• Anonym (JMS)

Ni som kollat gallan med ultraljud, se hit

Hej. Har haft besvär med smärta i överbuken och har nu gjort ultraljud. Vilket visade några gallstenar men även att gallblåsan var platt och utan galla. Om jag hade ätit hade det inte varit nåt konstigt. Men nu hade jag fastat just för att gallblåsan skulle vara fylld och va päronformad. Läkaren frågade flera gånger om jag hade ätit eller druckit för så såg det ut på gallblåsan. Men jag hade tid direkt på morgonen och åt senast på kvällen dagen innan. Hittar ingen information när jag googlar vad detta kan bero på. Hittar inte andra som haft samma problem. Försökte fråga läkaren men hon var bara otrevlig och sa att hennes uppgift var bara undersöka mig och inte svara på frågor. (Vilket jag förstår, men det var hon som berättade om min platta tomma gallblåsa och lät verkligen förvånad över den. Det var inte jag som frågade, men fick inte ställa fler frågor gällande fynden).  Så då tänkte jag kolla här om någon har varit med om nåt liknande vid ultraljudsundersökningen?Eller om det finns nån annan kunnig inom området?

• Svar på tråden Ni som kollat gallan med ultraljud, se hit
  • Anonym (vänta)

En röntgenläkare kan och skall inte svara på frågor om orsaken till att det ser ut som det gör. De undersöker bara och beskriver fynden.
    Kanske som att en besiktningsman kan säga "här finns en vattenläcka", men det är rörmokaren som tar reda på varför.

Du kommer ju få ditt röntgensvar av en annan läkare (den som beställt undersökningen), och det är dit du skall vända dig med dina frågor.

• Anonym (JMS)

Hej, Ja jag vet att det är så. Men har tid om 2 veckor och får svar då. 2 veckor är lång tid att vänta. Tänkte mest ifall nån här har haft likadant, dvs platt galla. Så jag kan få lite med info som kan lugna min oro. 

Svar på tråden Ni som kollat gallan med ultraljud, se hit