• Stefan99

    Har sån sjuk jobbångest

    Ja alltså allt från att passa in i gruppen, till att kunna prestera, till att inte få självmordstankar igen.
    På mitt förra jobb hade jag självmordstankar nästan dagligen, kunde inte prata med någon om detta heller.
    Nu så fort jag är nära ett nytt får jag enorm ångest, som att mitt liv tar slut och att jag bara hamnar i det där ekorrhjulet igen.
    Jag mår illa med tanken på jobb där jag inte själv styr min tillvaro.
    Jag hade nog passat mycket bättre som egen företagare, att inte jobba åt andra utan åt mig själv och för företagets bästa.
    Dock är jag för feg för att starta eget, vet inte ens var jag skulle börja.
    Har även lite social fobi så det gör inte saken lättare.
    Så fort jag får någon som kommer mig för nära så får jag PANIK, jag vill inte berätta mina livsöden för främmande människor, eller känna att jaha här kommer jag jobba fram till 65, hoppas sista 25 åren går snabbt.
    Får sån otrolig panikkänsla, instängdhet, nästan någon form av klaustrofobi av tanken på att jobba dag ut och dag in, år ut och år in.
    Vet ärligt inte vad jag ska göra.
    Kanske är studier vägen ut, jag vill lära mig nya saker, inte fastna i ekorrhjulet igen.

  • Svar på tråden Har sån sjuk jobbångest
  • Anonym (Hjälp)
    Stefan99 skrev 2022-04-18 21:36:15 följande:
    Har sån sjuk jobbångest

    Ja alltså allt från att passa in i gruppen, till att kunna prestera, till att inte få självmordstankar igen.
    På mitt förra jobb hade jag självmordstankar nästan dagligen, kunde inte prata med någon om detta heller.
    Nu så fort jag är nära ett nytt får jag enorm ångest, som att mitt liv tar slut och att jag bara hamnar i det där ekorrhjulet igen.
    Jag mår illa med tanken på jobb där jag inte själv styr min tillvaro.
    Jag hade nog passat mycket bättre som egen företagare, att inte jobba åt andra utan åt mig själv och för företagets bästa.
    Dock är jag för feg för att starta eget, vet inte ens var jag skulle börja.
    Har även lite social fobi så det gör inte saken lättare.
    Så fort jag får någon som kommer mig för nära så får jag PANIK, jag vill inte berätta mina livsöden för främmande människor, eller känna att jaha här kommer jag jobba fram till 65, hoppas sista 25 åren går snabbt.
    Får sån otrolig panikkänsla, instängdhet, nästan någon form av klaustrofobi av tanken på att jobba dag ut och dag in, år ut och år in.
    Vet ärligt inte vad jag ska göra.
    Kanske är studier vägen ut, jag vill lära mig nya saker, inte fastna i ekorrhjulet igen.


    Har du sökt hjälp?
  • Grey Man

    Trist att höra!

    Men hur allvarliga är självmordstankarna? Om det skulle vara läskigare att starta eget än att dö så verkar det ju lite galet. 

    Gå ner på halvtid och dra igång ett företag vid sidan om och testa om det bär. Eller gör som du själv skrev - utbilda dig till något som du tror du skulle tycka var kul. Jag drev eget i nästan 20 år och det är ju en värld med toppar och dalar och plötsligt jobbar du för Skatteverket istället så det är inte alltid utan ångest, tvärtom. 

    Ta hand om dig och försök ha kul på vägen! 

  • Anonym (Lisa)

    Starta eget! Jag har startat eget två gånger och båda gånger har det varit tufft i början men efter ca 6 månader har det börjar rulla på. Se till att ha en okej buffert. Du ska inte gå runt och må dåligt.

    Sen behöver du ju inte prestera inför andra, prestera för dig själv. Tänk inte att du måste passa in i det sociala gänget på din arbetsplats. Alla är olika, du är som du är. Du kanske är mer av en ensamvarg vilket är helt okej. Jag är likadan!

Svar på tråden Har sån sjuk jobbångest