• Anonym (Hungrig)

Diarréproblem efter antibiotikakur. Kan jag ta Dimor förebyggande?

Jag har precis avslutat en antibiotikakur. Som ett brev på posten har jag drabbats av diarré. Jag har hållit det i schack med en diet av rostat bröd, kokt ris, kokt potatis etc. Idag bredde jag pyttelite smör på smörgåsen och fick diarré igen. Imorgon är jag bjuden på kalas där det kommer att serveras smörgåstårta. Även om jag bara tänkt ta en pyttebit lär jag få diarré. Måste jag ta med egen mat (typ kokt skinka eller ris) eller skulle jag kunna ta Dimor förebyggande? När ska jag ta det då? Precis innan jag ska äta eller en timme innan? 

• Svar på tråden Diarréproblem efter antibiotikakur. Kan jag ta Dimor förebyggande?
  • Anonym (Hungrig)

Tog två Dimor kl 11. Åt lunch strax efter 12. Nu sitter jag på toan igen. När ska jag kunna äta normalt igen!? 

• Anonym (Skonsamt)

Om magen blivit helt i uppror kan det ta ett tag för den att bli normal igen. Det trista svaret är alltså att det är skonkost som gäller. Att ta Dimor för länge är inte bra det heller. Kika gärna på förstoppande mat man ger bebisar och ät samma. Vanligt vatten är ganska skarpt för magen också. Te är förstoppande.

• Anonym (Hungrig)
    Anonym (Skonsamt) skrev 2022-04-22 14:28:25 följande:

Om magen blivit helt i uppror kan det ta ett tag för den att bli normal igen. Det trista svaret är alltså att det är skonkost som gäller. Att ta Dimor för länge är inte bra det heller. Kika gärna på förstoppande mat man ger bebisar och ät samma. Vanligt vatten är ganska skarpt för magen också. Te är förstoppande.

Jag har ätit stoppande mat i 6 dagar nu. Jag har inte ätit antibiotika sedan igår så det ska väl inte bli värre i alla fall.
  • Anonym (Skonsamt)
    Anonym (Hungrig) skrev 2022-04-22 14:44:37 följande:
    Jag har ätit stoppande mat i 6 dagar nu. Jag har inte ätit antibiotika sedan igår så det ska väl inte bli värre i alla fall.
    Fortsätt tills magen är bra.
  • Bella 2020
    Dexter dot com skrev 2022-04-22 14:53:35 följande:

Ta probiotika och ät skonkost tills tarmen är återställd.

Japp. Kommer göra stor skillnad. Trevis är bäst eller Hjärtats probiotika. Köp idag! Ta i samband m måltid. 
  • Anonym (Hungrig)
    Anonym (Skonsamt) skrev 2022-04-22 14:47:27 följande:
    Fortsätt tills magen är bra.
    Fast jag vet ju inte när magen är bra så länge jag äter stoppande mat. Jag har som sagt gjort det flera dagar och då får jag ingen diarré. Förr eller senare måste jag prova vanlig mat.
  • Dexter dot com
    Anonym (Hungrig) skrev 2022-04-22 15:02:45 följande:
    Fast jag vet ju inte när magen är bra så länge jag äter stoppande mat. Jag har som sagt gjort det flera dagar och då får jag ingen diarré. Förr eller senare måste jag prova vanlig mat.
    Ge det 1 vecka till med probiotika och skonkost och testa sen med något litet.
  • Anonym (Hungrig)
    Dexter dot com skrev 2022-04-22 14:53:35 följande:

Ta probiotika och ät skonkost tills tarmen är återställd.

Har ätit probiotika sedan 12 april. Så länge jag äter stoppande mat får jag ingen diarré alls, men jag har provat att äta pyttelite vanlig mat och då kommer den. 
  • Bella 2020
    Anonym (Hungrig) skrev 2022-04-22 15:05:38 följande:
    Har ätit probiotika sedan 12 april. Så länge jag äter stoppande mat får jag ingen diarré alls, men jag har provat att äta pyttelite vanlig mat och då kommer den. 
    Men frågan är vilken probiotika? Trevis fungerar just mot diarre. Bifolac är också bra men den finns knappt att få tag på i Sverige. Hjärtats Innehåll samma stammar som Bifolac (Bifolac har som syfte att återställa tarmen efter en antibiotikakur) Det kan ta en månad eller tre att få magen helt återställd efter en antibiotikakur. Och en irriterad tarm behöver tid att bli lugn igen. Ge det tid. Du tog ju sista tabletten nyss? 
  • Anonym (Skonsamt)

Man kan inte äta skonkost länge och sen bara börja äta som vanligt och tro att det går bra. Man får öka den vanliga maten litegrann i taget. Jag minns en hysterisk magsjuka för många år sen. Jag gick ner 3 kg på 5 dagar och magen var totalt i kaos länge. Skonkost gällde tills jag var bra. Samma efter magkatarr. Det får ta tid. 

• Anonym (Clostridium)

Vilken antibiotika åt du? Av vissa kan man nämligen få clostridium av och det går inte över samt är väldigt smittsamt så du behöver kolla upp detta hos en läkare som gör avföringsprov så vet du, om du har det behöver du medicin mot det. Lycka till

• Anonym (Hungrig)
    Anonym (Clostridium) skrev 2022-04-22 16:11:29 följande:

Vilken antibiotika åt du? Av vissa kan man nämligen få clostridium av och det går inte över samt är väldigt smittsamt så du behöver kolla upp detta hos en läkare som gör avföringsprov så vet du, om du har det behöver du medicin mot det. Lycka till

Jag åt Heracillin. Sista tabletterna igår. 

Ringde 1177 för att få råd om övergång till vanlig kost men det var mest "goddag yxskaft" 

Har inte blivit mer idag, men har bara druckit lite Proviva å andra sidan. 
  • Anonym (Hungrig)
    Bella 2020 skrev 2022-04-22 15:15:33 följande:
    Men frågan är vilken probiotika? Trevis fungerar just mot diarre. Bifolac är också bra men den finns knappt att få tag på i Sverige. Hjärtats Innehåll samma stammar som Bifolac (Bifolac har som syfte att återställa tarmen efter en antibiotikakur) Det kan ta en månad eller tre att få magen helt återställd efter en antibiotikakur. Och en irriterad tarm behöver tid att bli lugn igen. Ge det tid. Du tog ju sista tabletten nyss? 
    Jo jag åt sista tabletten igår. På 1177 sa de att om inte problemet gått över till måndag skulle jag ringa vårdcentralen. 
  • Bella 2020

Proviva innehåller fibrer som inte är att rekommendera vid retad tarm. Inte heller fruktsocker är bra i det avseendet. Trevis gör skillnad! Finns på många apotek. Undvik mjölk också. 

• Anonym (Hungrig)
    Bella 2020 skrev 2022-04-22 17:20:22 följande:

Proviva innehåller fibrer som inte är att rekommendera vid retad tarm. Inte heller fruktsocker är bra i det avseendet. Trevis gör skillnad! Finns på många apotek. Undvik mjölk också. 

Rackarns. 1177 rekommenderade Proviva. 
  • Anonym (Clostridium)
    Anonym (Hungrig) skrev 2022-04-22 17:11:02 följande:
    Jag åt Heracillin. Sista tabletterna igår. 

Ringde 1177 för att få råd om övergång till vanlig kost men det var mest "goddag yxskaft" 

Har inte blivit mer idag, men har bara druckit lite Proviva å andra sidan. 
    Okej vet att vissa kan ge just clostridium och heracillin är rätt stark, ja 1177 är skit, ingen ide att kontakta. Ring vc på måndag så du kan ta ett prov iaf. Du måste ju få i dej mat oxå.
  • Anonym (Hungrig)

Uppdatering:

Jag tog 4 Dimor på fredagen (först 2 och sedan 1 efter var gång jag varit på toaletten igen). Fortsatte samtidigt med stoppande mat. På kvällen dukades det fram godis och jag åt några kolor utan att tänka mig för. Blev orolig att det skulle bli diarré igen men det blev det inte. Kunde äta på kalaset utan problem  

Svar på tråden Diarréproblem efter antibiotikakur. Kan jag ta Dimor förebyggande?