• BineH

    Gravid med tredje men min sambo vill inte

    Har trots preventivmedel blivit gravid med tredje barnet.

    Min sambo säger blankt NEJ och har typ alltid sagt de medan jag hela tiden sagt att jag vill ha tre barn, har försökt prata med honom tidigare om att jag gärna vill ha fler men han säger typ bara nej nej nej, inget om VARFÖR han inte vill, har försökt fråga varför flera gånger men han säger bara nej och är tyst.

    Jag hade ändå tänkt förlika mig med sorgen om att inte få ett tredje men skulle ju inte leta upp en ny för att få de MEN så har jag nu blivit gravid och han säger "du får göra abort de förstår du va" 

    Jag känner mig tom. 
    Vad gör jag? Gör jag abort kommer jag bli så förstörd, jag vill ju så gärna. Men det känns inte rätt att tvinga honom men samtidigt känner jag att vi kanske inte har så mycket kvar om vi inte ens kan kommunicera om detta, skulle han ge mig en specifik anledning till att han inte vill  hade jag kanske kunnat förstå och då ta ett beslut utefter de .

    Någon som suttit i lin sits? Vad gjorde ni? Vad SA ni?

  • Svar på tråden Gravid med tredje men min sambo vill inte
  • Mortiscia80

    Det är din kropp, ditt liv, ditt val! Du måste känna dig helt säker på att det är rätt beslut om du gör abort, annars kommer du ångra dig resten av livet och undra hur det hade varit. Du kommer dessutom bli bitter på honom, och kanske besviken på dig själv som lyssnade. Dessutom kan det helt förstöra relationen på sikt och då har du slösat många år i onödan.

    För mig känns det som om du vill behålla barnet, och om du vill det så klarar du dig utan honom. Med hans inställning känns det verkligen som om relationen är på nedräkning oavsett. Jag skulle aldrig vara tillsammans med någon som försöker tvinga mig till ett allvarligt medicinskt ingrepp på det sättet.

  • Ztrumpan

    Säg att ska du ens överväga abort så vill du ha en riktig förklaring till varför, att ni börjar kommunicera för att förstå varandra.
    Sen kan jag tycka att ska man behålla ett barn ska ska man inte tvinga in pappan till faderskap, det är ett gemensamt beslut, det bästa för alla i längden.
    Man kanske inte alltid kan få som man vill. Att acceptera sin situation för att man älskar varandra och vill vårda det man har om man är nöjd över det tror jag man i längden blir lyckligare av.
    Själv får jag bara ett barn då karln är färdig, men min tjej är det bästa jag har och ett syskon till kommer inte att förändra det, istället kan jag lägga all min kärlek och energi på denna skatt. Livet blir inte alltid som man tänkt sig, antalet barn kanske inte är det viktigaste utan att man vårdar det man har.
    Men i slutändan, det är ditt beslut och dina konsekvenser. Men kräv en förklaring, det är det minsta du kan begära.

  • GGN

    Aldrig att jag hade gjort abort om jag inte till 100 % velat det. Och då är jag ändå lyckligt barnfri. 

    Han får stå sitt kast. Har man vaginalt sex kan det bli barn. Det är inte ditt fel, och nej, han blir inte tvingad. Han valde själv att ha sex. 

  • larssonc

    Hur har det gått för dig ts? Är i exakt samma sits just nu. Oplanerat gravid med nr 3 och sambon vill INTE ha fler. Jag vill inte göra abort Gråter vet inte riktigt hur vi ska göra.. 

  • GGN

    Varför gjorde han dig gravid då..?


    larssonc skrev 2022-05-10 19:02:06 följande:

    Hur har det gått för dig ts? Är i exakt samma sits just nu. Oplanerat gravid med nr 3 och sambon vill INTE ha fler. Jag vill inte göra abort  // Gråter vet inte riktigt hur vi ska göra.. 


  • Grynette

    Jag är gravid med mitt 4:e barn och maken  ille att jag skulle göra abort för att det inte "passar" nu...jag har absolut inte gått med på det eller rucka mitt beslut...kan kommer aldrig någonsin att göra abort och han känner till detta sedan dag 1 så det är ett blankt nej här..har en liten skrutta på 7 månader(de andra är 2 år respektive nästan 9 år) och jag är gravid i v 25+0..skulle maken inte vilja så får han helt enkelt välja att lämna eller bara finns sig i ett hela..det var tjafsigt i flera veckor /1.5 månader typ men nu har han lagt ner och funnit sig i situationen och verkar ändå förväntansfull..det är iallafall inga sura miner längre 

  • larssonc
    GGN skrev 2022-05-10 21:42:14 följande:

    Varför gjorde han dig gravid då..?


    Vi blev gravida trots skydd. 
  • GGN
    larssonc skrev 2022-05-10 22:14:41 följande:
    Vi blev gravida trots skydd. 
    Det blev vi också men min man hanterade det HELT annorlunda. Han valde att ha sex, då kan det bli gravidtet och då kan det i sin tur bli barn. Det vet alla över sju år. 
Svar på tråden Gravid med tredje men min sambo vill inte