• Amst

    Hallon när man är gravid!?!

    Hjälp!!
    gjorde smoothie. Micrade då ca 1 dl hallon och 3 dl blåbär. 
    gjorde min smoothie med fil och drack utan att tänka på något. Men nu efteråt, hallon som är inte är kokade är inte bra när man är gravid?? ellerhur?!? 


    behöver jag oroa mig eller är de en liten chans att få calici??

  • Svar på tråden Hallon när man är gravid!?!
  • Whimzee

    Frusna hallon (sådana en kan köpa i påse) riskerar att ha salmonellabakterier, det är därför en bör koka dem. Men hallon du t ex plockar själv har inte den risken.
    Jag tror absolut inte du bör oroa dig för det lilla.

  • Anonym (Och)

    Och hepatit A.

    man ska aldrig äta frusna hallon eller jordgubbar gravid eller ej, om de inte kokats. Läs på livsmedelsverkets sida.

    Men risken att drabbas är låg.

  • Anonym (Sara)
    Whimzee skrev 2022-04-17 22:37:26 följande:

    Frusna hallon (sådana en kan köpa i påse) riskerar att ha salmonellabakterier, det är därför en bör koka dem. Men hallon du t ex plockar själv har inte den risken.
    Jag tror absolut inte du bör oroa dig för det lilla.


    Påse? Va? Vad köper du för hallon? Jag köper mina i pappersförpackningar och om man läser på förpackningen står klart och tydligt: frysta importerade hallon bör koka minst två minuter innan förtäring. Det har ingen betydelse om du är gravid eller ej, du kan bli sjuk oavsett. Om det är farligt för barnet vet jag ej. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Och) skrev 2022-04-18 22:59:20 följande:

    Och hepatit A.

    man ska aldrig äta frusna hallon eller jordgubbar gravid eller ej, om de inte kokats. Läs på livsmedelsverkets sida.

    Men risken att drabbas är låg.


    Jordgubbar också? Bara hört att man bör göra detta med hallon. Men risken är ändå liten att man smittas. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2022-04-18 23:59:44 följande:
    Påse? Va? Vad köper du för hallon? Jag köper mina i pappersförpackningar och om man läser på förpackningen står klart och tydligt: frysta importerade hallon bör koka minst två minuter innan förtäring. Det har ingen betydelse om du är gravid eller ej, du kan bli sjuk oavsett. Om det är farligt för barnet vet jag ej. 
    Vid närmare eftertanke minns jag att jag själv sett ?hallonpåsar?. Trött?tror jag bör sova nu. 
Svar på tråden Hallon när man är gravid!?!