• Flissannn

    Kan rosenrot rubba menscykeln och ägglossning?

    Hej 
    mitt första inlägg här. Jag och min sambo försöker bli gravida och har aktivt försökt ca 4månader utan resultat. Jag har använt ägglossningstest vid de senaste tre månaderna och haft tydliga positiva tester, både stickor, stavar och digitala. denna gången tänkte jag att jag skulle boosta ägglossningen och efter tips använt mig av både bisolvon och rosenrot. 


    vet inte om det är en slump (eftersom det tydligen kan hända) eller om något av dessa? tillskott? , troligen mest rosenrot rubbat min ägglossning. Inne på dag cykeldag 21 och äl-testerna är negativa . Har normalt sett äl dag 18-19-20 . Inget äl-sekret direkt (brukar dock inte ha mycket annars heller) 
    i torsdags (cykeldag 17 kände jag molande värk som det brukar kännas kring äl men inget annat ) 
    min cykel är regelbunden med någon dags marginal 30-33 dagar ungefär. 


    min fråga är nu- har någon mer upplevt att ägglossningen kan va sen? Eller att rosenrot ställt till det för er också? 


    tycker ni jag bör fortsätta och testa några dagar? (Läste någon som skrivit att sin äl varit 1 vecka sen efter rosenrot) annars verkar de flesta fått tidigare äl men jag har inte fått någon temphöjning så tror inte jag missat äl. 


    claerblue lila tester med blinkande gubbe började blinka dag 18. Har dock inte fler hem a just nu. 


    borde jag ta det lite lugnt och testa lite till i hopp om att äl bara Är lite sen? 

    hoppas någon kan hjälpa mig ????


     
  • Svar på tråden Kan rosenrot rubba menscykeln och ägglossning?
  • Avenia

    Har du vaccinerat sig mot covid det senaste året så kan det också ha påverkat menscykeln. 

  • Flissannn

    Det har jag, 2 doser men det är gansks länge sedan. Har inte upplevt att det gjort något utan det är endast denna gång, och första gången med rosenrot som jag upplevt sen eller utebliven äl. 

  • Happy80

    Min äglossning blev fyra dagar sen när jag provade rosenrot. Har aldrig fått senare än dag 14 annars, nu kom den på dag 18. Slutade med rosenrot efter det och cykeln stabiliserade sig igen.

  • fjanten

    När jag använde rosenrot blev min cykel kortare istället, ägglossning dag 12 istället för ca dag 28. Blev gravid, men utgår ifrån att mensen hade kommit ca 14 dagar efter ägglossningen annars. Nästa barn samma sak, betydligt tidigare ägglossning, blev inte gravid första försöket, mensen kom ca två veckor efter ägglossning. Månaden därefter ägglossning jättetidigt, typ dag 10. Blev gravid.

    Aldrig använt bisolvon däremot, och efterföljande barn är tillverkade via IVF.

  • LitenBlomma

    Eftersom jag var nästan 40 när vi försökte i höstas googlade jag fram både rosenrot och bisolvon. Första cykeln fick jag en fruktansvärd ägglossningsvärk men fick äl och mens som planerat. Åt då en tablett bisolvon från äl och en vecka fram. Jag kom fram till att mitt kaffedrickande kunde vara ett problem så andra cykeln drack jag inget alls och då tog det sig.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Flissannn

    jag dricker inte kaffe så det är inte boven här.
    börjar tro att äl är på g för har ikväll fått mer äl-sekret . Så hoppet lever. Dock inget som syns på tester ännu. 

  • LitenBlomma
    Flissannn skrev 2022-04-25 22:32:45 följande:

    jag dricker inte kaffe så det är inte boven här.
    börjar tro att äl är på g för har ikväll fått mer äl-sekret . Så hoppet lever. Dock inget som syns på tester ännu. 


    2 tabletter rosenrot? Och så 1 Bisolvon nu då. Börja med aktiviteter redan nu när du känner av äl så några simmare ligger och väntar på ägget. Ibland fick jag äggvita flera dagar, upp till 5 innan positivt ältest.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • Flissannn

    Tänkte bara uppdatera att ÄL kom en vecka senare. Med betydligt tydligare äl-sekret än annars. så nu håller vi tummarna att det går vägen denna gången. 

Svar på tråden Kan rosenrot rubba menscykeln och ägglossning?