• Anonym (R)

Gravid efter p-piller

Jag har ätit p-piller sen jag var 17, är nu 30. Innan dess var min mens ganska oregelbunden, var ju dock ganska ung o Fick min första mens när jag var 15. Jag o sambon planerar nu att försöka skaffa barn inom Snar framtid. Min barnmorska sa att jag absolut inte ska sluta med p-piller innan utan direkt när jag planerar att bli gravid då man tydligen lättast blir gravid då. 

npgon som har erfarenhet av detta? Samtidigt har jag läst att det kan ta ett år innan ägglossningens sätter fast efter p-piller? Något jag bör tänka på?

• Svar på tråden Gravid efter p-piller
  • Cusoon

Jag plussade 2 månader efter jag slutat med piller, då hade jag använt piller i över 20år. Med det sagt så ja det är olika, för endel kan det ta lite längre tid, för andra går det vägen på en gång. Viktigast är att du är redo när det väl sker. Jag använder appen Clue, den är grymt bra, jag såg direkt när det var dags att ha sex! Jag hade också oregelbunden mens när jag var tonåring, numera är den någorlunda regelbunden, tack vare appen kan jag hålla koll på både ägglossning och när mensen beräknas börja och sluta, gratis är den också.

• svansmamman

Jag hade ätit p-piller i typ sju år när jag slutade i början av november 2020, ganska precis en månad senare fick jag ett infall att ta ett gravtest som visade positivt. Så för mig kom ägglossningen igång direkt och ett enda oskyddat samlag ledde till graviditet. Graviditeten slutade dock i ett tidigt missfall. Om missfallet berodde på slumpen eller om kroppen var i obalans och fortsatt påverkad av hormon från p-pillren låter jag vara osagt. 

Jag håller tummarna för dig! 

Svar på tråden Gravid efter p-piller