• Anonym (Ledsen)

Behöver verkligen er hjälp

Jag har levt med min sambo i 9 år. i början var allt underbart, men den psykiska misshandeln började efter våra barn kommit. för att göra en väldigt lång historia kort så orsakade han att jag fått dra på mig massa skulder för att klara vardagen och för att barnen ska få tak över huvudet, kläder och mat. För 1,5 år sedan blev jag beviljad skuldsanering vilket är det bästa som kunde hända mig, men också det värsta. 

den psykiska misshandeln blir bara värre och jag orkar inte mer nu, jag har bestämt mig för att lämna min sambo för att mina barn ska få en normal uppväxt och för att jag ska må bra. Problemet är att jag får inte hyra en lägenhet! Jag har haft kontakt med alla hyresvärdar jag kan hitta i stan och ingen går med på att hyra ut åt mig pga min skuldsanering, även fast jag har ekonomi för att klara det. min sambo står själv på vårt lägenhets kontrakt så jag kan inte få ha kvar den här och han flyttar. 

allt känns hopplöst nu och jag behöver verkligen er hjälp. Är det någon som varit i samma situation? någon som sitter inne på några bra råd? Har givetvis kollat andra hand, men det är bara korta kontrakt på några månader och jag behöver en trygghet. 

• Svar på tråden Behöver verkligen er hjälp
  • Anonym (Hmm)

Har du pratat med privata hyresvärdar? Har du frågat om du kan få hyra om du har borgenär? Har du pratat med kompisar om någon känner någon som har en stuga eller ett källarrum eller nåt att hyra ut ett tag, vad som helst?

Även om du inte står på kontraktet så vet jag att det finns de som fått behålla lägenheten ändå, eftersom de har störst behov av den. Jag antar att era barn kommer att bo med dig? Det brukar ofta bli så när ett par går isär.

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vem-far-bo-kvar-i-lagenheten-om-vi-separerar/

Och slutligen, även om du bara kan hitta andrahandskontrakt så behöver du vänja dig vid tanken på att det kanske måste vara så. Om kontrakten inte är tidsbestämda så har du fortfarande besittningsrätt och kan alltså inte bli utslängd hur som helst. Och du kan prata med soc, de kanske kan hjälpa dig att borga för en lägenhet om inte annat eller hitta andra lösningar. Du är utsatt för misshandel och söker hjälp, då kommer de också ge det. Och du kan prata med kvinnojouren, de har säkert idéer om hur du kan ta dig därifrån!

• Anonym (Kendra)

Om det är en hyreslägenhet ni bor i idag, så kolla upp hur det funkar med besittningsrätten. Om barnen ska bo med dig så kan det ändå bli så att (genom bodelningen) att du får bo kvar med barnen och mannen flyttar, även fast han står själv på kontraktet!
    Det beror på vem som anses ha störst behov av den, hur länge du bott där m.m. 

Annars, finns det någon som kan gå i borgen för dig gällande ett hyreskontrakt?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-20 21:32:11 följande:

Har du pratat med privata hyresvärdar? Har du frågat om du kan få hyra om du har borgenär? Har du pratat med kompisar om någon känner någon som har en stuga eller ett källarrum eller nåt att hyra ut ett tag, vad som helst?

Även om du inte står på kontraktet så vet jag att det finns de som fått behålla lägenheten ändå, eftersom de har störst behov av den. Jag antar att era barn kommer att bo med dig? Det brukar ofta bli så när ett par går isär.

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vem-far-bo-kvar-i-lagenheten-om-vi-separerar/

Och slutligen, även om du bara kan hitta andrahandskontrakt så behöver du vänja dig vid tanken på att det kanske måste vara så. Om kontrakten inte är tidsbestämda så har du fortfarande besittningsrätt och kan alltså inte bli utslängd hur som helst. Och du kan prata med soc, de kanske kan hjälpa dig att borga för en lägenhet om inte annat eller hitta andra lösningar. Du är utsatt för misshandel och söker hjälp, då kommer de också ge det. Och du kan prata med kvinnojouren, de har säkert idéer om hur du kan ta dig därifrån!

Har pratat med privata och alla säger nej även med borgenär. Har absolut inga problem med att hyra i andra hand, men dom Jag kan hitta nu är bara på några månader. 

jag är inte ifrån stan så har ingen familj eller nära vänner jag kan bo hos heller. Ska absolut kolla upp det du skrev. Tack så mycket

• Anonym (A)
    Anonym (Kendra) skrev 2022-04-20 21:33:01 följande:
    Om det är en hyreslägenhet ni bor i idag, så kolla upp hur det funkar med besittningsrätten. Om barnen ska bo med dig så kan det ändå bli så att (genom bodelningen) att du får bo kvar med barnen och mannen flyttar, även fast han står själv på kontraktet!

Håller med
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kendra) skrev 2022-04-20 21:33:01 följande:

Tack för tipset. Hade faktiskt ingen aning om det. 

jag har mina föräldrar som skulle ställa upp på det alla dagar i veckan, men alla hyresvärdar jag pratat med säger nej iallafall

• Anonym (Birgitta)

Ge inte upp.Att det ska vara så svårt för en kvinna som behöver lämna sin destruktiva relation.Helt galet.Att det ska vara så och vi lever 2022.

• Tow2Mater

Pappan kan väl ta hand om tvillingarna under en tid medan du hoppar runt i andrahandsboenden. Han har ju gett dem tak över huvudet tidigare. Lite kläder och mat ska han väl klara nu med, om inte annat får han ju bidrag om inte du kan ge underhåll.

Hur länge tills skuldsaneringen är slut?

• coffeeaddict slash workoutaholic

Försök leta efter de som hyr ut attefallshus eller komplementbostadshus/stuga eller liknande. 
    Hör av dig till hyresvärdar igen - även om de redan sagt nej tidigare. Försök hitta erbjudanden, kan du betala flera förskottshyror (t.ex. med hjälp av dina föräldrar), kan du styrka din betalningsförmåga, be om att få komma på ett möte med hyresvärden, visa upp lönespecifikationer, ha en klar och tydlig plan för hur din skuldsanering kommer se ut och visa upp den planen, visa kontoutdrag så att hyresvärden får ett "bevis" på att du kan klara av att betala hyran. Gör en realistisk budget att visa för hyresvärden mm. Stå på dig!

Andra sätt är ju t.ex. att du vänder dig till kvinnojour eller socialtjänst, kanske de kan stödja dig i boendesituationen och att bryta dig ut ur din destruktiva relation. 

• Anonym (Gg)
    Tow2Mater skrev 2022-04-20 23:46:09 följande:

Pappan kan väl ta hand om tvillingarna under en tid medan du hoppar runt i andrahandsboenden. Han har ju gett dem tak över huvudet tidigare. Lite kläder och mat ska han väl klara nu med, om inte annat får han ju bidrag om inte du kan ge underhåll.

Hur länge tills skuldsaneringen är slut?

Fast är det den bästa lösningen med en misshandlande man? Jag tycker inte det.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gg) skrev 2022-04-21 14:45:28 följande:
    Fast är det den bästa lösningen med en misshandlande man? Jag tycker inte det.
    Man gor vad man måste. Vilket forslag har du till TS? Kidnappa barnen ifrån sin pappa och bo under en bro?
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2022-04-21 14:54:37 följande:
    Man gor vad man måste. Vilket forslag har du till TS? Kidnappa barnen ifrån sin pappa och bo under en bro?
    TS har väl nån slags känsla av föräldraansvar att inte lämna barnen med honom...? Det räknas inte som kidnappning att flytta med sina egna barn inom samma stad.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-21 15:02:41 följande:
    TS har väl nån slags känsla av föräldraansvar att inte lämna barnen med honom...? Det räknas inte som kidnappning att flytta med sina egna barn inom samma stad.
    Vårdnadshavare ska godkänna en flyttanmälan när ett barn flyttar till en adress där ingen av vårdnadshavarna bor. Om barnet har två vårdnadshavare ska alltså båda godkänna anmälan.
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2022-04-21 15:22:31 följande:
    Vårdnadshavare ska godkänna en flyttanmälan när ett barn flyttar till en adress där ingen av vårdnadshavarna bor. Om barnet har två vårdnadshavare ska alltså båda godkänna anmälan.
    Behövs inte. Om ena vh inte skriver under gör Skv en utredning om var barnen har sin dygnsvila och de blir sedan skrivna på den adressen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-21 15:45:04 följande:
    Behövs inte. Om ena vh inte skriver under gör Skv en utredning om var barnen har sin dygnsvila och de blir sedan skrivna på den adressen.
    Ska hon t ex hoppa runt i andrahandsboeneden med tvillingbarnen flera ggr per år kommer soc bli inblandade.
    Och som pappa kan han ta det till rätten och måsta strida for beoendet på det sättet, om det är vad TS foredrar.
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2022-04-21 15:49:08 följande:
    Ska hon t ex hoppa runt i andrahandsboeneden med tvillingbarnen flera ggr per år kommer soc bli inblandade.
    Och som pappa kan han ta det till rätten och måsta strida for beoendet på det sättet, om det är vad TS foredrar.
    Det kanske vore bra för ts så hon kan få stöd i att lämna mannen. Man blir inte utredd för att man flyttar ofta. Dessutom har ts en god anledning om hon inte kan få långtidskontrakt.

Vill han anlita advokat så varsågod. Så länge ts inte är en olämplig förälder finns det ingen anledning att ta av henne boendet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-21 15:53:56 följande:
    Det kanske vore bra för ts så hon kan få stöd i att lämna mannen. Man blir inte utredd för att man flyttar ofta. Dessutom har ts en god anledning om hon inte kan få långtidskontrakt.

Vill han anlita advokat så varsågod. Så länge ts inte är en olämplig förälder finns det ingen anledning att ta av henne boendet.
    Det bästa for barnen är att bo kvar där de är med sion pappa, och inte hoppa runt i andrahandsboenden eller bo under en bro med mamma. Sen kan hon ha umgänge tills hon ordnat upp sin situation och hittat ett fast boende.
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2022-04-21 18:43:09 följande:
    Det bästa for barnen är att bo kvar där de är med sion pappa, och inte hoppa runt i andrahandsboenden eller bo under en bro med mamma. Sen kan hon ha umgänge tills hon ordnat upp sin situation och hittat ett fast boende.
    Nej, inte så som han beter sig mot ts. Jag skulle aldrig lämna barn efter mig på ett sånt ställe.

Så du tror mamman kommer bo under en bro....? Det känns som om det är dags att låta dig härja runt för dig själv när du inte ens kan hålla en seriös nivå.
Svar på tråden Behöver verkligen er hjälp