• Anonym (Ts)

Hjälp tyda provsvar

Om någon vänlig själ har tid skulle jag verkligen uppskatta lite klarhet över mina provsvar jag gjort för snart två veckor sedan. Jag kommer endast skriva upp dem som jag ser fått en markering utav en * i min journal. 

Detta är följande:
    P?ASAT
    Ref.intervall 0.25 - 0.60
    0.19*

P?Kalium
    Ref.intervall 3.5 - 4.4
    4.6*

• Svar på tråden Hjälp tyda provsvar
  • Anonym (Camilla)

Du har bra värden. Bäst är att se hela lablistan. 

ASAT är ett levervärde som du har lågt. Där tittar man oftast tillsammans med ALAT som visar t ex på din alkoholkonsumtion. 

Kalium ligger också bra. Ett något högre värde kan bero på det du ätit t ex choklad eller nötter. 

I min lilla ankdamm så är prov på plasma inom referensvärdena. Liten skillnad när man mäter i serum.
    Ålder spela också in alltså över eller under 18.

Således inget direkt avvikande provsvar.  

• Anonym (Ts)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-04-20 08:50:37 följande:

Du har bra värden. Bäst är att se hela lablistan. 

ASAT är ett levervärde som du har lågt. Där tittar man oftast tillsammans med ALAT som visar t ex på din alkoholkonsumtion. 

Kalium ligger också bra. Ett något högre värde kan bero på det du ätit t ex choklad eller nötter. 

I min lilla ankdamm så är prov på plasma inom referensvärdena. Liten skillnad när man mäter i serum.
    Ålder spela också in alltså över eller under 18.

Således inget direkt avvikande provsvar.  

Tack så mycket för ditt svar. Jag var fastande till proverna (fick ingen förklaring varför till det också). Kan det värdet som är lågt göra en trött eller är det mer en vitamin brist så jag kan bara äta lite vitaminer?

Jag är kvinna och 26 år.
  • Anonym (läkaren01)

OJ tycker inte du ska lyssna på troll! Dina värden ser INTE bra ut jag vet för jag själv läkare. Vad säger din läkare? De levervärdena är sådana cancerpatienter har, du bör nog ta detta på allvar

• Anonym (Camilla)

Om du tog ett helt blodstatus ska man vara fastande. Det är det vanligaste. Äter du påverka en hel del värden. Det beror ju lite på av vilken anledning man tog proverna. Vad man letar efter eller vad man vill kolla. Man man säga att det finns olika paket av prover. Mäter man kalium är oftast natrium och krea med. ASAT med ALAT och gamma-GT. Alltså njur- och leverfunktion. Allt för att få en helhetsbild. Om det inte specifikt är t ex dina kolesterolvärden. 

• Anonym (suck)
    Anonym (läkaren01) skrev 2022-04-20 12:51:44 följande:

OJ tycker inte du ska lyssna på troll! Dina värden ser INTE bra ut jag vet för jag själv läkare. Vad säger din läkare? De levervärdena är sådana cancerpatienter har, du bör nog ta detta på allvar

Jävla fjant
Svar på tråden Hjälp tyda provsvar