Men blir det inte ganska dyrt att tälta? jag äger ingen utrustning och att köpa in allt kommer att ta en stor del av min reskassa. Tält, 3 sovsäckar, 3 liggunderlag, campingkök? vad mer behöver man?
    Blir dessutom rätt mycket för en person att bära på. Barnen är för små för att kunna bära mer än sina egna kläder under resan.

• Anonym (Ensam Mamma)

Har varit mycket på Gotland, och det är fantastisk. Men det är dyrt, särskilt om man är sent ute som jag är nu och det väl svårt att klara sig där utan egen bil om man inte tänkt bo innanför muren. Och då blir det ännu dyrare. 

• Anonym (SL)

Grinda
    Hyra Stuga på t.ex Grinda. Mysigt att åka ut med båt och ha med sig lättlagad mat (finns även liten affär) och äta någon måltid på någon av restaurangerna. Bilfri ö. Bada, hyra kanot och ge sig ut pä upptäcksfärd. Kul att förbereda sig med att titta på Saltkråkan-filmerna
    Finns ju liknande på andra öar.

Söderköping
    Supermysig liten stad med flera stugbyar och vandrarhem. Går direktbussar från Tockholm.
    Fint att ge sig på upptäcksfärd i, äta glass, se på Göta Kanal och klättra upp på Ramunderberget.
    Kul att titta på Madickenfilmerna inför vistelsen.

Mariehamn
    Ta båt ut till Mariehamn (antingen från skeppgårdskajen eller Kapellskär) och stanna över några nätter. 
    Upplev denna mysiga stad. Finns trevligt badställe väldigt centralt, fina små butiker, minigolf och vackra vyer. 
    Finns ju även möjlighet att hyra stuga på andra delar av Åland men vet inte hur lätt det är utan bil.

• Anonym (Skärgården)
    Anonym (Ensam Mamma) skrev 2022-04-17 14:03:48 följande:

Men blir det inte ganska dyrt att tälta? jag äger ingen utrustning och att köpa in allt kommer att ta en stor del av min reskassa. Tält, 3 sovsäckar, 3 liggunderlag, campingkök? vad mer behöver man?
    Blir dessutom rätt mycket för en person att bära på. Barnen är för små för att kunna bära mer än sina egna kläder under resan.

Hyr campingstuga eller bo på vandrarhem istället?

http://nattaro.se/boende/stugorna/ 

• Anonym (Färja)

Det finns resor med färja till Tallin, Helsingfors m.m
    Det finns även färjor som är mer barn anpassade.

• Anonym (Jenny)

Boka ett par nätter i campingstuga på en camping! Där brukar det finnas massor med aktiviteter för barnen, och det är lätt att komma i kontakt med andra familjer, så att även du får några att prata med.

• Anonym (Cph)

Jag var nyss i Köpenhamn med mitt barn. Tog tåget från Sthlm, 4,5 timme eller så. Det var toppenkul! 

• Anonym (Nynäs)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2022-04-17 13:51:02 följande:

Gotland har något för alla, har du inte varit här så rekommenderar jag det å det allra varmaste.

Gotland är trevligt men löjligt dyrt för oss fastlänningar.

• Anonym (Gotlänning)
    Anonym (Nynäs) skrev 2022-04-19 14:52:16 följande:
    Gotland är trevligt men löjligt dyrt för oss fastlänningar.
    Jo, dessvärre är det så.
    För oss bofasta gäller halva priset och det är rätt dyrt det också. Vi har länge kämpat för vägpriser men den dagen lär aldrig se sitt ljus.

Vet att Destination Gotland har erbjudande som heter något i stil med "alla och bilen", då blir det lite billigare.

Trots kostnaden är ön mycket välbesökt varje sommar, det är jag som bofast mycket glad för.
  • Anonym (A)
    Anonym (Färja) skrev 2022-04-17 15:00:32 följande:
    Det finns resor med färja till Tallin, Helsingfors m.m
    Det finns även färjor som är mer barn anpassade.
    Intressant.
Svar på tråden Semestertips för ensamstående