• Anonym (Ts)

Viktnedgång - vad äter man på kvällarna?

Behöver gå ner i vikt och försöker ändra på det dåliga jag äter, men en sak undrar jag och det är vad ni som lyckats gå ner i vikt ätit på kvällarna framför tvn? Eller ni som är smala, vad äter ni framför tvn? 

Jag fattar att det problematiska för vikten är att koppla tv-tittandet med att äta, och att man egentligen borde förändra den kopplingen men det kommer senare. Vill ta steg för steg och då är det att byta ut det onyttiga mot lite nyttigare saker. När jag valt att utesluta det helt så lyckas jag inte utan byter ut sötsakerna mot lagad mat eller mackor på kvällen, trots att jag inte är hungrig.
  • Svar på tråden Viktnedgång - vad äter man på kvällarna?
  • KaptenOhoy
    Anonym (Ts) skrev 2022-04-21 16:16:26 följande:
    Behöver gå ner i vikt och försöker ändra på det dåliga jag äter, men en sak undrar jag och det är vad ni som lyckats gå ner i vikt ätit på kvällarna framför tvn? Eller ni som är smala, vad äter ni framför tvn? 

Jag fattar att det problematiska för vikten är att koppla tv-tittandet med att äta, och att man egentligen borde förändra den kopplingen men det kommer senare. Vill ta steg för steg och då är det att byta ut det onyttiga mot lite nyttigare saker. När jag valt att utesluta det helt så lyckas jag inte utan byter ut sötsakerna mot lagad mat eller mackor på kvällen, trots att jag inte är hungrig.
    Det tråkiga svaret är väl att byta det onyttiga mot nyttigt snacks. Grönsaksstavar, eller ät en vettig måltid i samband med TV-tittandet. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ts) skrev 2022-04-21 16:16:26 följande:

I min värld är det väldigt svårt att äta framför tv:n som en del av en smidig och lättsam viktminskning.
    Tror med på en kopp te, ört-te. Och helst ingenting framför tv:n, eftersom det är ett omedvetet ätande som tar kallorier från andra viktigare mål.

Selleri, gurka och paprika och andra grönsaker kan troligen fungera.
  • Anonym (Mian)

Strunta i att äta framför tv:n. Borsta tänderna innan du sätter dig i soffan, eller pyssla med något annat som att sticka eller vika tvätt. Ta en promenad istället för att sätta på tv:n. Jobba på att bryta associationen tv-mat.

Om det känns för hårt så kanske du kan testa en stor kopp kamomillte eller tuggummi om det är oral stimulans du saknar. 

Vill du äta framför tv:n så kan du testa något i kategorin grönsaksstavar, fruktsallad, nice-cream, frysta vindruvor ...

• Anonym (smalis)

Det trista svaret är: ingenting. Jag dricker lite te ibland. 
    Det ännu tristare svaret är att jag ofta går en kvällspromenad och skippar tv:n. 

• Anonym (Enkelt)

Inget. Man äter inget framför TV:n på kvällen. På helgen kan det så klart bli något gott men då äter jag exakt vad jag känner för, oavsett om det är chips eller grönsaker med dip.

Mackor är inte alls nyttigt att äta på kvällen, särskilt inte mjukbröd. Bara skräp. Ta en kopp te och en god frukt eller nåt. Eller grönsaker med dip, den görs då på creme fraiche med minsta mängden fett, tror 5 % är minsta som går att köpa.

• ElaineBenes

Jag och sambon brukar ta en kopp kaffe framför tv:n på kvällarna efter att dottern har somnat. Tyvärr blir det ofta någon kaka eller glass till, men i perioder skärper vi till oss, och äter en frukt. Ibland bara ett äpple eller päron, och ibland skär vi upp ett fint fat med skuren frukt som känns lite lyxigare. 
    Brukar kännas kämpigt första 2-3 dagarna, sen inga problem, man vänjer sig snabbt

• Anonym (Nja)
    Anonym (Mian) skrev 2022-04-21 16:27:57 följande:

Borsta tänderna innan du sätter dig i soffan.

Min tandläkare tipsade om att peta tänderna i soffan. Faktiskt väldigt bra knep för att inte äta.....
  • Anonym (inget)

Du ska inte äta på kvällarna, ta en kopp te eller ett glas vatten.

• Anonym (Vill minska.)

Jag viker tvätt.
    Att para strumpor ärbar sysselsättning i soffan!

• Anonym (Trött)

Ett trist tips kanske, men sluta titta på tv:n, alternativt minska rejält. Gå ut istället. Gör något annat. Inte slötitta i mobil och äta samtidigt heller. Hitta andra sätt att slappna av. 

Jag är smal. Men när jag blir för stillasittande kan kilona samla sig särskilt runt magen. 

Svar på tråden Viktnedgång - vad äter man på kvällarna?