• Anonym (Gribbit)

Anmäla grodor?

En vän har grodor som husdjur. Har haft dem sen förra sommaren.
    Har inte vetat om förens nu att de är viltfångade (som yngel).
    Ska jag anmäla det här? Eller ska jag låtsas som jag inget vet?

• Svar på tråden Anmäla grodor?
  • Anonym (lll)
    Anonym (Gribbit) skrev 2022-04-22 11:47:39 följande:
    Anmäla grodor?

En vän har grodor som husdjur. Har haft dem sen förra sommaren.
    Har inte vetat om förens nu att de är viltfångade (som yngel).
    Ska jag anmäla det här? Eller ska jag låtsas som jag inget vet?

Man får ta in vanliga grodyngel om man vill, alltså av vanliga svenska sorter. Har din kompis däremot nån okänd importerad art så kan det vara olagligt. 

Så här har Naturhistoriska riksmuseet skrivit: 
    Man får föda upp grodyngel från de vanligaste arterna. Det gäller vanlig groda, åkergroda och vanlig padda. Man får bara ta in några ägg eller yngel. Fem-tio stycken räcker gott! Sedan måste man släppa tillbaks dem på samma ställe när de blir grodor.

Så din kompis kan ha gjort helt ok som fångat, in men han bör ju släppa ut dem nån gång igen. 
  • Anonym (B)

När jag var barn så fångade jag in ägg och hade i en balja. Men jag fattade ej att de inte kunde leva på brödbitar. så de åt upp varandra när de blev yngel. Jävligt hemskt djurplågeri, men var för liten för att förstå

• Anonym (Gribbit)

Yngel ja, men det är de inte längre. De ska släppas ut när de fått ben.

• Anonym (Blipp)

Jag gjorde det när jag var liten. Släppte ut dem så småningom. Största problemet var att det sedan år efter år efter år kom tillbaka vuxna grodor som klättrade ner i vår källare för att lägga ägg gissar jag. Hittade vi inte de grodorna i tid och kunde ta tillbaka de till dammen så överlevde de inte.  Så även om hon tycker att hon tar väl hand om ynglen och sen grodorna och kommer släppa ut dem igen så förstör hon potentiellt  för kommande generationer. 

• Anonym (Gribbit)
    Anonym (Blipp) skrev 2022-04-23 14:47:50 följande:

Jag gjorde det när jag var liten. Släppte ut dem så småningom. Största problemet var att det sedan år efter år efter år kom tillbaka vuxna grodor som klättrade ner i vår källare för att lägga ägg gissar jag. Hittade vi inte de grodorna i tid och kunde ta tillbaka de till dammen så överlevde de inte.  Så även om hon tycker att hon tar väl hand om ynglen och sen grodorna och kommer släppa ut dem igen så förstör hon potentiellt  för kommande generationer. 

Hen har inga planer på att släppa ut dem. De verkar må bra, men det ändrar ju inte att det är olagligt.

• Anonym (Blipp)
    Anonym (Gribbit) skrev 2022-04-23 15:38:41 följande:

Hen har inga planer på att släppa ut dem. De verkar må bra, men det ändrar ju inte att det är olagligt.

Okej! Tyckte du skrev i inlägget innan att de skulle släppas ut när de fått ben? Eller Tänkte du släppa ut dem då? 
  • Anonym (Gribbit)
    Anonym (Blipp) skrev 2022-04-25 05:03:39 följande:
    Okej! Tyckte du skrev i inlägget innan att de skulle släppas ut när de fått ben? Eller Tänkte du släppa ut dem då? 

Jag sa vad lagen säger. Hen har ju haft dem snart ett år, de är vuxna för länge sen.

• Anonym (A)
    Anonym (Blipp) skrev 2022-04-25 05:03:39 följande:
    Det är ju inte TS som har grodorna, utan TS vän. Bara för att TS känner till lagen, så är det ju inte säkert att vännen gör det. Eller så känner vännen till lagen, men struntar i den. Eller menar du att TS ska släppa ut vännens grodor?
Svar på tråden Anmäla grodor?