• Fundersam Anhörig

    HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar

    Hej

    Vi håller på att städa ur förädlarnas vind sedan de flyttade till demensboende
    Hittade en låda full med några konstiga formade tunna plastbitar som ingen av oss hade någon aning vad det är för något
    Mest av nyfikenhet, någon som vet vad det är och vad det kan ha använts till.
    Lär väl åka ner i containern som så mycket annat från denna vind men blev bara nyfiken vad tusan det

    kunde vara för något

  • Svar på tråden HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar
  • Anonym (76:a)
    Jag tycker att det ser ut som blöjsnibbar. Sådana knöt mina föräldrar fast mina blöjor med på 70-talet.
  • Guldnovan

    Det är snibbar (knytsnibbar) till blöjor. Användes flera gånger och tvättades, användes till de gick sönder. I den lägger man en rak blöja och så knyter man i sidorna. 

  • Fundersam Anhörig

    Aha, förstår, aldrig hört tals om något sådant.
    När användes det sådana blöjor eller används det fortfarande
    Finns det något värde eller nytta i dessa eller är det containern som gäller för dem?

  • Anonym (lll)
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:07:51 följande:

    Aha, förstår, aldrig hört tals om något sådant.
    När användes det sådana blöjor eller används det fortfarande
    Finns det något värde eller nytta i dessa eller är det containern som gäller för dem?


    används knappast ff, när det finns så mycket bättre blöjor idag. Jag är född 1970 och jag hade såna när jag var bebis. 
  • Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:07:51 följande:

    Aha, förstår, aldrig hört tals om något sådant.
    När användes det sådana blöjor eller används det fortfarande
    Finns det något värde eller nytta i dessa eller är det containern som gäller för dem?


    Nu sitter ju allt ihop. Snibbarna (plasten) fanns  i miljarder så de är inte värda något. Själva blöjtypen finns kvar men numera som inlägg i vuxenblöjor. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-04-19 20:14:45 följande:
    Nu sitter ju allt ihop. Snibbarna (plasten) fanns  i miljarder så de är inte värda något. Själva blöjtypen finns kvar men numera som inlägg i vuxenblöjor. 

  • Fundersam Anhörig

    aha, intressant, kanske ska spara några av nostalgiska själ då. Antagligen har väl jag haft dessa snabbar gissar jag :)
    Om nu inte sambon redan slängt dem 

    Har inte hittat något som liknar blöjor dock ännu men kanske ligger någonstans, osäker på hur de ska se ut..

    Används de till vuxna alltså eller förstod jag fel Guldnovan..

  • Fjäril kär
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:25:54 följande:

    aha, intressant, kanske ska spara några av nostalgiska själ då. Antagligen har väl jag haft dessa snabbar gissar jag :)
    Om nu inte sambon redan slängt dem 

    Har inte hittat något som liknar blöjor dock ännu men kanske ligger någonstans, osäker på hur de ska se ut..

    Används de till vuxna alltså eller förstod jag fel Guldnovan..


    Bebisblöjor i dåtid. Jag är född 77 och hade såna.

    Numera idag finns detta endast som vuxenblöja på tex dementa 
Svar på tråden HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar