• Anonym (TS)

Tror ni framtida generationer kommer kunna ha råd att köpa bostad?

Ja allt blir ju bara dyrare och dyrare och lönerna har inte höjts i samma takt. Detta verkar vara ett problem i hela västvärlden. Tror ni våra barn kommer ha råd att köpa hus/bostad? Eller kommer det bli så att alla hyr i framtiden? 

• Svar på tråden Tror ni framtida generationer kommer kunna ha råd att köpa bostad?
  • Anonym (N)
    Anonym (TS) skrev 2022-04-22 14:47:13 följande:
    Tror ni framtida generationer kommer kunna ha råd att köpa bostad?

Ja allt blir ju bara dyrare och dyrare och lönerna har inte höjts i samma takt. Detta verkar vara ett problem i hela västvärlden. Tror ni våra barn kommer ha råd att köpa hus/bostad? Eller kommer det bli så att alla hyr i framtiden? 

Ja det tror jag dom kommer kunna göra. Det är i slutändan marknaden som styr. Om alla hus är för dyra kommer ingen köpa och säljarna kommer inte sitta där och trycka på sina hus/lägenheter tills dom dör bara för att dom inte får det dom vill. Priserna kommer inte gå upp i all oändlighet men jag tror absolut det på många ställen finns marginal att bli dyrare och tids nog kommer även lönerna öka. 
  • Anonym (Q)

Nja det finns ju alltid de som kommer kunna köpa men redan idag så är det väldigt många som inte har möjlighet till det.

• Anonym (V)
    Anonym (N) skrev 2022-04-22 14:50:15 följande:
    Ja det tror jag dom kommer kunna göra. Det är i slutändan marknaden som styr. Om alla hus är för dyra kommer ingen köpa och säljarna kommer inte sitta där och trycka på sina hus/lägenheter tills dom dör bara för att dom inte får det dom vill. Priserna kommer inte gå upp i all oändlighet men jag tror absolut det på många ställen finns marginal att bli dyrare och tids nog kommer även lönerna öka. 
    Nja...tror snarare bankerna kommer köpa upp husen isf för att sedan hyra ut till ockerpriser. 
    Lönerna tror jag inte kommer höjas med så mycket. Inte realistiskt.  
  • Anonym (N)
    Anonym (V) skrev 2022-04-22 16:08:30 följande:
    Nja...tror snarare bankerna kommer köpa upp husen isf för att sedan hyra ut till ockerpriser. 
    Jag vet inte. Vad är skillnaden i så fall att köpa ett hus eller hyra ett till ockerpris? Har jag råd att hyra det till ockerpris så har jag råd att köpa och det måste ju vara en fördel för banken om jag själv "äger" mitt hus. Äger dom husen så har ju dom dessutom helt plötsligt en massa extraarbete med underhåll, gnällande hyresgäster osv. 
  • Anonvm

Förstår inte resonemanget?

Själv anser jag att jag inte har råd att hyra motsvarande lägenhet som jag nu äger som BRF.

Lägenheten jag äger och bor i idag har ett marknadsvärde på runt 2.000.000:- och en månadsavgift på 3500:-, med min räntesats, 85% belåning och 2% amorteringskulle det ge en månadsutgift runt 9000:-.
    Märk väl att runt 3000:- av detta är amortering, vilket "upplevs" som en månadsutgift, men egentligen är ett långsiktigt sparande.
    Så den faktiska månadskostnaden blir runt 6000:-

Ungefär 3-4min promenad bort finns jämförbara hyreslägenheter, skulle jag hyra en lika stor lägenhet där så är hyran runt 10.000:-

Till vardags så skiljer det knappt några hundralappar mellan alternativen, men om man lyfter blicken och tänker lite längre så inser man ganska snart att det ekonomiskt "hål i huvudet" i leva i en hyresrätt nån längre tid.

Jag anser mig själv inte "ha råd" att bo i en hyresrätt, det är svindyrt enligt mitt sätt att se världen.

Som med så mycket annat så är det som gäller att komma över tröskeln, eller ta sig ur ekorrhjulet, välj vilket talesätt ni vill. 
    Se till att göra vad som krävs, vad det än är, för att komma in....
    När man väl finner sig själv där nånstans mitt i livet o sitter med 2 ungar i en hyres 5a, lever "hand ur mun" och varje månad kämpar för att få allt att "gå ihop" så sitter man mycket riktigt i en rävsax, dock har man då själv genom sina tidigare livsval satt sig i den själv.

Jag är nu lite till åren kommen och anser mig själv dragit på mig en hel del livserfarenhet.
    Rådet jag alltid ger när jag finner mig själv i en situation där någon ung i min närhet uppvisar ett behov av vägledning blir: se till att komma in på bostadsmarknaden, gör det till din första prioritet.

• AmericanMommy
    Anonvm skrev 2022-04-22 16:43:21 följande:

Själv anser jag att jag inte har råd att hyra motsvarande lägenhet som jag nu äger som BRF.

Lägenheten jag äger och bor i idag har ett marknadsvärde på runt 2.000.000:- och en månadsavgift på 3500:-, med min räntesats, 85% belåning och 2% amorteringskulle det ge en månadsutgift runt 9000:-.
    Märk väl att runt 3000:- av detta är amortering, vilket "upplevs" som en månadsutgift, men egentligen är ett långsiktigt sparande.

Ungefär 3-4min promenad bort finns jämförbara hyreslägenheter, skulle jag hyra en lika stor lägenhet där så är hyran runt 10.000:-

Till vardags så skiljer det knappt några hundralappar mellan alternativen, men om man lyfter blicken och tänker lite längre så inser man ganska snart att det ekonomiskt "hål i huvudet" i leva i en hyresrätt nån längre tid.

Jag anser mig själv inte "ha råd" att bo i en hyresrätt, det är svindyrt enligt mitt sätt att se världen.

Som med så mycket annat så är det som gäller att komma över tröskeln, eller ta sig ur ekorrhjulet, välj vilket talesätt ni vill. 
    När man väl finner sig själv där nånstans mitt i livet o sitter med 2 ungar i en hyres 5a, lever "hand ur mun" och varje månad kämpar för att få allt att "gå ihop" så sitter man mycket riktigt i en rävsax, dock har man då själv genom sina tidigare livsval satt sig i den själv.

Jag är nu lite till åren kommen och anser mig själv dragit på mig en hel del livserfarenhet.
    Rådet jag alltid ger när jag finner mig själv i en situation där någon ung i min närhet uppvisar ett behov av vägledning blir: se till att komma in på bostadsmarknaden, gör det till din första prioritet.

Fast alla kan ju inte köpa om räntan går up, och många har inte råd till insats heller, speciellt om man är ensamstående. 
  • Anonvm
    AmericanMommy skrev 2022-04-22 16:47:35 följande:
    Fast alla kan ju inte köpa om räntan går up, och många har inte råd till insats heller, speciellt om man är ensamstående. 
    Jo, alla som "har råd" att hyra kan genom att prioritera och göra medvetna och aktiva val ändra sin situation..

Precis om jag skrev så kan man mycket väl genom tidigare livsval finnas sig i en rävsax.
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2022-04-22 16:08:30 följande:
    Fungerar inte som i USA. Dvs bankerna köper inte upp hus. 
  • sextiotalist
    Anonvm skrev 2022-04-22 16:43:21 följande:

Och skulle vi köpa motsvarande en bostadsrätt så hade månadskostnaden blivit högre än vår hyra.
    Såg en ute för ett tag sedan. Endast avgiften var en bit över 10 000. 
  • Anonym (x2y)

@anonvm  Det där vet du själv, är rent skitsnack. Alla har inte /kommer aldrig bli höginkomstagare. Det är inte heller optimalt för alla att skuldsätta sig.  Ha lån på flera millar. Sverige har aldrig varit så belånat som nu. Men grattis du är statens "våta" dröm. De sitter och gnuggar händerna åt att du kommer vara ekonomiskt beroende för lång fram tid över. Med stort lån, kanske även fler. Hur var det nu om det där sitta fast i ekorrehjulet? :) För övrigt ska man inte ens vara stolt över att ha lån. Är knappast mycket friare själv, ironiskt nog. 

• Meddelande borttaget
  • Anonvm
    Anonym (x2y) skrev 2022-04-22 18:07:03 följande:

@anonvm  Det där vet du själv, är rent skitsnack. Alla har inte /kommer aldrig bli höginkomstagare. Det är inte heller optimalt för alla att skuldsätta sig.  Ha lån på flera millar. .
    Men grattis du är statens "våta" dröm. De sitter och gnuggar händerna åt att du kommer vara ekonomiskt beroende för lång fram tid över. Med stort lån, kanske även fler.

Vem har pratat om "höginkomsttagare" ?

Skrev jag något om min egen belåningsgrad? Eller ekonomiska situation?

Faktum är att jag nu straxt över 40år äger en bostadsrätt som är värd 2.000.000 utan problem, utan en krona i lån. Inte heller min bil, min husvagn, min båt eller min sommarstuga är belånad.
    Trots att jag inte har mer än gymnasieutbildning och växte upp med en ensamstående mor som var beroende av diverse bidrag för att "få det att gå runt".

Då vill jag tillägga att även jag nu är "ensamstående", dock varannan vecka. 
    Jag har "blåställ" på mig på jobbet och behöver gnugga bort både motorolja, smörjfett och rost ur håret efter ett arbetspass.

Hårt arbete, fokus och självdisciplin kallas det, något som verkar vara mycket främmande för folk idag.
    Jag sparade ihop till att betala min första egna lägenhet kontant på 2år när jag började jobba o fortfarnade bodde hemma hos morsan, då var min timlön 46.50:-....
    Efter det har jag köpt, renoverat och sålt ett dussintal lägenheter och 2 hus under årens lopp, även byggt ett helt nytt hus...
    Många lååååååånga dagar "obetalt" arbete, många nätter, många helger...
    Men nu sitter jag här och betalar 3500:- i månaden för samma sak som de på andra sidan gatan betalar 10.000:- för...
Svar på tråden Tror ni framtida generationer kommer kunna ha råd att köpa bostad?