• Thasz

    Hur räknar man ut föräldrapenning vid oregelbunden inkomst?

    Hej alla kloka människor, jag skulle behöva lite hjälp i att förstå hur föräldrapenningen räknas ut om man har en oregelbunden inkomst.
    Jag står i valet och kvalet om jag ska jobba extra i sommar eller inte. Jag är gravid just nu, med bf 19:e november och jag vill gärna optimera min föräldrapenning inför föräldraledigheten. Jag har en fast anställning på 75% där jag tjänar 19 500 spänn/månad (heltidslönen är på 26 000), och jag jobbar även extra på ett annat jobb där jag får mellan 2000-11 000/månad beroende på hur mycket jag jobbar. 
    Nu måste jag meddela hur mycket jag vill jobba på extrajobbet i sommar, och jag är lite osäker. Jag skulle gärna vilja vara ledig hela sommaren, men samtidigt så vore det synd ifall min föräldrapenning blir mycket lägre för att jag får 19 500/månad istället för i snitt 26 000/månad som jag brukar få annars. Sedan tillkommer såklart faktorn att det vore nice att spara extra pengar inför FL.
    Så till frågan... Jag vet att föräldrapenningen baseras på SGI, och att denne baseras på tidigare inkomst från 6 månader om man (som i mitt fall) har varierande inkomst varje månad. Så långt känns det relativt förståeligt (om jag fattat det rätt).
    Men jag har så för mig att jag läste någonstans att SGI inför föräldrapenningen beräknas utifrån 6 månader fram till 6 månader innan graviditeten. Dvs, att de sex sista månaderna innan bf inte räknas in. Då känns det någonstans lite onödigt för mig att jobba extra i sommar för att öka föräldrapenningen. Jag kan däremot inte hitta vart jag läst det någonstans, samtidigt som det känns lite smått orimligt att SGI ska beräknas på de sex månaderna innan bf eftersom man kanske inte orkar jobba lika mkt pga graviditet.
    Jag hoppas att jag lyckats beskriva funderingen relativt vettigt. :p
  • Svar på tråden Hur räknar man ut föräldrapenning vid oregelbunden inkomst?
  • Anonym (H)

    Extrajobbet du har, har du hunnit arbeta 6 månader på detta arbete när det är 6 månader kvar till bf? För isf skall det vara lugnt. 
    Har du också hunnit göra ett ultraljud och fått moderskapsintyg innan sommaren? för fk går på datumet i moderskapsintyget ocj blir bf flyttat på ultraljud kan detta därför ställa till det om det skulle vara precis 6 månader kvar till bf när du slutar.

    Jag vill också dubbelkolla att du med 6 månader kvar till bf hunnit arbeta 8 månader? För för föräldrapenningen finns utöver reglerna för sgi ett 240-dagarsvillkor som innebär att du behöver ha arbetat 8 månader i följd innan bf/innan 6 månader före bf för att dina första 180 dagar inte skall bli på grundnivå (250 kronor per dag) utan sgi-nivå 

  • Thasz
    Anonym (H) skrev 2022-04-24 06:39:23 följande:

    Extrajobbet du har, har du hunnit arbeta 6 månader på detta arbete när det är 6 månader kvar till bf? För isf skall det vara lugnt. 
    Har du också hunnit göra ett ultraljud och fått moderskapsintyg innan sommaren? för fk går på datumet i moderskapsintyget ocj blir bf flyttat på ultraljud kan detta därför ställa till det om det skulle vara precis 6 månader kvar till bf när du slutar.

    Jag vill också dubbelkolla att du med 6 månader kvar till bf hunnit arbeta 8 månader? För för föräldrapenningen finns utöver reglerna för sgi ett 240-dagarsvillkor som innebär att du behöver ha arbetat 8 månader i följd innan bf/innan 6 månader före bf för att dina första 180 dagar inte skall bli på grundnivå (250 kronor per dag) utan sgi-nivå 


    Åh tack för ditt svar!

    Om jag räknar rätt så är den 19:e maj sex månader innan bf.

    Jag kommer ha jobbat i 6 månader på extrajobbet, samt även minst 8 månader i följd innan 6 månader före bf (sju månader på nuvarande jobb, och tre månader på föregående jobb men utan glapp emellan). Kände faktiskt inte till åttamånadersregeln. 


    Jag kommer antagligen få moderskapsintyget och få ultrajud i slutet på juni. I och med att det är timlön på xtrajobbet så kommer det inte bli att jag officiellt säger upp mig, och sista lönen kommer i slutet av juni (för det jag jobbat i maj). Låter som att det är precis på gränsen. 


     

  • Anonym (H)

    Hur säker är du på när du hade ägglossning? Jag skulle se till att jobba iaf halva juni om jag var du. Du kan bli flyttad ett par veckor vid ultraljudet om du har otur (det skulle kunna hända även om de vet exakt när bebisen blev till) och då sumpar du väldigt mycket pengar i onödan

Svar på tråden Hur räknar man ut föräldrapenning vid oregelbunden inkomst?