• Anonym (Ts)

Måste man träffa läkare för att få medicin utskrivet?

Det är inte ofta jag söker vård så har inte så bra koll. 

Om man vill få medicin utskrivet, i detta fall Sertralin, måste man boka tid och träffa läkare och sedan få det utskrivet eller brukar det vara möjligt att be om medicin utan någon läkarkontakt? Går det att göra via 1177? 

Tacksam för svar, ifall någon kanske gjort så (dvs nytt recept och inte bara förnyat) för vill verkligen inte träffa någon läkare. Och vad jag förstod på typ doktor24 så förnyar de bara.

• Svar på tråden Måste man träffa läkare för att få medicin utskrivet?
  • Anonym (Hanna)

Oftast inte eftersom förskrivning av läkemedel ska vara medicinskt motiverat. Och hur vet läkaren det om hen inte undersökt dig? 
    Sen kan undersökningen vara av digital karaktär, eller ett telefonsamtal. 
    Men som du själv skriver så är det nog svårt, för att inte säga omöjligt att få just Sertralin utskrivet utan läkarkontakt.
    Jag har fått medicin till barn via app (ej fysiskt besök) och jag har själv fått medicin mot urinvägsinfektion över telefonen men det är helt andra saker. 

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-04-28 13:27:50 följande:
    Måste man träffa läkare för att få medicin utskrivet?

Det är inte ofta jag söker vård så har inte så bra koll. 

Om man vill få medicin utskrivet, i detta fall Sertralin, måste man boka tid och träffa läkare och sedan få det utskrivet eller brukar det vara möjligt att be om medicin utan någon läkarkontakt? Går det att göra via 1177? 

Tacksam för svar, ifall någon kanske gjort så (dvs nytt recept och inte bara förnyat) för vill verkligen inte träffa någon läkare. Och vad jag förstod på typ doktor24 så förnyar de bara.

Det enkla svaret är "Ja, du måste träffa läkare", speciellt för den typen av medicin. En läkare som skriver ut läkemedel mot ångest utan att faktiskt träffa patienten bör bli av med sin licens. 
  • Anonym (A)

Ja, du måste träffa läkare.

• Anonym (Kim)

Du kan ju prova med någon app-doktor. Men den som förskrev Sertralin först då? Brukar vara vanligast att samma förnya och vill ha dig på ett återbesök för att kolla så det fungerar som det ska. Öka eller minska dosen. Då har ju antagligen haft någon form av depression, ångest, social fobi eller milt tvång etc för att få starta en behandling med SSRI. Uppföljning är ett måste och behandling i minst sex månader. 

Ta kontakt med förskrivaren eller mottagningen du fick det på för att få ditt recept förnyat. Inga problem alls. 

Du kan ju använda e-tjänst på 1177. 

• LFF
    Anonym (Kim) skrev 2022-04-28 21:06:45 följande:

Du kan ju prova med någon app-doktor. Men den som förskrev Sertralin först då? Brukar vara vanligast att samma förnya och vill ha dig på ett återbesök för att kolla så det fungerar som det ska. Öka eller minska dosen. Då har ju antagligen haft någon form av depression, ångest, social fobi eller milt tvång etc för att få starta en behandling med SSRI. Uppföljning är ett måste och behandling i minst sex månader. 

Ta kontakt med förskrivaren eller mottagningen du fick det på för att få ditt recept förnyat. Inga problem alls. 

Du kan ju använda e-tjänst på 1177. 

Fast TS skriver ju att det behövs ett nytt recept, inte förnyelse av befintligt. Alltså behöver TS träffa läkare. 
  • Anonym (Kim)
    LFF skrev 2022-04-29 08:04:20 följande:
    Fast TS skriver ju att det behövs ett nytt recept, inte förnyelse av befintligt. Alltså behöver TS träffa läkare. 

Det var du alldeles rätt i. Läste inte ordentlig. 

Ja självklart behöver TS träffa läkare för att sätta diagnos och en bra behandling. 

• Anonym (Kfkf)
    LFF skrev 2022-04-29 08:04:20 följande:
    Det går genom nätet då med.
  • Anonym (Maria)

Ja du måste träffa en läkare. Rent fysiskt besök på plats. Förhoppningsvis skriver ingen appläkare heller ut dessa mediciner över ett nätbesök eftersom du ej haft medicinen tidigare. Det är mycket olämpligt och sker inte hoppas jag. 

Om du inte sökt vård tidigare. Ta kontakt med den vårdcentral du hör till. Beskriv dina symtom och be att få en tid. En läkare kan följa upp, ta prover osv. Bara äta Sertralin utan koll är ingen bra idé alls. 

• Anonym (Ts)

Tack för era svar. 

Kontaktade VC och fick en telefontid med en läkare om två veckor.. skönt att det inte är fysiskt iallafall.

• Anonym (Kfkf)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-29 10:26:00 följande:

Ja du måste träffa en läkare. Rent fysiskt besök på plats. Förhoppningsvis skriver ingen appläkare heller ut dessa mediciner över ett nätbesök eftersom du ej haft medicinen tidigare. Det är mycket olämpligt och sker inte hoppas jag. 

Om du inte sökt vård tidigare. Ta kontakt med den vårdcentral du hör till. Beskriv dina symtom och be att få en tid. En läkare kan följa upp, ta prover osv. Bara äta Sertralin utan koll är ingen bra idé alls. 

Jo det gör dom.
Svar på tråden Måste man träffa läkare för att få medicin utskrivet?