• Anonym (ts)

Förvara elbil? (leksak)

En fråga till er som har lite större leksakselbil. Hur förvarar ni den? Just nu står vår i barnets rum men tar ju upp nästan hela rummet. Går den att förvara i garaget utan att den går sönder? 

• Svar på tråden Förvara elbil? (leksak)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (ts) skrev 2022-04-20 12:01:27 följande:
    Förvara elbil? (leksak)

En fråga till er som har lite större leksakselbil. Hur förvarar ni den? Just nu står vår i barnets rum men tar ju upp nästan hela rummet. Går den att förvara i garaget utan att den går sönder? 

När ni köpte den så måste ni har haft en plan, ni såg ju hur stor den är. 

Varför skulle den gå i sönder i garaget? 
  • Anonym (ts)
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-20 13:08:59 följande:
    När ni köpte den så måste ni har haft en plan, ni såg ju hur stor den är. 

Varför skulle den gå i sönder i garaget? 
    Barnet fick den i present av en släkting. Jag tänker att det kan bli fukt eller liknande som inte är helt kompatibelt med el, men det kanske inte är något problem? 

Onödigt med en så otrevlig underton i inlägget, men tack för svaret. 
  • Anonym (Ute)

Ställ den i garaget med en presenning över som skyddar.

• ventilera mera

Framförallt bör ni nog inte ha den i barnets rum, eller ens inne i huset. 
    Enligt räddningstjänsten är det inte helt ovanligt att såna batterier exploderar och då de gör det så tar det ingen tid alls innan hela rummet är övertänt. 

• Anonym (ts)
    Anonym (Ute) skrev 2022-04-20 14:04:59 följande:

Ställ den i garaget med en presenning över som skyddar.

callmepreggoornot skrev 2022-04-20 14:07:48 följande:

Ställ upp den på en lastpall i garaget kanske?

Tack för tipsen, det får nog bli någon sådan lösning. 

• Anonym (ts)
    ventilera mera skrev 2022-04-21 12:34:04 följande:

Framförallt bör ni nog inte ha den i barnets rum, eller ens inne i huset. 
    Enligt räddningstjänsten är det inte helt ovanligt att såna batterier exploderar och då de gör det så tar det ingen tid alls innan hela rummet är övertänt. 

Oj! Helt spontant eller framförallt under laddning? Jag har alltid varit försiktig och hållit saker under uppsikt under laddning, men det är ju otroligt läskigt om dom alltid utgör en explosionsrisk?! Vågar man ens låta barnen leka med den i så fall? 
  • ventilera mera
    Anonym (ts) skrev 2022-04-21 13:19:27 följande:
    Oj! Helt spontant eller framförallt under laddning? Jag har alltid varit försiktig och hållit saker under uppsikt under laddning, men det är ju otroligt läskigt om dom alltid utgör en explosionsrisk?! Vågar man ens låta barnen leka med den i så fall? 
    Det tror jag inte är någon fara. Jag hade dålig koll på det innan, men jobbar på en skola där vi igår hade brandskyddsutbildning och då fick vi rådet av räddningstjänsten att inte låta eleverna ta in sina elsparkcyklar i skolan av just den anledningen.
    Tydligen är det så att ett sånt batteri som finns i både såna och även leksakselbilar kan börja brinna om det blir t ex stötskadat, vilket man ju iofs oftast märker om det händer, men de rådde oavsett det en att helst inte förvara såna saker inomhus. 
Svar på tråden Förvara elbil? (leksak)