• annavi

    Föda vaginalt efter förlossningsskada (grad 3)

    Hej,

    jag har två barnoch har precis slutat med mina p-piller och tanken är att försöka sig på en liten trea. Hjärta

    Mitt första barn föddes vaginalt efter en extremt utdragen förlossning som slutade med en sfinkterruptur (grad 3).. Skadan var svårläkt och jag hade smärtproblem i drygt 2 års tid och pga detta kom tvåan med planerat kejsarsnitt, vilket läkte fantastiskt bra och var komplikationsfritt.

    Jag är peppad på en trea men redan nu börjar panikkänslorna kring förlossningen. Jag skulle gärna vilja föda vaginalt igen men bara tanken på en till stor förlossningsskada ger mig ångest.

    Så, nu vill jag höra hur det gått för er andra som har varit i motsvarande situation.

    Hur gick det för er som födde vaginalt efter en svårare förlossningsskada? Ångrar ni er? Vad fick ni för hjälp? Tar tacksamt emot ALLA erfarenheter. Help a nervous girl out! Tyst

  • Svar på tråden Föda vaginalt efter förlossningsskada (grad 3)
  • Anonym (H)

    Första förlossningen slutade med klipp+sugklocka. Fick trots klippet även en grad 3-bristning.

    Andra förlossningen gick lite snabbare och det behövdes ingen hjälp i form av sugklocka/klipp etc. Fick en grad 2-bristning.

    Ångrar inte att jag valde vaginal förlossning med andra barnet. Är gravid med tredje nu och har valt att föda vaginalt även denna gången om möjligt.

  • Anonym (Du måste bestämma själv)

    Har svårt att råda dig här. Jag fick höra att risken för en ny svår förlossningsskada är i paritet med risken för en förstföderska (normalt sett minskar risken vid andra förlossningen). Så kanske 5-6 % för de värsta sjukhusen. Om du vill föda vaginalt igen, är tipset att se upp med vilket län du bor i och när BF inträffar. Statistiken visar att underbemanning ökar risken för svåra förlossningsskador, så jag skulle nog inte våga föda i Sörmland eller Västerbotten mitt i sommaren eller till jul/nyår tex. 

  • annavi
    Anonym (H) skrev 2022-04-20 16:17:22 följande:

    Första förlossningen slutade med klipp+sugklocka. Fick trots klippet även en grad 3-bristning.

    Andra förlossningen gick lite snabbare och det behövdes ingen hjälp i form av sugklocka/klipp etc. Fick en grad 2-bristning.

    Ångrar inte att jag valde vaginal förlossning med andra barnet. Är gravid med tredje nu och har valt att föda vaginalt även denna gången om möjligt.


    vad modigt av dig att våga köra vaginalt en tredje gång! Läkte det bra efter första och andra förlossningen? Är otroligt orolig att min gamla skada liksom ska gå upp igen vid en eventuellt förlossning.. jag har även funderat på om klipp skulle kunna motverka men efter att ha läst din upplevelse verkar inte heller det vara en garanti..åååh det är så svårt >.<
  • annavi
    Anonym (Du måste bestämma själv) skrev 2022-04-20 16:39:16 följande:

    Har svårt att råda dig här. Jag fick höra att risken för en ny svår förlossningsskada är i paritet med risken för en förstföderska (normalt sett minskar risken vid andra förlossningen). Så kanske 5-6 % för de värsta sjukhusen. Om du vill föda vaginalt igen, är tipset att se upp med vilket län du bor i och när BF inträffar. Statistiken visar att underbemanning ökar risken för svåra förlossningsskador, så jag skulle nog inte våga föda i Sörmland eller Västerbotten mitt i sommaren eller till jul/nyår tex. 


    mhm kikade lite på SCB:s statistik och närmaste sjukhuset där jag bor nu är statistiskt sett (när det kommer till grad 3 eller mer) lika illa som SÖS där jag födde mitt första barn. Eller ja, det var iaf det år 2019 och jag tror knappast det har blivit bättre med alla massuppsägningar etc.. Gud vet inte alls vad jag ska göra, det är verkligen supersvårt.
  • Anonym (H)
    annavi skrev 2022-04-21 19:02:57 följande:
    vad modigt av dig att våga köra vaginalt en tredje gång! Läkte det bra efter första och andra förlossningen? Är otroligt orolig att min gamla skada liksom ska gå upp igen vid en eventuellt förlossning.. jag har även funderat på om klipp skulle kunna motverka men efter att ha läst din upplevelse verkar inte heller det vara en garanti..åååh det är så svårt >.<
    Ja det läkte bra. Det tog ett par månader och gjorde ont såklart men jag har inte haft några besvär sen det läkte. Jag gick hos en fysioterapeut efter grad 3an och var liksom du lite orolig att bristningen eller klippet skulle gå upp igen vid andra förlossningen (hade även ganska tätt mellan förlossningarna) men hon sa att det brukar inte ske utan snarare att huden just där är starkare pga av ärrvävnaden så om man spricker nästa gång blir det bredvid eller vid ett helt annat ställe.
  • Anonym (Nej)

    Med både en grad 3 och ett kejsarsnitt i bagaget så kommer förmodligen både barnmorskor och läkare råda dig till ett kejsarsnitt. 

  • annavi
    Anonym (Nej) skrev 2022-04-22 16:55:54 följande:

    Med både en grad 3 och ett kejsarsnitt i bagaget så kommer förmodligen både barnmorskor och läkare råda dig till ett kejsarsnitt. 


    ja det kommer nog bli så. Vi får se hur det blir när det närmar sig. Känns i alla fall skönt att jag (förmodligen) kommer slippa slåss med näbbar och klor för att få till ett snitt ifall jag känner att en vaginal förlossning är utesluten.
Svar på tråden Föda vaginalt efter förlossningsskada (grad 3)