Anonym (Snäll) skrev 2022-04-23 23:19:36 följande:
Utflykt med förskolan - Förbjudet
mitt barn får ut förskolan nu till sommaren och hittills under alla år har dom aldrig varit på utflykt med förskolan. Enbart promenader i närområdet. Aldrig med matsäck.
När mitt äldre barn gick ut hade dom bl.a en heldagsutflykt med buss och båt med alla som skulle börja skolan. Även utflykt med stadsbuss till olika parker i staden och till brandstationen
Dom säger att detta är ändrat sedan flera år tillbaks av säkerhetsskäl. Dom kommer i stället att göra en promenad (dit dom brukar gå) MED matsäck. Wow.
Är det samma på era förskolor?
Många förskolor har nog undvikit sådana utflykter på grund av pandemin de senaste åren.
Och innan pandemin kanske ditt barn var lite liten för sådana utflykter och det räckte med utflykt i närområdet.
Det har nog även varit svårt med planering och genomförande av utflykt med matsäck etc utifrån sjukfrånvaro och risk för sjukfrånvaro av personal. Krävs ju mycket att genomföra sådana utflykter.
Kanske finns det även barn som av olika skäl inte kan följa med (på grund av t.ex. ork etc) och de har bestämt att inte göra sådana utflykter för att inte exkludera.
Nu spekulerar jag så klart..Kan ju finnas många olika anledningar.
Varje förskola lägger ju upp sitt arbete och tolkar ju läroplanen olika.
Står ju inget i läroplanen att barnen måste åka på utflykter och ha matsäck etc.
Vad är du reagerar på?
Tänker du att ditt barn har gått miste och går miste om något?
När mina barn slutade ordnade vi föräldrar en avslutningsfest på kvällstid med lite grill, kul aktiviteter etc och bjöd in pedagogerna.
Förskolan hade tidigare gjort det på en eftermiddag med medhavd fika men slutat på grund av att det skulle bli exkluderande för de barn vars föräldrar inte kunde komma.
Traditioner ändras ju hela tiden utifrån hur barngrupp och hur personalen tolkar läroplanen.