• Mackan87

Hjälp! Har SÅÅÅ torra ögon!!

Jag hoppas det finns någon som kan ge andra råd än "använd ögondroppar" eftersom jag inte tycker det fungerar något vidare. Det måste finnas något annat att göra mot torra ögon?!

Jag har länge haft problem med torra ögon, men det senaste året har det verkligen försämrats rejält. Jag kan inte längre ha linser, kan inte sminka mig på samma sätt som innan och att köra bil är ju ett litet helvete minst sagt. Jag blir grusig och torr i ögonen och då även ofta oerhört trött.

Jag har testat ett par olika ögondroppar, nu använder jag en spray som jag sprayar ögonen med. Men det hjälper ju bara ett par minuter innan det är kört igen. Och sminket rinner vilket gör att det då svider rejält i ögonen. 

Jag använde p-piller ca ett år innan jag slutade med detta i julas i hopp om att det kunde göra saker bättre men jag har inte märkt någon jätteskillnad.

Jag använder glasögon och arbetar framför dator (ja, det blir många timmar, men det är vad det är). Har skärm som ska vara "bra" för ögonen och jag har ställt in avståndet till skärmen på rätt sätt. 

Jag har läst att det inte finns något annat att göra än just ta ögondroppar, men NÅT måste det väl finnas?!??!!?

• Svar på tråden Hjälp! Har SÅÅÅ torra ögon!!
  • EnAnonumius

Beställ tid hos en ögonläkare. Så kan de utreda om du har dålig tårproduktion. 

Du bör även gå till optikern också och be om att få beställa terminalglasögon. Inte för att de direkt hjälper mot ögontorrhet, men de hjälper mot ögonutmattning.
    Arbetar du många timmar på en arbetsplats framför datorn, så kolla upp om din AG kan hjälpa dig med terminalglasögon.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Membrasin)

Hej, testa Membrasin. Det funkade för mig iaf. Det är ju inte ögondroppar utan tabletter som hjälper mot torra slemhinnor. Sen finns det vissa ögondroppar med lipider, googla på det. 

• Anonym (?)

Vilka ögondroppar har du provat? Har du fått hjälp av apotekspersonal eller läkare för att hitta en sort som kan fungera för dig?

• Mackan87
    EnAnonumius skrev 2022-04-18 09:11:25 följande:

Beställ tid hos en ögonläkare. Så kan de utreda om du har dålig tårproduktion. 

Du bör även gå till optikern också och be om att få beställa terminalglasögon. Inte för att de direkt hjälper mot ögontorrhet, men de hjälper mot ögonutmattning.
    Arbetar du många timmar på en arbetsplats framför datorn, så kolla upp om din AG kan hjälpa dig med terminalglasögon.

Jag var hos optikern i höstas som sa att jag inte behövde byta glasögon (trodde att mina nuvarande vanliga kanske var för dåliga). Jag har dessutom terminalglasögon men som du skriver ger de inte någon effekt tycker jag, annat än mot spänningshuvudvärk möjligtvis. Kanske får fundera på ögonläkare. Tack för tipset!
  • Mackan87
    Anonym (Membrasin) skrev 2022-04-18 11:02:40 följande:

Hej, testa Membrasin. Det funkade för mig iaf. Det är ju inte ögondroppar utan tabletter som hjälper mot torra slemhinnor. Sen finns det vissa ögondroppar med lipider, googla på det. 

Jag googlade på Membrasin nu och blev väldigt nyfiken på detta! Har torra slemhinnor "överallt" så det kanske faktiskt skulle kunna vara lösningen på mina problem. Hur länge bör man ta dem innan man kan förvänta sig effekt? 
  • Mackan87
    Anonym (?) skrev 2022-04-18 12:52:01 följande:

Vilka ögondroppar har du provat? Har du fått hjälp av apotekspersonal eller läkare för att hitta en sort som kan fungera för dig?

Nu har jag Oxyal som jag fick rekommenderat av optikern. Tidigare har jag provat Systane Ultra och Hylo gel (den sista var längesen). Har inte varit hos läkare och när jag köpte de två senare ögondropparna gick jag på recensioner och fakta på nätet.
  • Anonym (Membrasin)
    Mackan87 skrev 2022-04-18 21:24:55 följande:
    Jag googlade på Membrasin nu och blev väldigt nyfiken på detta! Har torra slemhinnor "överallt" så det kanske faktiskt skulle kunna vara lösningen på mina problem. Hur länge bör man ta dem innan man kan förvänta sig effekt? 
    Om jag minns rätt så märkte jag skillnad hyfsat snabbt, kanske efter en-två veckor. Man börjar med 4 kapslar och ska sen trappa ned till 2, tyvärr kostar de en del, men leta efter erbjudanden och köp stora förpackningar. 
    Hoppas det hjälper dig också, om du väljer att prova!
  • Anonym (Sjögrens?)

Om du även är torr i munnen och halsen, har inte i lederna och är trött kan det vara Sjögrens. 

• Mackan87
    Anonym (Membrasin) skrev 2022-04-19 19:47:59 följande:
    Om jag minns rätt så märkte jag skillnad hyfsat snabbt, kanske efter en-två veckor. Man börjar med 4 kapslar och ska sen trappa ned till 2, tyvärr kostar de en del, men leta efter erbjudanden och köp stora förpackningar. 
    Hoppas det hjälper dig också, om du väljer att prova!
    Va bra! Har du märkt av några biverkningar? Jag har känslig mage så undrar om jag blivit gasig pga dem haha.. Men har bara använt dem i två dagar nu (beställde hem direkt! Fast tog varianten Membra femin forte för den var ekologisk men naturliga ingredienser), igår kväll och imorse. Får hoppas det går över eller att det beror på annat.
  • Mackan87
    Anonym (Sjögrens?) skrev 2022-04-19 19:52:43 följande:

Om du även är torr i munnen och halsen, har inte i lederna och är trött kan det vara Sjögrens. 

Tjaaaa, jag har inte så jättebesvär med torrhet i halsen men vissa dagar så ja. Inte ont i lederna annat än höfter, axlar, tennisarmar typ (vad klassas egentligen som ledvärk??) och fick diagnosen "kronisk trötthet" för några år sedan. Men jag hoppas inte det är något sånt! Funkar inte Membra femin forten så ska jag kontakta läkaren iaf!

(När jag googlade så verkar det ju dock inte som att det finns något särskilt botemedel?? Utan bara symptomdämpande? Som tex ögondroppar, och det funkar ju föga.......)
  • Anonym (Membrasin)
    Mackan87 skrev 2022-04-21 21:16:14 följande:
    Va bra! Har du märkt av några biverkningar? Jag har känslig mage så undrar om jag blivit gasig pga dem haha.. Men har bara använt dem i två dagar nu (beställde hem direkt! Fast tog varianten Membra femin forte för den var ekologisk men naturliga ingredienser), igår kväll och imorse. Får hoppas det går över eller att det beror på annat.
    Nix, inga biverkningar. Hoppas gaserna inte beror på tabletterna då :)
    Hoppas verkligen detta hjälper, uppdatera gärna framåt.
Svar på tråden Hjälp! Har SÅÅÅ torra ögon!!