Anmäla grodor?
En vän har grodor som husdjur. Har haft dem sen förra sommaren.
Har inte vetat om förens nu att de är viltfångade (som yngel).
Ska jag anmäla det här? Eller ska jag låtsas som jag inget vet?
När jag var barn så fångade jag in ägg och hade i en balja. Men jag fattade ej att de inte kunde leva på brödbitar. så de åt upp varandra när de blev yngel. Jävligt hemskt djurplågeri, men var för liten för att förstå
Yngel ja, men det är de inte längre. De ska släppas ut när de fått ben.
Jag gjorde det när jag var liten. Släppte ut dem så småningom. Största problemet var att det sedan år efter år efter år kom tillbaka vuxna grodor som klättrade ner i vår källare för att lägga ägg gissar jag. Hittade vi inte de grodorna i tid och kunde ta tillbaka de till dammen så överlevde de inte. Så även om hon tycker att hon tar väl hand om ynglen och sen grodorna och kommer släppa ut dem igen så förstör hon potentiellt för kommande generationer.
Jag gjorde det när jag var liten. Släppte ut dem så småningom. Största problemet var att det sedan år efter år efter år kom tillbaka vuxna grodor som klättrade ner i vår källare för att lägga ägg gissar jag. Hittade vi inte de grodorna i tid och kunde ta tillbaka de till dammen så överlevde de inte. Så även om hon tycker att hon tar väl hand om ynglen och sen grodorna och kommer släppa ut dem igen så förstör hon potentiellt för kommande generationer.
Hen har inga planer på att släppa ut dem. De verkar må bra, men det ändrar ju inte att det är olagligt.
Hen har inga planer på att släppa ut dem. De verkar må bra, men det ändrar ju inte att det är olagligt.
Jag sa vad lagen säger. Hen har ju haft dem snart ett år, de är vuxna för länge sen.