• Anonym (Förälder)

    Barn kan inte fokusera i skolan

    Jag har fått veta att skolan inte tror att mitt barn kan flera saker som jag vet att hen kan. De upplever att hen kämpar med detta i skolan, men hemma gör hen betydligt mer avancerade saker än så utan problem.
    Jag misstänker att det har med att barnet inte kan fokusera i skolan. Vilka anpassningar kan man kräva i det här fallet? Om hen tex inte klarar av att sitta bland andra för att kunna fokusera? Vi misstänker npf, men skolan är väldigt ovilliga till att starta utredning i lågstadiet av någon anledning.

  • Svar på tråden Barn kan inte fokusera i skolan
  • Anonym (E)

    Det är inte skolan som utreder NPF, det får ni vända er till vården för, BUP kan vara en bra start.

    Anpassningar beror på vilka praktiska möjligheter som finns och vad som redan görs. Kan man t ex ha väggar som avskiljer och stoppar en del intryck, kan man sitta mindre grupp i ett annat rum, kan man låta barnet ha hörlurar med lugnande musik på låg volym, behöver han säras från nån pratig kompis till en annan del av klassrummet? Skolan har så klart ett ansvar att hjälpa men inte med vad som helst, som du säkert förstår. Vad är ditt eget förslag på hur de ska hjälpa? Du känner ju din son bäst och vet väl vad han behöver för att kunna fokusera.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (E) skrev 2022-04-23 07:09:03 följande:

    Det är inte skolan som utreder NPF, det får ni vända er till vården för, BUP kan vara en bra start.

    Anpassningar beror på vilka praktiska möjligheter som finns och vad som redan görs. Kan man t ex ha väggar som avskiljer och stoppar en del intryck, kan man sitta mindre grupp i ett annat rum, kan man låta barnet ha hörlurar med lugnande musik på låg volym, behöver han säras från nån pratig kompis till en annan del av klassrummet? Skolan har så klart ett ansvar att hjälpa men inte med vad som helst, som du säkert förstår. Vad är ditt eget förslag på hur de ska hjälpa? Du känner ju din son bäst och vet väl vad han behöver för att kunna fokusera.


     


    Jag vet hur en utredning går till, har två äldre barn med autism och adhd. Det måste vara skolan som gör första bedömningen innan remiss skickas. Iaf är det så här.

    Jag har flera idéer till anpassningar, men efter hur de hanterat tidigare situationer så vill jag känna mig mer säker på vad man har rätt att kräva.

  • Anonym (E)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-04-23 08:28:28 följande:

     


    Jag vet hur en utredning går till, har två äldre barn med autism och adhd. Det måste vara skolan som gör första bedömningen innan remiss skickas. Iaf är det så här.

    Jag har flera idéer till anpassningar, men efter hur de hanterat tidigare situationer så vill jag känna mig mer säker på vad man har rätt att kräva.


    Konstigt att det ska fungera annorlunda just där ni är. Man kan absolut vända sig till vården på egen hand, det behöver ni inte skolans stöd för. Självklart är det bra om de kan ge sin bild av saken också men nej, det är inte nödvändigt. Stå på dig, ni har rätt att få vård och utredning oavsett.

    Kräva och kräva, eftersom din son inte har någon diagnos är det "bara" vanliga och särskilda anpassningar som står till buds, och även om de sträcker sig långt så finns det en gräns. Skolan får ersättning för att hjälpa barn med diagnoser på ett helt annat plan, först då kan man börja ställa krav. T ex så kommer skolan inte att anställa en särskild assistent för att din son ska kunna sitta i eget rum, det kanske inte ens är fysiskt möjligt att lösa beroende på hur lokalerna ser ut, så det är jättesvårt att berätta vad skolan ska kunna göra för din son när man inte vet skolans situation. Generellt stöd är sånt som att individanpassa uppgifter, inom gränsen för kunskapskrav och kursplan förstås. Det betyder t ex att din son kan få göra grundläggande uppgifter som siktar mot åtminstone E så han klarar kursen eller att han får längre tid för inlämningar mm. Särskilt stöd är sådant som skolan själva utreder och som inte lika enkelt kan lösas av läraren själv, det ska beslutas av rektor att ge sådant extra stöd och vad det går ut på är som sagt svårt att säga eftersom jag inte vet vad de har för ytterligare resurser att erbjuda men att han får extra studietid utanför schemat skulle kunna vara en sådan sak.

    Så, vilka idéer har du själv för lösningar? Det blir lättare att svara om du kommer med något konkret där man kanske kan säga rakt ja eller nej.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (E) skrev 2022-04-23 08:39:48 följande:
    Konstigt att det ska fungera annorlunda just där ni är. Man kan absolut vända sig till vården på egen hand, det behöver ni inte skolans stöd för. Självklart är det bra om de kan ge sin bild av saken också men nej, det är inte nödvändigt. Stå på dig, ni har rätt att få vård och utredning oavsett.

    Kräva och kräva, eftersom din son inte har någon diagnos är det "bara" vanliga och särskilda anpassningar som står till buds, och även om de sträcker sig långt så finns det en gräns. Skolan får ersättning för att hjälpa barn med diagnoser på ett helt annat plan, först då kan man börja ställa krav. T ex så kommer skolan inte att anställa en särskild assistent för att din son ska kunna sitta i eget rum, det kanske inte ens är fysiskt möjligt att lösa beroende på hur lokalerna ser ut, så det är jättesvårt att berätta vad skolan ska kunna göra för din son när man inte vet skolans situation. Generellt stöd är sånt som att individanpassa uppgifter, inom gränsen för kunskapskrav och kursplan förstås. Det betyder t ex att din son kan få göra grundläggande uppgifter som siktar mot åtminstone E så han klarar kursen eller att han får längre tid för inlämningar mm. Särskilt stöd är sådant som skolan själva utreder och som inte lika enkelt kan lösas av läraren själv, det ska beslutas av rektor att ge sådant extra stöd och vad det går ut på är som sagt svårt att säga eftersom jag inte vet vad de har för ytterligare resurser att erbjuda men att han får extra studietid utanför schemat skulle kunna vara en sådan sak.

    Så, vilka idéer har du själv för lösningar? Det blir lättare att svara om du kommer med något konkret där man kanske kan säga rakt ja eller nej.

     


    Det har jag redan försökt och jag får bara svaret att det är skolan som måste starta processen.

    Mitt barn är en högpresterare och ligger långt över förväntad kunskapsnivå, men kan i skolan haka upp sig på de enklaste uppgifter i förhållande till vad hen faktiskt kan.
    Skärmar och hörselkåpor skulle kunna fungera, men ännu hellre att sitta i ett separat rum. Anpassat material och/eller flyttas upp en årskurs. Kunskapsmässigt ligger hen 2-3 år före i de flesta ämnen, men mognadsmässigt känns det inte okej att hoppa upp mer än en.

  • Anonym (E)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-04-23 09:02:28 följande:

     Det har jag redan försökt och jag får bara svaret att det är skolan som måste starta processen.


    Mitt barn är en högpresterare och ligger långt över förväntad kunskapsnivå, men kan i skolan haka upp sig på de enklaste uppgifter i förhållande till vad hen faktiskt kan.
    Skärmar och hörselkåpor skulle kunna fungera, men ännu hellre att sitta i ett separat rum. Anpassat material och/eller flyttas upp en årskurs. Kunskapsmässigt ligger hen 2-3 år före i de flesta ämnen, men mognadsmässigt känns det inte okej att hoppa upp mer än en.


    Det låter helt klart som om de flesta av dina förslag är genomförbara. Hörselkåpor är en pyttekostnad en enda gång, skärmar lite mer men ändå en pyttekostnad i sammanhanget och de behåller ju båda sakerna sedan oavsett. Separat rum är svårt att säga något om, det beror på lokalerna och om läraren kan gå emellan eller om han behöver någon med sig hela tiden osv. Värt att fråga i alla fall men börja alltid med minsta insatsen först, så t ex skärm eller kåpor. Det måste de kunna prova utan problem.

    Mer avancerade uppgifter ska han absolut få tillgång till, kanske gå någon enstaka kurs tillsammans med äldre elever eller om det är många ämnen där han utmärker sig så kanske byta årskurs, men det beslutet måste tas av rektor som kan säga nej, men då ska det bero på studieresultaten generellt och inte bara utan motivering. Det blir ju svårt att få till det om du anser att han ligger 2-3 före sin ålder men skolans bild är att han kämpar med vissa saker, vilka då förresten?
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (E) skrev 2022-04-23 09:19:08 följande:
    Det låter helt klart som om de flesta av dina förslag är genomförbara. Hörselkåpor är en pyttekostnad en enda gång, skärmar lite mer men ändå en pyttekostnad i sammanhanget och de behåller ju båda sakerna sedan oavsett. Separat rum är svårt att säga något om, det beror på lokalerna och om läraren kan gå emellan eller om han behöver någon med sig hela tiden osv. Värt att fråga i alla fall men börja alltid med minsta insatsen först, så t ex skärm eller kåpor. Det måste de kunna prova utan problem.

    Mer avancerade uppgifter ska han absolut få tillgång till, kanske gå någon enstaka kurs tillsammans med äldre elever eller om det är många ämnen där han utmärker sig så kanske byta årskurs, men det beslutet måste tas av rektor som kan säga nej, men då ska det bero på studieresultaten generellt och inte bara utan motivering. Det blir ju svårt att få till det om du anser att han ligger 2-3 före sin ålder men skolans bild är att han kämpar med vissa saker, vilka då förresten?

     


    Inte kämpar med saker som de i klassen gör, de är medvetna om att hen ligger före, men de har inte förstått hur långt före eftersom hen inte klarar av att fokusera på samma sätt i skolan. Vissa saker hen fått jobba med i skolan kan hen utan problem hemma, men i skolan går det av någon anledning inte.

  • Anonym (E)
    Anonym (Förälder) skrev 2022-04-23 09:33:18 följande:

     Inte kämpar med saker som de i klassen gör, de är medvetna om att hen ligger före, men de har inte förstått hur långt före eftersom hen inte klarar av att fokusera på samma sätt i skolan. Vissa saker hen fått jobba med i skolan kan hen utan problem hemma, men i skolan går det av någon anledning inte.


    Ja men prata mer med lärarna då och rektorn om att han behöver lugn och ro, och dessutom utmaningar för sin egen nivå. De får väl kolla av honom med diagnostiska prov eller nåt så de ser var han ligger, vad han vet och förstår redan. Inte så svårt, bara viljan finns. Se till att han får träffa en speciallärare, de brukar vara bra på att i lugn och ro kunna se var elever befinner sig och behöver hjälp med.
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2022-04-23 09:46:35 följande:
    Ja men prata mer med lärarna då och rektorn om att han behöver lugn och ro, och dessutom utmaningar för sin egen nivå. De får väl kolla av honom med diagnostiska prov eller nåt så de ser var han ligger, vad han vet och förstår redan. Inte så svårt, bara viljan finns. Se till att han får träffa en speciallärare, de brukar vara bra på att i lugn och ro kunna se var elever befinner sig och behöver hjälp med.
    Håller med
  • Anonym (123)

    Jag förstår inte det där med att remissen för utredning måste komma från skolan. Som tur är har vi en väldigt bra skola så vi har fått remissen vi behöver men det kan ju vara jättesvårt att få om man inte har skolan med sig och barnet är intelligent nog att klara sig bra trots de hinder som finns.

    Fortsätt ligg på skolan om att ni verkligen behöver en remiss och fortsätt uppåt (rektor, skolchef, politiker) om du inte får den.

  • Anonym (Vad säger barnet?)

    Vad säger barnet om hur den upplever skolan?
    Är barnet utttåkad?
    Är det mycket intryck och ljud eller är det mycket ljus i klassrummet?
    En del är ljuskänsliga och ljuset i klassrummet kan vara otroligt jobbigt.

    På jobbet så finns det en del rum som jag hellre sitter i mörkret. Lamporna plus solljuset som blir ger mig huvudvärk. Kan barnet sitta i korridoren och jobba om det blir för mycket? 

    Konstigt att skolan vill ha intyg innan de kan hjälpa då mycket kan testas.

Svar på tråden Barn kan inte fokusera i skolan