• Anonym (TS)

Känner mig så ensam

Hej allihop,
    Känns nästan konstigt att jag skriver det här,eftersom det är något jag skäms för så mycket-som jag knappt sagt till någon i verkliga livet,och det är att jag känner mig så ensam. 

Jag är en tjej mellan 20-30 år som bor i en större stad i Sverige. Utåt sett är jag väl en ganska normal,alldaglig person och jag vill tro att folk uppfattar mig som trevlig. Men jag känner mig ibland( eller väldigt ofta)så ensam och framförallt konstig,varför skulle det annars knappt vilja vara någon som vill vara med mig, om det inte vore något fel på mig?

Mitt självförtroende är väl inte på topp,och har nog aldrig varit. Har nog aldrig haft mycket kompisar eller folk som hör av sig och vill hitta på något. Folk i min närhet har kompisar som vill ses hela tiden,stora gäng som hittar på saker tillsammans ständigt. Resor,högtider,bara små tillfällen i vardagen. Jag får ångest långt i förväg inför högtider och liknande, delvis för att jag vet att jag inte har en självklart plats någonstans,men också för att jag skäms så mycket utåt sett för att jag inte har det sociala umgänget som det känns som att man ska ha i den här åldern. Och det blir som ett moment 22, då min dåliga självkänsla får mig att anta att det är självklart att ingen skulle vilja umgås med mig,samtidigt som jag verkligen vill ha nära vänner. 

Har haft det tufft under delar av min uppväxt,men mina syskon har massvis med vänner som vill umgås med dem, så helt pga min uppväxt kan det inte vara antar jag. Men det har gått så långt att jag skäms t.o.m inför min familj, som oundvikligen också måste undra vad det är för fel känns det som.

Vet egentligen inte vart jag ville komma med det här inlägget, ville nog mest skriva av mig, kanske finns det nån där ute som känner likadant.

• Svar på tråden Känner mig så ensam
  • Freddie K

Hej!

Du är inte ensam! Jag kan ibland också känna mig hopplöst ensam. Jag har två vänner, varav en inte bir här i stan. Den andra ser jag inte så ofta då vi jobbar så mycket båda två. Utöver det är jag väldigt ensam. Jag kan trivas i min ensamhet, men inte om den är påtvingad!

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2022-04-25 10:23:17 följande:

Hej!

Du är inte ensam! Jag kan ibland också känna mig hopplöst ensam. Jag har två vänner, varav en inte bir här i stan. Den andra ser jag inte så ofta då vi jobbar så mycket båda två. Utöver det är jag väldigt ensam. Jag kan trivas i min ensamhet, men inte om den är påtvingad!

*bor*
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag har inga vänner alls, som jag umgås med.
    Jag hade flera kompisar som barn, men nånstans runt 17-18 år så började det förändras.
    Jag var t ex 18 år första som jag festade. Hängde med kompisarna på en del fester och på krogen, men inte alls i samma utsträckning som dom. Dom gillade att uppträda, stå på scen, m.m.
    Jag såg att jag inte var lika utåtriktad och social som dom. Jag är introvert som person, och nu i efterhand så förstår jag att krogen inte alls var min grej.
    Åren gick, några flyttade, och jag umgicks bara med en kompis, tills han också flyttade. Och man tappade kontakten.
    Sen dess har jag inte träffat nån som jag vill umgås med på det sättet.
    Vet inte ens hur man gör.
    Jag har aldrig heller haft en flickvän, och det har känts jobbigt många gånger genom åren.

• Anonym (123)

Jag känner delvis igen mig, jag hade svårt att hitta vänner till och med gymnasiet. Sen vände det för mig när jag hittade likasinnade när jag pluggade på universitetet, men jag kommer aldrig ha så naturligt lätt för kontakt som vissa har utan måste jobba lite för det, ta mig utanför min comfort zone. 
    Det blir lätt en ond cirkel när man aldrig riktigt haft tillfälle att öva på det sociala, inte träffar sä mycket nytt folk eftersom man inte går på fester osv. 
    Men du har ingenting att skämmas för! Och du måste vara snäll mot dig själv. Försök att öva upp dig på sociala situationer utan att bli besviken på att det inte leder till vänskap på en gång.
    Kan du skaka om ditt liv lite grann? Ny ort, nytt jobb, studier eller kanske bara en kvällskurs? 

• Anonym (Ensam)

Du är inte ensam. 

Jag bor i en storstad och grundskolan hade man kompisar, sen kom efter gymnasiet. Där tappade man många. Det började med sitt liv med utbildningar och samma här. 

Har haft en tuff bakgrund. Och det har påverkat mig i de vardagliga. Vill gärna komma in i mer känsla av kompinivån men avstår är rädd för bli sårad. Så bra jobb med arbetskamrater. Man pratar om familj, lite fritid.

Släkt finns på kartan men inte på det sättet att dela med sig. Det är skillnad tycker jag. 

Svar på tråden Känner mig så ensam