• Grodanboll27

    Missfall

    Hej! Fick i lördags en mindre blödning och kramp senare på kvällen , på söndags morgon hade jag blodklumpar i bindan. Sedan dess har det varit väldigt lite blod i bindan. Jag skulle ha haft min mens i måndags ( 11 mars )  men den uteblev och två dagar senare tog jag ett graviditetstest som visade positivt och att jag var 2-3 veckor. Det är första gången jag är gravid och den är efterlängtad och är orolig att i och med blödningen att det kan ha varit missfall. Har testat med graviditetstester som visar olika , testar jag på eftermiddagen så är det negativt . Testar jag tidigt på morgonen är det positivt och i morse stod det att jag var gravid 1-2 veckor. Hur är det möjligt? Finns det fortfarande chans att den har klarat sig?

  • Svar på tråden Missfall
  • Anonym (Avvakta lite till)

    Blödning i kombination med ett test som blir svagare med tiden är ju tyvärr inte det bästa tecknet i detta sammanhang :( HCG-nivåerna är ju förhöjda ett tag efter ett missfall så det säger tyvärr inte så jättemycket att du fortfarande får positiva test. När jag fick missfall hade jag ungefär dessa symtom också. Men jag har även haft blödningar, även med klumpar, utan att det varit missfall på gång. Det enda du kan göra är nog tyvärr att avvakta någon vecka till, och ta ett nytt test om inte kroppen gjort sitt jobb innan dess. Kram på dig, vet hur detta känns.

  • Grodanboll27

    Tack för svar anonym! Det är ungefär det jag har fått till svar efter att ha pratat med barnmorskan och 1177 , men det känns ju hemskt jobbigt att bara vänta ???? Jag får avvakta och se då????

  • svansmamman
    Grodanboll27 skrev 2022-04-20 18:49:13 följande:
    Missfall

    Hej! Fick i lördags en mindre blödning och kramp senare på kvällen , på söndags morgon hade jag blodklumpar i bindan. Sedan dess har det varit väldigt lite blod i bindan. Jag skulle ha haft min mens i måndags ( 11 mars )  men den uteblev och två dagar senare tog jag ett graviditetstest som visade positivt och att jag var 2-3 veckor. Det är första gången jag är gravid och den är efterlängtad och är orolig att i och med blödningen att det kan ha varit missfall. Har testat med graviditetstester som visar olika , testar jag på eftermiddagen så är det negativt . Testar jag tidigt på morgonen är det positivt och i morse stod det att jag var gravid 1-2 veckor. Hur är det möjligt? Finns det fortfarande chans att den har klarat sig?


    Om du fick "gravid 2-3 veckor" när du testade för typ en månad sedan borde tester visa starkare idag. Givetvis finns det vad många kallar för hook effect, men då ska testerna inte bli negativa utan bara svagare. Med tanke på att du testar negativt såhär pass sent skulle jag tyvärr gissa på att det är ett missfall. Ibland tar det tid för hormonerna att gå ur kroppen och eftersom koncentrationen hormon i urinen brukar vara högre på morgonen kan det vara förklaringen till att morgontesterna fortfarande visar svagt positivt, medan de på eftermiddagen är negativa. 

    Om jag var du skulle jag vänta en vecka från blödningens slut och då ta ett nytt cb digital med veckoindikator och se vad resultatet blir. Jag vill minnas att vårdens råd är att vänta två veckor från blödningen och då testa på nytt, men jag har personligen inte velat vänta så länge med testandet när jag varit i din sits. 

    Jag håller tummarna för dig! Hjärta
Svar på tråden Missfall