• Andreasvan

    Boktips?

    Inte läst böcker på länge pga småbarn/jobb så känner mig inte speciellt uppdaterad. Någon som har tips att komma med?


    Gillar vanligtvis deckare pga krävande jobb så gillar att koppla bort och slentrianläsa, men nu vill jag gärna läsa något verklighetsförankrat i form av en fänglande biografi, något verklighetsbaserat av typen händelse/fenomen, kanske något om fysik, ekonomi, reseskildring? Är inte så förtjust i artister (musik/film) eller politiker, men nycket annat. Dock gärna inte rent torra faktaböcker för det får jag för mycket av i arbetet. 


    Hoppas någon svarar :). 

  • Svar på tråden Boktips?
  • Flash Gordon
    Andreasvan skrev 2022-04-24 23:02:44 följande:

    I kanske något om fysik, ekonomi, reseskildring? 


    The Great Arc - John Keay

    Om hur brittiska lantmätare över ca fem decennier mätte in den indiska subkontinenten på 1800-talet

    Finns beskrivet här


  • Andreasvan
    SweeneyToad skrev 2022-04-25 10:38:28 följande:

    For the love of a son. 
    Handlar om en afghansk kvinnas liv. 


    Tack! Ska kolla upp, låter som något jag skulle gilla!
  • Andreasvan
    Flash Gordon skrev 2022-04-25 11:49:15 följande:
    The Great Arc - John Keay

    Om hur brittiska lantmätare över ca fem decennier mätte in den indiska subkontinenten på 1800-talet

    Finns beskrivet här
    Intressant! Låter definitivt som exakt det jag letar efter. Tack
  • Embla twopointoh

    Beyond Uncertainty: Heisenberg, Quantum Physics and the Bomb

    En biografi om Heisenberg skriven av David Cassidy. Man måste inte kunna massor med fysik för att ha utbyte av den.

  • Flash Gordon
    Andreasvan skrev 2022-04-25 11:59:20 följande:
    Intressant! Låter definitivt som exakt det jag letar efter. Tack
    På ungefär samma tema har du

     Longitud av Dava Sobel

    Om tävlingen på 1700-talet att finna en lösning på att noga kunna mäta ett fartygs longitud (öst-västlig position) till sjöss. 
  • Friger

    Simon Scarrow - Silverörns-serien.

    Det är fiktion men killen som skriver är historiker och skildrar på ett bra sätt hur det var att leva under Romartiden. I böckerna får man följa två romerska soldaters liv och äventyr.

    Böckerna följer tidsepoken omkring år 50 e.Kr. Vilket innebär att de stora skeendena som soldaterna blir inblandade i är korrekta och kända människor är med och författaren har försökt gestalta det hela utifrån rådande kunskapsläge. Men fyllt i luckorna med egen fantasi.

Svar på tråden Boktips?