• Thu 21 Apr 2022 18:13
    6630 visningar
    14 svar
    14
    6630

    Ägglossningssekret EFTER ägglossning?!

    Hej!
    Gjorde ägglossningstest som var positivt i söndags, så hade troligtvis ägglossning söndag, måndag eller tisdag, MEN; jag har fertilt sekret NU. Det är torsdag idag. Inte konstigt att man inte blir gravid om inte kroppen är synkad.

    Vad ska jag göra?
    Ringa gyn och rådfråga?
    Någon som varit i samma sits?
    Vad beror detta på?

  • Svar på tråden Ägglossningssekret EFTER ägglossning?!
  • Thu 21 Apr 2022 18:26
    #1

    Bara för att en ägglossninssticka ger positivt resultat betyder det inte att du faktiskt har haft en ägglossning. LH (som är det hormon som mäts i ägglossningtester) kan sändas ut från hjärnan i flera omgångar i försök till att få igenom ägglossning, men bara för att hormonet sänds ut så betyder det inte att ägglossningen faktiskt lyckas just den gången. Av den anledningen tar inte jag ägglossningstest nu när jag försöker bli gravid. Jag går hellre efter fertilt sekret för att avgöra ifall ägglossning eventuellt är på G samt basalkroppstemperatur för att avgöra att ägglossningen faktiskt skett.

    Däremot kan man ha fertilt sekret efter en ägglossning också, om du har högre halter av östrogen än vad du borde ha efter ägglossningen. Inte helt ovanligt.


    Men hade jag varit du så skulle jag anta att jag fortfarande är fertil om jag har fertilt sekret i detta nu. Såvida du inte tar tempen med varje dag och kan bekräfta att ägglossningen redan har skett. :)

  • Thu 21 Apr 2022 18:30
    #2

    19977; jag tempar varje dag, använder natural cycles, ägglossning är inte bekräftad ännu denna månad, men hade då ägglossning förra månaden i alla fall. 

    Höga halter östrogen säger du, hmm. Jag kanske får ringa gyn och fråga.

  • Thu 21 Apr 2022 20:43
    #3
    Paeonia123 skrev 2022-04-21 18:30:05 följande:

    19977; jag tempar varje dag, använder natural cycles, ägglossning är inte bekräftad ännu denna månad, men hade då ägglossning förra månaden i alla fall. 

    Höga halter östrogen säger du, hmm. Jag kanske får ringa gyn och fråga.


    Ja okej det är ju bra att du tempar! Men har du inte fått någon stegring i tempen så har du inte ägglossat, de enda två ?bevis? för att ägglossning har passerat är ett bekräftat tempskifte eller med hjälp av ultraljud. Så bara för att du hade ägglossning vid denna tidpunkt förra månaden behöver du inte ha ägglossning vid samma tidpunkt denna månad. :D

    Du kan ju ringa och fråga gyn såklart, men enligt min erfarenhet så har gynekologer generellt sett inte bättre koll på detta är någon annan kvinna hehe. Men du kan ju alltid testa och se vad du får för rådgivning. Jag tror som sagt att du fortfarande är fertil i och med att du har fertilt sekret ännu, och i och med att din temp inte har stigit så har du inte haft ÄL. Så jag skulle satsa på en myskväll även idag hehe.

    Jag har vid en menscykel tidigare haft fertilt sekret efter ägglossning inträffat, men då av icke-topptyp. Men i detta fallet tror jag verkligen inte att du haft ägglossning, såvida inte din termometer visar fel. ;) Så det är ingenting som är särskilt konstigt eller ovanligt med denna situation.
  • Fri 22 Apr 2022 06:49
    #4

    Nu har appen bekräftat ägglossning, till i förrgår, tisdags, men det kanske är fel. 


    Hade ägglossningssmärtor och positivt ägglossningstest i söndags, fertilt sekret igår torsdag och appen spår ägglossning till tisdag. 
    Heja. Skrattande

  • Sun 24 Apr 2022 07:57
    #5

    Hur ser det fertila sekretet ut som du pratar om? Är det trådigt och går att stretcha ut och dra i?

    Är det mer som youghurt/hudlotion och vitt och krämigt?

  • Sun 24 Apr 2022 08:54
    #6

    19977; det var mer genomskinligt och gick att dra trådar :). 

  • Sun 24 Apr 2022 09:59
    #7
    Paeonia123 skrev 2022-04-24 08:54:23 följande:

    19977; det var mer genomskinligt och gick att dra trådar :). 


    Okey! Då är det ju verkligen topp-sekret? två dagar efter ÄL?

    Det lustiga är att jag precis hamnat i samma situation som dig haha, så lustigt. Jag fick också sådant sekret igår, vilket är 3 dagar efter ÄL (om jag tolkat min tempkurva rätt) väldigt märkligt. Jag har varit helt torr utan fertilt sekret sedan ÄL-dagen fram tills igår då det plötsligt dök upp igen.

    Vi får hoppas att det har tagit sig för oss båda ändå! Uppdatera gärna i tråden om du får positivt. :)
  • Sun 24 Apr 2022 10:26
    #8

    19977; vad märkligt! Undrar verkligen varför det är så. Jag googlade lite och hittade glidmedel från Clearblue som skulle hjälpa spermierna på plats, om man var lite torrare och så. Här är länken: https://www.graviditetskollen.nu/produkter/intimprodukter/fertilitetsglidmedel/clearblue-fertilitetsglidmedel?gclid=Cj0KCQjwgYSTBhDKARIsAB8KukvG2fQT-xMzyNZil6IZPP2jHonQ3ufkpyuKVZ248PbNRcMhKhiUryIaAlVuEALw_wcB

    j
    ag tror eventuellt jag ska testa det nästa månad, om det inte tar sig denna gång. 


    Jag ska absolut uppdatera i tråden hur det blir :) Skriv du med hur det går för dig! Håller tummarna för oss! 

  • Sun 24 Apr 2022 20:49
    #9

    Heja oss! :D

    Jag pratade med en vän idag som är gravid i vecka 20. Hon sa att hon hade såna där slajmiga flytningar som vi beskrivit här i tråden senast i v18 och att hon får det ibland under graviditeten.

    Jag har såklart googlat som en galning nu och hittade denna intressanta artikel:
    https://superstorken.se/flytningar-gravid/


    I den artikeln står det att man kan ha ägglossnings-flytningar (eller liknande flytningar åtminstone) när man är gravid, men det är vanligast att man får det i senare delen av graviditeten tokar jag det som. Det står även att slemproppen som bildas för att skydda fostret mot att bakterier kommer upp via vaginan bildas och är färdig i v 4. Och att vid detta bildande av slemproppen så kan delar av den stötas ut i form av slemmiga flytningar.

    tänk om det är så? Och att vi är gravida? OMG jag kommer bli så besviken om mensen kommer efter detta. Nu tror jag verkligen att jag är gravid haha?


    Förut när jag var på toa hade jag ännu mer såna här slemmiga flytningar. Idag är det 4 dagar sedan ÄL. Hmm?

  • Mon 25 Apr 2022 06:23
    #10

    Intressant artikel, 19977! Hoppas verkligen att det är så att både du och jag är gravida!
    Jag har fortfarande lite slajmflytningar men inte lika mycket som förut. 
    Enligt mig så är det Äl+8 idag och enligt appen (som ändrade från tisdag till onsdag) Äl+5.
    Jag hoppas verkligen inte att mensen kommer men gör den det får jag ju se om jag eller appen hade rätt och det gör det ju lite lättare att pricka in rätt dagar :). Men jag hoppas verkligen det tog sig denna gång!
    Jag vill ju så himla gärna ha lite mage i sommar, haha :) 

  • Sat 14 May 2022 00:31
    #11

    Hoppar in här och hoppas någon av er ser detta. Hur gick det för er blev ni gravida? Jag har bim om 8 dagar och jag fick en glad gubbe på ägglossningstest den 7de maj och den 11-12 fick akg vattniga flytningar som sen försvann efter 2 dagar och nu är det inte mycket flytningar alls. Känns som ägglossningen kom den 11-12 då men är det så då känns som ägglossningen kommer sen. Men med dessa vattniga flytningar har jag inte haft på väldigt många år. Men det kan ju iofs vara olika också annars brukar det vara mer slemmiga flytningar när jag har ägglossning. 

  • Sat 14 May 2022 06:57
    #12
    Vinnie83 skrev 2022-05-14 00:31:40 följande:

    Hoppar in här och hoppas någon av er ser detta. Hur gick det för er blev ni gravida? Jag har bim om 8 dagar och jag fick en glad gubbe på ägglossningstest den 7de maj och den 11-12 fick akg vattniga flytningar som sen försvann efter 2 dagar och nu är det inte mycket flytningar alls. Känns som ägglossningen kom den 11-12 då men är det så då känns som ägglossningen kommer sen. Men med dessa vattniga flytningar har jag inte haft på väldigt många år. Men det kan ju iofs vara olika också annars brukar det vara mer slemmiga flytningar när jag har ägglossning. 


    Hej! Min mens kom på BIM, fick sommägglossningssekret 3, 4 och 10 dagar efter ägglossningen, sen kom mensen på dag 15 efter ägglossning som vanligt.

    Har aldrig haft sådant sekret efter ägglossning tidigare så jag trodde verkligen att det var ett tecken, men tyvärr inte. Dock har jag börjat fundera på om det kan bero på att jag intog en del hostmedicin mellan mens och ägglossning, det sägs ju kunna ?lösa upp? fertilt sekret så man får mer av det. Kanske att det fortsatte komma efter ÄL av den anledningen, men jag vet inte.

    Hur som helst så blev det ingen graviditet iallafall.
  • Sat 14 May 2022 08:19
    #13
    19977 skrev 2022-05-14 06:57:51 följande:
    Hej! Min mens kom på BIM, fick sommägglossningssekret 3, 4 och 10 dagar efter ägglossningen, sen kom mensen på dag 15 efter ägglossning som vanligt.

    Har aldrig haft sådant sekret efter ägglossning tidigare så jag trodde verkligen att det var ett tecken, men tyvärr inte. Dock har jag börjat fundera på om det kan bero på att jag intog en del hostmedicin mellan mens och ägglossning, det sägs ju kunna ?lösa upp? fertilt sekret så man får mer av det. Kanske att det fortsatte komma efter ÄL av den anledningen, men jag vet inte.

    Hur som helst så blev det ingen graviditet iallafall.
    Okej det var tråkigt att höra. Jag har hört om bisolvonmetoden har testat en gång utan resultat men funderar på att testa det nästa gång om det inte har tagit sig denna gång.
  • Sat 14 May 2022 12:57
    #14
    Vinnie83 skrev 2022-05-14 08:19:37 följande:
    Okej det var tråkigt att höra. Jag har hört om bisolvonmetoden har testat en gång utan resultat men funderar på att testa det nästa gång om det inte har tagit sig denna gång.
    Ja jag testade bisolvon förra månaden som sagt, men denna månaden tänker jag skippa det. Men om det inte tar sig denna månad ska jag testa bisolvon nästa månad igen och se om jag får ÄL-sekret efter ÄL då också och se om det var pga bisolvon-tabletterna som jag fick det nu förra månaden.
Svar på tråden Ägglossningssekret EFTER ägglossning?!