Anonym (Förälder) skrev 2022-04-23 08:28:28 följande:
Jag vet hur en utredning går till, har två äldre barn med autism och adhd. Det måste vara skolan som gör första bedömningen innan remiss skickas. Iaf är det så här.
Jag har flera idéer till anpassningar, men efter hur de hanterat tidigare situationer så vill jag känna mig mer säker på vad man har rätt att kräva.
Konstigt att det ska fungera annorlunda just där ni är. Man kan absolut vända sig till vården på egen hand, det behöver ni inte skolans stöd för. Självklart är det bra om de kan ge sin bild av saken också men nej, det är inte nödvändigt. Stå på dig, ni har rätt att få vård och utredning oavsett.
Kräva och kräva, eftersom din son inte har någon diagnos är det "bara" vanliga och särskilda anpassningar som står till buds, och även om de sträcker sig långt så finns det en gräns. Skolan får ersättning för att hjälpa barn med diagnoser på ett helt annat plan, först då kan man börja ställa krav. T ex så kommer skolan inte att anställa en särskild assistent för att din son ska kunna sitta i eget rum, det kanske inte ens är fysiskt möjligt att lösa beroende på hur lokalerna ser ut, så det är jättesvårt att berätta vad skolan ska kunna göra för din son när man inte vet skolans situation. Generellt stöd är sånt som att individanpassa uppgifter, inom gränsen för kunskapskrav och kursplan förstås. Det betyder t ex att din son kan få göra grundläggande uppgifter som siktar mot åtminstone E så han klarar kursen eller att han får längre tid för inlämningar mm. Särskilt stöd är sådant som skolan själva utreder och som inte lika enkelt kan lösas av läraren själv, det ska beslutas av rektor att ge sådant extra stöd och vad det går ut på är som sagt svårt att säga eftersom jag inte vet vad de har för ytterligare resurser att erbjuda men att han får extra studietid utanför schemat skulle kunna vara en sådan sak.
Så, vilka idéer har du själv för lösningar? Det blir lättare att svara om du kommer med något konkret där man kanske kan säga rakt ja eller nej.