• Anonym (T)

Gravid efter p-piller

Jag har ätit p-piller sen jag var 17, är nu 30. Innan dess var min mens ganska oregelbunden, var ju dock ganska ung o Fick min första mens när jag var 15. Jag o sambon planerar nu att försöka skaffa barn inom Snar framtid. Min barnmorska sa att jag absolut inte ska sluta med p-piller innan utan direkt när jag planerar att bli gravid då man tydligen lättast blir gravid då. 

npgon som har erfarenhet av detta? Samtidigt har jag läst att det kan ta ett år innan ägglossningens sätter fast efter p-piller? Något jag bör tänka på?

• Svar på tråden Gravid efter p-piller
  • Anonym (L)

Det är nog olika mellan de olika preparaten och sorterna. Jag blev gravid verkligen direkt månaden efter jag slutade, gick på form av minipiller.
    Vi trodde nog att det skulle ta längre tid...så det blev lite chock. Har dock aldrig hört att det är lättare...

• Gameofthrones

Håller med ovanstående citat 

• Anonym (T)
    Anonym (L) skrev 2022-04-18 13:39:15 följande:

Det är nog olika mellan de olika preparaten och sorterna. Jag blev gravid verkligen direkt månaden efter jag slutade, gick på form av minipiller.
    Vi trodde nog att det skulle ta längre tid...så det blev lite chock. Har dock aldrig hört att det är lättare...

Ja det är nog väldigt individuellt. Men fick du ägglossning då direlt? Testade du eller körde ni bara på?
    jag hittade en studie om detta med att äggen eller något hållt i bättre kondition om de inte har ägglossnings varje  månad 
  • Anonym (L)
    Anonym (T) skrev 2022-04-18 13:49:18 följande:
    Ja det är nog väldigt individuellt. Men fick du ägglossning då direlt? Testade du eller körde ni bara på?
    jag hittade en studie om detta med att äggen eller något hållt i bättre kondition om de inte har ägglossnings varje  månad 
    Vi körde bara på...men hade fått för oss att det kunde ta tid innan allt kom igång, hade ju ätit p-piller lika länge som du...men icke...
  • Anonym (LS)

Det är individuellt hur snabbt ägglossning och mens kommer igång efter p-piller. 

Hur lätt det är har jag ingen aning om. Det är nog väldigt olika. Innan jag började använda p-piller tog det 4-5 månader att bli gravid. Andra gången blev jag gravid ungefär en vecka efter jag slutade med pillerna och hann inte ens få tillbaka mensen.

Svar på tråden Gravid efter p-piller