• Lillelottans

    Under utredning

    Hej! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag har ingen kontakt med min syster, men har under flera års tid ställt upp för hennes barn genom att hon varit här under lov och helger, åkt med oss på semester osv. Detta på grund av att hemförhållandena inte varit bra och för att hjälpa min systerdotter, inte min syster! Föräldrarna är skilda och kommer inte överens. All kontakt får ske genom socialtjänsten. 

    Flickan blev utåtagerande och "stökig" för några veckor sedan, vilket jag ser som en effekt av allt hon varit med om (psykisk misshandel, vittne till fysisk misshandel/dödsfall, mobbning osv.) Jag säger alltså inte att agerandet är okej, men att det finns orsaker till ett sämre mående. 

    Socialtjänsten placerade henne akut hos ett äldre par (75+) som hon inte hade någon som helst anknytning till sen innan, och där fick hon sitta på "sitt" rum om hon inte behövde göra sysslor. Hon hann även bli riven kraftigt av stora hundar och toalettdörren hade inget handtag eller lås.

    Jag fick veta detta efter ett samtal från min brorsdotter, och jag bestämde mig för att omedelbart agera. Jag tog kontakt med socialtjänsten och sa att det var ohållbart att låta ett barn vara där vilket de efter ett tag höll med om. De hade ingen plan B, så jag sa att "då får ni köra hit henne". Slutade med att jag hämtade henne dagen efter. 

    Sedan dess har hon varit här, och det är inga problem alls. I och med att hon varit här så mycket sedan tidigare så är hon en del av familjen, men det är klart att saker ställs på sin spets när det är frågan om en långvarig placering. 

    Vi har ordnat med eget rum och inredning i det som hon själv fått vara med och bestämma, och lite kläder och tillhörigheter kördes hit efter lite tjat från vår sida. Jag arbetar delvis hemifrån, men har inte kunnat arbeta i den omfattning jag brukar i och med hennes ankomst. Jag ser det som viktigt att anknytningen funkar så hon känner sig som en del av familjen, och vill därför vara extra närvarande i början.

    Socialtjänsten bad oss skicka in ansökan om skolbyte (ny kommun) och båda föräldrnarna signerade. Vi har kommit så långt i utredningen för familjehemsplacering att de hade sitt långa hembesök igår. De har tagit registerutdrag, pratat med referenser osv. 

    Nu till frågan. Socialtjänsten hävdar att placeringar inom nätverket inte får ersättning i samma utsträckning om okända familjer? Jag finner det väldigt konstigt då vi som familj trots allt gör detta för barnets skull och inte föräldrarnas (som vi inte har kontakt med enligt deras egna önskemål). Socialtjänsten hänvisar till att ingen ersättning utgår innan beslut är taget, och att föräldrarna ska stå för omkostnaderna under tiden. Ena föräldern är helt utan inkomst och den andra kan betala, men vill inte pga. princip om att "inte vara den enda som betalar". Någon barnbidrag har vi inte pratat om heller så misstänker att det inte kommer. 

    Det är ett dilemma då vi verkligen vill hjälpa till och öppnar mer än gärna vårt hem för henne, men det faktum att ekonomin blir lidande kommer vi inte ifrån. Vi var tvungna att byta bil, köpa möbler (begagnat, säng, garderob och skrivbord) samt en del kläder. Utöver detta är det en tonåring, så både matkostnader stiger och förbrukningsartiklar används flitigt. Utöver detta har det precis varit påsklov och vi hade (som vi informerade socialtjänsten om) en kortare resa inom Sverige inplanerad sedan tidigare. Antar de bara att man har utrymme i ekonomin att boka upp en till? Eller skulle vi ha avbokat och dragit en lögn för våra barn? Nu åkte vi iväg, inte snack om det - men det är hela principen. 

    Så om det vill sig illa så betalar de inte ut någon ersättning alls (det jag tänker på är omkostnader, inget arvode för vår del!!) under utredningens tid.. vilket kan ta upp till 6 månader??

    Ansökan om skolbyte är som sagt på deras begäran redan inskickad, ska hon börja skolan innan beslutet är taget? 

    Vi har inte varit familjehem tidigare och är därmed okunniga kring området, men det är mycket jag tycker känns märkligt. 

    Tacksam för input och tips!
    Mvh Lotta

Svar på tråden Under utredning