• Paeonia123

    Kan tempen stiga så långt som FEM dagar efter ägglossning?

    Undrar hur det ligger till.
    Hade ägglossningskänningar i söndags, 17/4 och fick även positivt på ägglossningstest den dagen, vilket ju borde betyda ägglossning de närmsta 2 dagarna.


    Kan jag ändå ha haft ägglossning i söndags? 


    Enligt appen (NC) så hade jag äl i onsdags, 20/4, tempen steg sedan i fredags, till så högt som jag inte haft tidigare. Mystiskt.

  • Svar på tråden Kan tempen stiga så långt som FEM dagar efter ägglossning?
  • Paeonia123

    Min teori är ju att sänkningen på CD 16 är en implantationsdip, vilket ju iofs är ganska tidigt, 4 dagar efter ägglossning, OM den nu skedde i söndags.
    Vad tror ni? :)

  • Hopsanhejsan

    4 dagar efter äl är ju rimligt, många säger olika men det kan ju fästa så tidigt som efter 2 dagar dock vet jag inte hur vanligt de är. är själv i situationen då jag den 19e och 22a haft tempdippar STARKT och den 20e höjdes den rejält så e lite kluven om jag hade äl då eller nu då den höjdes idag igen. förvirrande dethär med att försöka bli gravid 

  • Paeonia123

    Hopsanhejsan; nej det är verkligen inte lätt att försöka bli gravid. Massa analyserande och förhoppningar. 
    Mystiskt med två starka tempdippar, man blir ju så osäker. 


    Tempen imorse var 36,83, så fortfarande högre än tidigare, men blir spännande att se imorgon vad den landar på. Längtar typ tills jag får gå och lägga mig så jag får tempa på morgonen :). 

  • Orangebeans
    Hopsanhejsan skrev 2022-04-24 00:21:24 följande:

    4 dagar efter äl är ju rimligt, många säger olika men det kan ju fästa så tidigt som efter 2 dagar dock vet jag inte hur vanligt de är. är själv i situationen då jag den 19e och 22a haft tempdippar STARKT och den 20e höjdes den rejält så e lite kluven om jag hade äl då eller nu då den höjdes idag igen. förvirrande dethär med att försöka bli gravid 


    Det kan absolut inte fästa 2 dagar efter äl. Totalt omöjligt. Inte 4 dagar heller. Det tar ett visst antal dagar (5-6 dagar) innan embryot är så pass utvecklat att det ens har egenskaper som gör att det kan fästa (det ska bli en blastocyst först). Embryot fäster tidigast 5 dagar efter ägglossningen.

  • amandakollb

    Jag tempade också förut och var ganska säker på när jag hade ägglossning då jag fick en ovitrellespruta men fick ändå en tempstegring typ 5 dagar efter jag borde haft ägglossning, kom ihåg att jag också undrade om man kunde få tempstegringen först några dagar efter ÄL men vet inte..

  • Paeonia123

    amandakollb; då borde det ju vara så att man kan få en tempstegring flera dagar efter Äl. Fint att höra, men då förstår jag ändå inte varför jag får ägglosdningssekret fem dagar efter ägglossning, och inte på själva ägglossningsdagen, inte konstigt att jag inte blir gravid för då överlever ju inga spermier. Jag ska ringa gyn om någon vecka och höra om jag inte är gravid nu denna gång.

  • Hopsanhejsan

    Det kan ju bero på helt andra saker men hade äl 18/19, tempdipp innan och den höjdes efter, den 22 fick jag en tempdipp igen vilket är väldigt nära inpå men nu ligger tempen ännu högre, 37,5-37,9 grader , är varken sjuk o känner mej inte speciellt varm? 

  • Hopsanhejsan

    även känt väldigt smått i brösten sen igår, lite ömma o stickiga emellanåt väldigt svagt. asjobbigt att övertänka varenda symptom men hoppas det är positivt

  • amandakollb
    Paeonia123 skrev 2022-04-25 16:48:24 följande:

    amandakollb; då borde det ju vara så att man kan få en tempstegring flera dagar efter Äl. Fint att höra, men då förstår jag ändå inte varför jag får ägglosdningssekret fem dagar efter ägglossning, och inte på själva ägglossningsdagen, inte konstigt att jag inte blir gravid för då överlever ju inga spermier. Jag ska ringa gyn om någon vecka och höra om jag inte är gravid nu denna gång.


    ja nä inte lätt att veta alltså! sjukt förvirrande. har för mig att jag läste nånstans att tempen ska höjas ganska direkt efter ägglossning så tempen bör stiga dagen efter men som sagt, enligt min erfarenhet så steg min temp senare. sen kan det ju bero på annat också, dvs att man tar tempen olika tider på morgonen, sovit dåligt, blivit många uppvak under natten, kanske håller på bli sjuk osv osv som kan påverka tempen. 
  • Symetrical
    Paeonia123 skrev 2022-04-23 12:16:20 följande:
    //
    Jag tycker att det ser ut som att du hade äl på cd 14, alt natten mellan cd 13-14. Det är väldigt vanligt att få en liten dipp på äl+2-3, då det sjunkande östrogenet möter det stigande progesteronet just då. Här är en enkel schematisk bild över det :)
Svar på tråden Kan tempen stiga så långt som FEM dagar efter ägglossning?