• Anonym (Mamma)

Vem bär ansvaret?

Igår följde en kompis med min sjuåring hem från skolan. Jag hade ingen aning om det förens de väl var hemma. Kompisen intygade att hen frågat sina föräldrar, men
    när jag ringde dem visade det sig inte stämma och de ville ha hem sitt barn omedelbart. Inte nog med det, de sa att de iinte kunde hämta, utan att jag fick åka dit med hen. Jag sa att det inte går, jag har inte bil och skulle bli tvugen att ta buss. De sa samma sak gällande sig själva och blev arga och gapade om att de inte kunde åka hemifrån då.

Efter mycket om och men löste det sig och hen kom hem igen, men det här lär ju sätta spår i deras framtida relation.
    I natt låg jag och grubblade, har inte skolan något ansvar här? Barnet i fråga får tydligen inte ens lämna skolgården utan vuxen.

• Svar på tråden Vem bär ansvaret?
  • Anonym (L)

Vad har ni och de andra föräldrarna kommit överens med skolan? 
    Om det andra barnet inte får gå hem själv alls har skolan absolut brustit (samma med ert barn såklart).
    Om barnet även till skolan sagt att hen kollat med sina föräldrar borde de varit lika kloka som du och dubbelkollat.

De andra föräldrarna kan ju knappast bli arga på er och kan inte heller kräva att ni ska fixa hem barnet.
    De blev säkert bara oroliga och lite chockade.
    Hoppas att det inte påverkar barnens relation

• Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2022-04-20 06:23:57 följande:

Vad har ni och de andra föräldrarna kommit överens med skolan? 
    Om det andra barnet inte får gå hem själv alls har skolan absolut brustit (samma med ert barn såklart).
    Om barnet även till skolan sagt att hen kollat med sina föräldrar borde de varit lika kloka som du och dubbelkollat.

De andra föräldrarna kan ju knappast bli arga på er och kan inte heller kräva att ni ska fixa hem barnet.
    De blev säkert bara oroliga och lite chockade.
    Hoppas att det inte påverkar barnens relation

De var rasande och svarade inte när jag senare under dagen försökte kontakta dem och reda ut vad som hänt.
    De tycker att det var mitt barns fel som bjöd hem hen utan att vi föräldrar pratat igenom det innan... Men om man nu ska lägga ansvaret på sjuåringar så påstod ju faktiskt deras barn att hen hade tillåtelse.

• Anonym (lll)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-20 07:44:42 följande:

De var rasande och svarade inte när jag senare under dagen försökte kontakta dem och reda ut vad som hänt.
    De tycker att det var mitt barns fel som bjöd hem hen utan att vi föräldrar pratat igenom det innan... Men om man nu ska lägga ansvaret på sjuåringar så påstod ju faktiskt deras barn att hen hade tillåtelse.

Och det får ju de reda ut med sitt barn, det barnet har ju ljugit. Men kolla upp med skolan också, de behöver så klart ha fungerande rutiner för så pass små barn, när/på vilket sätt de ska lämna skolan. 
  • Anonym (Nja)

Det är bara de vuxna som har ansvar här men min första fråga är, litade du verkligen på en sjuårings ord rakt av? Frågade du ingen av personalen på skolan? Om du frågade borde de ha sagt till (om de visste), om du inte frågade ligger ansvaret på dig. Dessutom skulle jag själv tänka att ingen på skolan kan uttala sig om andras barn utan att man faktiskt måste ringa barnets föräldrar och kolla först oavsett vad skolan säger, familjen kanske hade planerat något viktigt eller vad som helst! Så nej ts, du slipper inte undan i det här. Du tog med barnet, ansvaret ligger på dig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Går hem själv)

Som jag uppfattar det så får TS barn gå hem själv från skolan och TS möter upp sitt barn hemma.

Jag anser inte att du TS har gjort något fel alls, självklart är det inte ditt ansvar att skjutsa hem kompisen. Om det hade varit enkelt för dig att göra det så hade du ju kunnat göra det för att vara schysst mot de andra föräldrarna, men nu var det ju inte enkelt och möjligt för dig. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-20 08:40:01 följande:

Det är bara de vuxna som har ansvar här men min första fråga är, litade du verkligen på en sjuårings ord rakt av? Frågade du ingen av personalen på skolan? Om du frågade borde de ha sagt till (om de visste), om du inte frågade ligger ansvaret på dig. Dessutom skulle jag själv tänka att ingen på skolan kan uttala sig om andras barn utan att man faktiskt måste ringa barnets föräldrar och kolla först oavsett vad skolan säger, familjen kanske hade planerat något viktigt eller vad som helst! Så nej ts, du slipper inte undan i det här. Du tog med barnet, ansvaret ligger på dig.

Jag får justera mitt svar här eftersom du tydligen inte var med på skolan men i så fall är det ju ännu värre, självklart ringer man föräldrarna och frågar i det läget!
  • Mandel
    Anonym (Nja) skrev 2022-04-20 08:40:01 följande:

TS har inte tagit hem något barn alls utan barnet följde med TS barn hem och först då visste TS om det och tog genast tag i det hela för att stämma av.
    Absolut inte TS ansvar eller fel.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    DominantPoly skrev 2022-04-20 08:43:54 följande:

Du borde ha kollat att du fick innan du tog med dig någon annans barn. Det är givet att man kollar med föräldrarna.

TS har inte tagit med sig något barn! Barnet följde med TS barn hem...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nja)
    Mandel skrev 2022-04-20 08:49:31 följande:
    TS har inte tagit hem något barn alls utan barnet följde med TS barn hem och först då visste TS om det och tog genast tag i det hela för att stämma av.
    Absolut inte TS ansvar eller fel.
    Nej jag förstår att jag missläste ts text, och då läste jag ändå trådstarten flera gånger eftersom början lät så konstig. Vem som ska skjutsa hem barnet är en annan fråga, men man hade kunnat ta barnet till skolan så hade föräldrarna fått hämta där som vanligt.
Svar på tråden Vem bär ansvaret?