-
Min son är mellan 3,5 och 4 år. Igår fick vi veta från personalen att det tidigare hade skett en incident där han och en annan pojke hade tittat eller rört varandras kön. Ingen visste riktigt vad som hade hänt eftersom ingen personal hade sett det, jag tror de hade fått höra det från den andra pojkens mamma. Jag tycker personligen inte att det är så konstigt att barn är nyfikna på varandras kroppar, men pratar mycket med sonen om att man inte får göra något mot den andras vilja och att man bestämmer över sin egen kropp med mera.I alla fall så berättade sonen att den andra pojkens mamma hade kommit fram och skällt på honom. Min son kan absolut hitta på saker ibland men detta var så detaljerat att det inte lät påhittat, även om alla detaljer kanske inte stämmer. Han sa "X mamma kom fram till mig och tog mig hårt i armen. Hon sa att jag inte kommer få komma hem till X och leka". När sonen beskrev själva händelsen så sa han att X hade följt med honom in på toaletten och tittat på hans snopp. Han sa att han hade sagt till X att gå ut. Det är mycket möjligt att det gick till på ett annat sätt och att den andra pojken har berättat en annan version för sin mamma. Men oavsett vad hon trodde om händelsen så tycker jag att det är jättekonstigt att gå fram och skälla sådär på ett litet barn, framförallt för något som har hänt en eller flera dagar tidigare (jag vet inte exakt när det hände). Dessutom kan ju inte den mamman heller veta exakt vad som hänt, hennes barn är ju lika litet, fattar inte varför hon inte nöjde sig med att ta upp det med personalen.Det var ingen personal som såg att mamman gick fram till min son, vilket jag kopplar till att det är alldeles för få personal till för många barn, det är tyvärr ofta de missar saker som händer och jag har ofta märkt situationer då jag tycker de har bristande koll. Vilket är ett stort problem i sig och har fått mig att fundera på att nyta förskola. Visst kan de inte se allt men att missa att en förälder går fram till honom mitt på gården tycker jag är konstigt.Jag känner mig ledsen över den här situationen och tycker att det mamman gjorde var ett övertramp. Det sa jag även till personalen. Min son sa att han kände sig ledsen och ville hem till mamma och pappa när den andra mamman skällde på honom. Han var även ledsen imorse på vägen till förskolan vilket han inte brukar vara. Vad tänker ni om detta? Hur borde jag hantera det vidare?
-
Svar på tråden Mamman skällde på mitt barn på förskolan
-
Jag hade nog tagit upp det med mamman och sagt vad mitt barn hade sagt och sen frågat henne hur hon ser på detta och liksom lirkat och luskat.
du vet ju faktist inte vad som har hänt riktigt men oavsett så berättar ju ditt barn något som var jobbigt för honom.
så jag hade tagit kontakt med mamman och diskuterat saken med henne -
Jag hade i första hand tagit det med personalen och ansett att det var deras sak att sköta. Det hände på förskolan som är deras ansvar och där din son ska vara trygg. Vad sa personalen när du berättade? Erbjöd dom sig att prata med föräldern? Kräv att dom agerar.
-
Vad exakt ska dom göra i efterhand? Dom var ju inte där och såg det hela, så varför inte ta det själv istället för att skicka på en mellanhand och fortfarande stå ovis och omedveten? Annan sak är ju om personalen hade sett det och kan hantera situationen efter vad som faktist har hänt men så är ju inte fallet.Anonym (Teddy) skrev 2022-04-28 08:46:54 följande:
Jag hade i första hand tagit det med personalen och ansett att det var deras sak att sköta. Det hände på förskolan som är deras ansvar och där din son ska vara trygg. Vad sa personalen när du berättade? Erbjöd dom sig att prata med föräldern? Kräv att dom agerar.
lättast är ju att tala med mamma själv och få klarspråk i det hela.
däremot kan TS tala med personalen och tala om att hon finner detta bristande och att hon överväger att leta ny förskola -
Ja, jag ska prata med henne om jag träffar henne på förskolan, men har inga kontaktuppgifter.
Jag känner bara att det här får mig att känna mig otrygg, att andra föräldrar kan gå fram hur som helst och skälla på mitt barn på förskolans gård utan att någon ser det. Det gör mig riktigt upprörd.
Min son har berättat om flera saker som andra barn har gjort mot honom på förskolan, men det skulle aldrig falla mig in att gå fram till barnet ifråga och skälla. Jag tar det såklart med personalen, det är upp till dem att hantera det. Det är såklart en annan sak om jag ser ett barn göra illa ett annat barn, då kan man ju säga till om man gör det direkt. -
Just därför tycker jag att du ska ta det med personalen, det är väldigt olämpligt att en annan förälder skäller ut någons barn på det sättet som dessutom leder till otrygghet för barnet. Personalen måste naturligtvis informeras och agera. Det rimliga är att dom pratar med föräldern om det inträffade och försäkrar henne att förskolan tar hand om situationen. Jag hade naturligtvis blivit väldigt arg om någon går fram till mitt lilla barn och skrämmer honom på det viset. Galet beteende och personalen måste säkerställa att det inte händer igen. För att kunna göra det måste dom få kännedom om vad som hänt.Anonym (Ledsen och upprörd) skrev 2022-04-28 08:56:22 följande:
Ja, jag ska prata med henne om jag träffar henne på förskolan, men har inga kontaktuppgifter.
Jag känner bara att det här får mig att känna mig otrygg, att andra föräldrar kan gå fram hur som helst och skälla på mitt barn på förskolans gård utan att någon ser det. Det gör mig riktigt upprörd.
Min son har berättat om flera saker som andra barn har gjort mot honom på förskolan, men det skulle aldrig falla mig in att gå fram till barnet ifråga och skälla. Jag tar det såklart med personalen, det är upp till dem att hantera det. Det är såklart en annan sak om jag ser ett barn göra illa ett annat barn, då kan man ju säga till om man gör det direkt.
-
Saker som sker på förskolans mark gällande barnen är naturligtvis förskolans ansvar. Oerhört viktigt att barnen är trygga och de ska såklart inte behöva utstå en labil förälders utskällning när dom befinner sig på förskolan. Förskolan får informera denna föräldern om hur olämpligt hennes beteende är och att det inte får hända igen. Det bästa är om ts själv slipper ta den diskussionen för att undvika konflikter med andra föräldrar som kan drabba barnen.Anonym (Mamman) skrev 2022-04-28 08:53:12 följande:Vad exakt ska dom göra i efterhand? Dom var ju inte där och såg det hela, så varför inte ta det själv istället för att skicka på en mellanhand och fortfarande stå ovis och omedveten? Annan sak är ju om personalen hade sett det och kan hantera situationen efter vad som faktist har hänt men så är ju inte fallet.
lättast är ju att tala med mamma själv och få klarspråk i det hela.
däremot kan TS tala med personalen och tala om att hon finner detta bristande och att hon överväger att leta ny förskola -
Du kan ju be personalen om kontaktuppgifter till mamman också,om du inte skulle träffa mamman på förskolan.Anonym (Ledsen och upprörd) skrev 2022-04-28 08:56:22 följande:
Min son har berättat om flera saker som andra barn har gjort mot honom på förskolan, men det skulle aldrig falla mig in att gå fram till barnet ifråga och skälla. Jag tar det såklart med personalen, det är upp till dem att hantera det. Det är såklart en annan sak om jag ser ett barn göra illa ett annat barn, då kan man ju säga till om man gör det direkt.
Det hade jag gjort då jag hade velat veta vad som verkligen hänt.
Sen kan du ju också ta upp med personalen att du funderar på att byta förskola då du upplever att tillsynen över barnen och vad som händer är bristande.
Det är såklart inte deras fel om det råder personalbrist.
Men kanske kan de ta upp det med sina chefer om ni som föräldrar klagar. -
Teddy: jag håller med och har pratat med personalen om det som sonen berättade, de sa att de skulle ta det vidare. Vet dock inte om de menar att de skulle prata med mamman, men jag hoppas det. Ska prata med dem igen.
-
Anonym (Teddy) skrev 2022-04-28 09:39:35 följande:Saker som sker på förskolans mark gällande barnen är naturligtvis förskolans ansvar. Oerhört viktigt att barnen är trygga och de ska såklart inte behöva utstå en labil förälders utskällning när dom befinner sig på förskolan. Förskolan får informera denna föräldern om hur olämpligt hennes beteende är och att det inte får hända igen. Det bästa är om ts själv slipper ta den diskussionen för att undvika konflikter med andra föräldrar som kan drabba barnen.
Självklart och det skrev jag ju men samtidigt så, vad hjälper det att förskolan ska ta upp situationen med mamman gällande barnet i efterhand när dom inte var där och såg vad som skede?
TS vet betydligt mer om situationen än vad personalen gör och jag som brydd förälder hade definitivt pratat med mamman och hur hennes val av att hanterade det påverkade sonen.
att förskolan sen markerar för denna mamma att detta beteende inte är ok är en annan sak som TS ska ta upp med personalen
men jag hade ifrågasatt mamman beteende gentemot min son själv också eftersom det har påverkat honom -
Jag hoppas verkligen att dom agerar och tar på allvar att det verkar som att ditt barn har blivit lite otrygg av händelsen. Stå på dig, gå vidare med saken uppåt om du inte får gehör ifrån personalen. Helt galet att en förälder skrämmer andras barn på det viset. Och det pga en oskyldig incident där likväl det andra barnet kan ha varit drivande. Men oavsett vem av barnen som har gjort vad så måste man som vuxen förstå skillnaden mellan normal nyfikenhet och övergrepp eller vad den pryda mamman nu är rädd för ska ha hänt.Anonym (Ledsen och upprörd) skrev 2022-04-28 09:41:59 följande:
Teddy: jag håller med och har pratat med personalen om det som sonen berättade, de sa att de skulle ta det vidare. Vet dock inte om de menar att de skulle prata med mamman, men jag hoppas det. Ska prata med dem igen.
-
Men jösses, ts får naturligtvis prata med mamman själv om hon vill det. Jag förbjuder inte henne att göra det! Jag skriver min åsikt, den är en av många åsikter om hur man kan hantera en sådan situation. Din åsikt i frågan är ointressant för mig, vänd dig till ts istället som nog är mer intresserad av din åsikt.Anonym (Mamman) skrev 2022-04-28 09:47:14 följande:
Självklart och det skrev jag ju men samtidigt så, vad hjälper det att förskolan ska ta upp situationen med mamman gällande barnet i efterhand när dom inte var där och såg vad som skede?
TS vet betydligt mer om situationen än vad personalen gör och jag som brydd förälder hade definitivt pratat med mamman och hur hennes val av att hanterade det påverkade sonen.
att förskolan sen markerar för denna mamma att detta beteende inte är ok är en annan sak som TS ska ta upp med personalen
men jag hade ifrågasatt mamman beteende gentemot min son själv också eftersom det har påverkat honom
-
Anonym (Teddy) skrev 2022-04-28 09:58:08 följande:Men jösses, ts får naturligtvis prata med mamman själv om hon vill det. Jag förbjuder inte henne att göra det! Jag skriver min åsikt, den är en av många åsikter om hur man kan hantera en sådan situation. Din åsikt i frågan är ointressant för mig, vänd dig till ts istället som nog är mer intresserad av din åsikt.
Det har jag gjort och du behöver inte bli så defensiv av att jag enbart frågar dig hur du tänker med att TS enbart ska ta upp problemet med fsk och inte med mamman i fråga.
jag trodde detta var ett diskussionsforum, inte ett forum där man behöver ha en tråkig och defensiv attityd
-
Jag har redan förklarat för ts varför jag tycker att det är personalens ansvar i första hand att ta frågan med mamman. Jag ser inget värde i att sitta och försvara min åsikt för någon annan än ts, det tillför inget av värde för tråden. Min åsikt är bara en av många. Take it or leave it.Anonym (Mamman) skrev 2022-04-28 10:04:42 följande:
Det har jag gjort och du behöver inte bli så defensiv av att jag enbart frågar dig hur du tänker med att TS enbart ska ta upp problemet med fsk och inte med mamman i fråga.
jag trodde detta var ett diskussionsforum, inte ett forum där man behöver ha en tråkig och defensiv attityd
-
Lägg bara ner!
Livet ger lite törnar ibland - men man måste välja sina strider.
Och i det här läget finns inget att vinna men massor att förlora på att grotta ner sig i oklara händelseförlopp där man ändå bara kan acceptera det som hänt eftersom man inte kan ändra historien. -
Förskolan bör göra en avvikelse
-
Du behöver inte försvara den, vi alla tänker olika och jag håller ju med dig i frågan om att ts ska tala med personalen också som i sin tur får prata med mamman om hennes beteende men jag undrar varför du endast anser att det ärAnonym (Teddy) skrev 2022-04-28 10:13:33 följande:Jag har redan förklarat för ts varför jag tycker att det är personalens ansvar i första hand att ta frågan med mamman. Jag ser inget värde i att sitta och försvara min åsikt för någon annan än ts, det tillför inget av värde för tråden. Min åsikt är bara en av många. Take it or leave it.
förskolans Sak att sköta när dom inte var involverade
som sagt - diskussion och en undran. Ingen anledning till ton då jag inte är otrevlig. -
Håller med om att TS ska ta det med personalen. Det hände på förskolan, av en annan förälder. Om det nu stämmer. Det är inte ok och det är förskolans ansvar när det sker under tiden barnen är där. De får förklara vad som gäller och är det något föräldern vill diskutera tar man det med personal inte själv direkt med barnet. Och ville föräldern diskutera saken vidare får de väl vända sig till barnets förälder, dvs ts och inte angripa barnet. Hade det hänt utanför skoltid hade jag pratat med föräldern och om det verkligen stämde som barnet berättar hade jag själv varit glad om barnen inte ville leka hemma hos varandra något mer. Rörande själva ursprungshändelsen låter det som en överreaktion från alla håll. Trist om vuxna inte kan hantera det på ett moget och pedagogiskt sätt.
-
Därför att förskolan är ansvariga för vad som händer barnen när dom vistas på förskolan. Barnet blev attackerad av en hotfull vuxen, sådant hade jag förväntat mig att förskolan ska förhindra så att mitt barn känner sig trygg där den är tvungen att vistas under dagarna. Och om förskolan inte alltid kan förhindra att sådant sker (uppenbarligen) så har dom ett ansvar att upplysa förövaren (den aggressiva föräldern) varför det går emot deras regler på förskolan och att det inte kan ske igen.Anonym (Mamman) skrev 2022-04-28 11:10:22 följande:Du behöver inte försvara den, vi alla tänker olika och jag håller ju med dig i frågan om att ts ska tala med personalen också som i sin tur får prata med mamman om hennes beteende men jag undrar varför du endast anser att det är
som sagt - diskussion och en undran. Ingen anledning till ton då jag inte är otrevlig. -
Ts var ju heller inte involverad i händelsen så varför tycker du att hon ska ta det med föräldern?Anonym (Mamman) skrev 2022-04-28 11:10:22 följande:Du behöver inte försvara den, vi alla tänker olika och jag håller ju med dig i frågan om att ts ska tala med personalen också som i sin tur får prata med mamman om hennes beteende men jag undrar varför du endast anser att det är
som sagt - diskussion och en undran. Ingen anledning till ton då jag inte är otrevlig.