• Anonym (Mamma)

Son med skulder sitter i fängelse

Hej,
    Min 25-årige son har nyligen dömts till ett 8-årigt fängelsestraff. Han har skulder och abonnemang som han nu inte kommer kunna betala på. Jag har inte full insikt i hans ekonomi men vet att han bla har ett blancolån på en bil som han inte längre äger, CSN-lån och telefonabonnemang. 
    Jag vet att skulderna är så pass stora att jag inte har möjlighet att betala dem rakt av.
    Jag inser att det inte är mitt ansvar och att han själv har satt sig i den här sisten men jag vill ändå underlätta för honom när han kommer ut utan att skuldsätta mig själv. 
    Hur mycket ska jag lägga mig i? Är det ens någon ide att betala in ett mindre belopp t.ex 500:- månadsvis till Kronofogden? Sedan är det ju även ett skadestånd till brottsoffret och det vill jag absolut inte betala på. 
    Luddig fråga kanske men jag är tacksam för all input!

• Svar på tråden Son med skulder sitter i fängelse
  • Anonym (Vansinne)

Vansinne! Dessutom kommer ju du inte kunna betala till KF eftersom det inte är du som har skulden. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-25 09:38:53 följande:

Hej,
    Min 25-årige son har nyligen dömts till ett 8-årigt fängelsestraff. Han har skulder och abonnemang som han nu inte kommer kunna betala på. Jag har inte full insikt i hans ekonomi men vet att han bla har ett blancolån på en bil som han inte längre äger, CSN-lån och telefonabonnemang. 
    Jag vet att skulderna är så pass stora att jag inte har möjlighet att betala dem rakt av.
    Jag inser att det inte är mitt ansvar och att han själv har satt sig i den här sisten men jag vill ändå underlätta för honom när han kommer ut utan att skuldsätta mig själv. 
    Hur mycket ska jag lägga mig i? Är det ens någon ide att betala in ett mindre belopp t.ex 500:- månadsvis till Kronofogden? Sedan är det ju även ett skadestånd till brottsoffret och det vill jag absolut inte betala på. 

Betala inget! Med största sannolikhet kommer han hamna hos kfm även om du betalar mycket.

Hjälp honom istället med att avsluta abbonemang, sälja av tillgångar, ansökan om nya återbetalningsplaner baserat på nuvarande inkomst mm.

Uppmuntra också till att jobba med eventuelt missbruk och att försöka använda tiden till utbildning odyl så att han får möjlighet till en annan livsstil i framtiden.
  • Drottningen1970

Totalt meningslöst att slänga in lite småsmulor som kommer att ätas upp av räntor och avgifter. Pengar i sjön.

mycket bättre att låta skiten ligga så han senare kan ansöka om skuldsanering om han förändrar sin livsstil.

De pengarna som du funderar på att pyttsa in på hans skulder är det i sådana fall bättre att du spar undan och sedan kan lägga på att hjälpa honom när han kommer ut under förutsättning att han själv också tar tag i sitt liv.

• Drottningen1970

Måste också fråga hur du tänker?

inte för att jag tycker att du ska betala ett öre på hans skulder men OM du skulle göra det så borde det i min värld vara just skadeståndet till brottsoffret som borde vara högst på listan, då det även hjälper offret, men du tänker tvärtom? Varför?

Skadestånd är även en skuld som man inte heller kan få skuldsanering för.

• mamaleona

Har barn i samma ålder. Säger också som dom andra. Betala inget. Han är stor nog att ta ansvar för egna val. Tråkigt o sorgligt då vissa väljer den vägen. Vi som föräldrar vill så väl, absolut. Men att betala nu ger honom bilden att "allt ordnar sig nog". Då lä? han sig inget av detta. Min äldsta hade länge pengproblem,  min mamma lånade jämt, eller gav. O då handlade det om typ 1000kr här o där. Min mamma dog för 3,5år sedan o jag sa åt honom att jag inte har ekonomisk möjlighet att fortsätta hjälpa, inte heller viljan. Nu verkar han förstått det, för det FINNS ingen som hjälper. Man gräver sin egen grop liksom, en 20+ åring fattar nog själv vad som är smart o inte. Kanske en bra plats o sitta på o tänka över sina val, för många blir det en vändpunkt. Men det måste komma inifrån honom själv, inget du kan påverka, inte genom prat o inte genom handling.

• Gameofthrones

Det finns ngt som heter häktesbidrag. Har sett det här nånstans eller nyheterna.

Kolla upp det istället med din son/ Kronofogden. Hur han ska göra du ska inte betala ett skit. 

• Anonym (Ketty)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-25 09:38:53 följande:

Hej,

Du måste låta din son växa upp och ta ansvar för sitt eget liv. Nu har han gjort någon så pass illa att han har fått åtta års fängelse. Då handlar det om ett grovt brott med allvarliga konsekvenser för brottsoffret. Du ska inte dadda honom och gå in och betala på hans skulder. Han har själv satt sig i den här situationen och valt att gå den här vägen. 

Han får jobba på sina skulder när han kommer ut. Det är äkta kärlek - att du respekterar honom som vuxen man och litar på att han klarar av att reda upp sitt liv. 
  • Anonym (Vansinne)

Jag hjälpte min dotter bli skuldfri. Trodde jag. Lånade 70 000 på bank som hon då skulle amortera till mig. Det höll i 12 m. Nu får jag inte ett öre och betalar själv. 
    Nekade att borga  för lägenhet i fjol och nu får jag inte ha kontakt med henne. 
    Hon är även skyldig mig 15 000 i cash.
    Gissa om jag ångrar min vilja att hjälpa? 

• Anonym (Siri)

OM du vill hjälpa din son med pengar när han kommer ut är det ju bättre att du sätter upp ett sparkonto för just det. Plus att du kanske kan hjälpa med lite praktiska saker som att säga upp abonnemang etc. Men skulle inte betala småsummor till KF.

• Friger

Jag hade också försökt hjälpa min unge. Man kan älska personen men inte gärningen.

Men tror inte att betala skulderna kommer ge något i det här läget... Prata med kronofogden, få en samlad bild av läget. Se om det går att få skuldsanering.

Sen när han kommit ut... Klarar han av ett skötsamt liv eller begår han nya dumheter? Det skulle avgöra för min del hur mina hjälpinsatser skulle se ut.

Svar på tråden Son med skulder sitter i fängelse