Varför är det så många som pratar, pratar och pratar utan att aktivt släppa in den andra?
Hur kommer det sig att så många människor bara pratar, pratar och pratar när man sitter tillsammans och inte aktivt släpper in den eller de andra i samtalet? Jag tycker att när människor är tillsammans, två eller flera, att det ska vara ett växelvis samtal, där man liksom turas om att prata. Visar intresse för varandras tankar och åsikter.
Jag är en väldigt pratsam person, hemma med min man, med familjen och med bra kompisar kan jag prata massor. Har ofta åsikter och inte svårt att höras och synas. Men, jag tänker väldigt noga på att inte dominera ett samtal. Att inte lägga ut texten för länge osv. Att inte hålla monologer.
Men det är så förbluffande ofta med anda människor som jag inser efteråt att jag nog suttit tyst 90 procent av tiden. Det kan vara kollegor på lunchen på jobbet. Vänner och bekanta. Som liksom bara pratar och pratar och pratar. De pausar inte länge nog för att släppa in mig i samtalet eller de tänker inte på att ställa en motfråga av temat hur upplever du detta osv.
Det är ju helt vanliga människor som jag tycker om. Socialt kompetenta med bra jobb och erfarenheter. Nya och gamla bekantskaper. Men det är så många människor detta händer med att det inte kan vara en tillfällighet. Och det kan ju inte ha med mig att göra eftersom det här även är folk jag nyss lärt känna, som kollegor osv.
Tankar?