Hur hinner ni sköta hem och alla sådana sysslor dagtid under FL?
Jag har träffat så många som inte alls förstår hur man inte klarar av att sköta alla hushållssysslor när man är föräldraledig och som tycker att man bör göra dom på dagen så att partnern slipper göra sådant när han kommer hem från jobbet. Själv förstår jag inte alls hur man ska hinna med det. Okej, första tiden med bara ett barn om man har ett barn som sover bra. Då finns all tid i världen men här pratar vi ofta lite större barn och flera.
Ni som kan, hur ser era dagar ut?
Så här ser min dag ut:
07:00 2-åringen vaknar och vill morgonmysa lite. Kliver upp, fixar blöja, kläder och sådant. Fixar frukost
07:30 Barnet äter.
08:00 Minsta barnet vaknar. Hela proceduren med kläder och blöjor mm. Städa upp efter första barnets frukost.
08:30 Frukost #2.
09:00 Frukost färdigäten. Städa undan i köket, torka av bebis och skura av golv, stol och bord.
09:30 Barnen har borstat tänder, fått på sig kläder.
10:00 Har fått på barnen ytterkläder och går ut. Fixat mellanmål att ta med ut.
Runt 11-11:30 Gå in, få av kläder, tvätta rent barn, göra lunch
12:00 Barnen äter
12:30 Tvätta av barn, skura golv & stol, torka bord. Städa kök efter mat. Klä på barn.
13:00 Klä på barnen för att gå ut. Ta med litet mellanmål.
14:30 Gå in. Förbereda mat. Ev tvätta av skitiga barn.
15:00 Barnen äter.
15:30 Hela karusellen med att fixa efter maten igen. På med rena kläder.
16:00 Sambon kommer hem. Leka med barnen. En av oss vuxna kan fixa med saker.
ca 17:30 Laga kvällsmat.
18:00 Barnen äter
18:30 Fixa iordning efter middag. Borsta tänder, på med pyjamas mm.
19:00 Natta ena barnet.
19:30 Amma
21:30 Amma
22:00 Gå och lägga oss
23:30 Amma
01:30 Amma
03:30 Amma
05:30 Amma
Och så börjar det om.
Mellan allt så vill barnen visa något/leka, bråk ska avstyras, blöjor ska bytas, något av barnen välter ner något. Telefonen ringer, barnens naglar ska klippas, man själv ska gå på toaletten. Minsta barnet sover middag två gånger under dagen inklämd någonstans mellan allt. Någon av dom slår sig och ska tröstas. Det är alltid något som är borta som ska letas efter. Leksaker som välts ut över hela rummet som måste plockas bort.
Båda barnen är väldigt närhetskrävande och vrålar efter en om jag går ut ur rummet. Jag är även väldigt involverad i barnen, hade jag satt dom framför TV och dom hade suttit där själva hela dagen så hade det ju varit en annan sak, då hade ju tid funnits. Nu går vi ut mycket så länge vädret tillåter, vi pysslar och sådant som kräver att jag är med, dansar och sjunger till musik osv. Sådant som krävs för att aktivera barn man är föräldraledig med och som ska ersätta förskola om man valt bort det. Men mycket av tiden går ju åt till tråkiga rutiner så som mat.
Så som det ser ut nu så slänga på lite vatten på blommorna i farten, absolut. Men tid till att samla ihop tvätt, ta sig ner i tvättstugan, få på en maskin, få ur maskinen, hänga tvätt, dra dammsugaren, städa badrummet, städa köket och inte bara röja upp det värsta efter matlagning.. Fixa saker ute i trädgården? När ska man egentligen hinna det? Barnen är för små för att kunna vara med på mycket av hushållssysslorna och definitivt för små för att jag ska kunna be dom sitta stilla och vänta medan jag gör saker.
Försöker jag göra saker så blir det kaos. Jag hinner kanske tex ta fram rengöringsmedlet men det blir ståendes på badrumsbänken eftersom något kom emellan. Någonstans ska man ju även klämma in allt planerande. Barnens garderober ska uppdateras med jämna mellanrum (vilka skor och framförallt vilken jäkla storlek ska beställas??), bvc-tider, tandläkartider mm ska hållas koll på, någon fyller år, vad behöver handlas hem från affären? Semestrar ska planeras.
Egentid eller egna intressen är totalt uteslutet ur ekvationen.
Ja, jag förstår inte alls. Hur hinner folk? Bara det här inlägget har jag fått skriva på lite åt gången under ett par dagar haha.