• Anonym (Emma)

Köpa från Aliexpress / etsy?

Någon som har köpt från aliexpress? Hur fungerar deted tull och moms? Betalar jag i efterhand genom tull/ postnord ? Undrar även om ni har betalat med ex visa / Mastercard? Verkar var det som man måste betala med , men funderar på om det är säkert? Alternativet skulle vara etsy men verkar också krångligt med tull? 

• Svar på tråden Köpa från Aliexpress / etsy?
  • Anonym (Ja)

Ja, du får betala tull och moms när det kommer till landet oavsett betalningsform. Vill du slippa avgifter handlar du via Wish, de har ett särskilt avtal (konstigt nog, för nästan allt kommer ju från Asien ändå).

Obs - det beror alltså på varifrån du handlar, inom EU är det ju annat.

• Anonym (Emma)

Det visste jag inte. Tror du det är säkert att handla via aliexpress? Har du handlat därifrån ? Jag ska kolla wish också då. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Emma) skrev 2022-04-28 14:49:28 följande:

Det visste jag inte. Tror du det är säkert att handla via aliexpress? Har du handlat därifrån ? Jag ska kolla wish också då. 

Ja det är lika säkert som vilken annan plattform som helst. Jag har handlat därifrån förut, men just nu knappt alls online, isf blir det mest Wish iom att man slipper avgifterna.
  • Glinda från Oz

Du betalar tull när paketet kommer. Det är väldigt lätt och smidigt, du får ett SMS sen kan du välja hur du vill betala, själv swishar jag alltid. Det tar bara några sekunder. Tänk på att PostNord tar ut en avgift på 75 kronor per paket utöver skatt och tull så det lönar sig inte ekonomiskt att köpa flera småsaker som skickas i olika paket. 

Aliexpress och Etsy är två gigantiska plattformar. Det är säkert att de ut sina kortuppgifter till dem. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-28 14:38:15 följande:

Ja, du får betala tull och moms när det kommer till landet oavsett betalningsform. Vill du slippa avgifter handlar du via Wish, de har ett särskilt avtal (konstigt nog, för nästan allt kommer ju från Asien ändå).

Obs - det beror alltså på varifrån du handlar, inom EU är det ju annat.

Varför tycker du det är konstigt? 
  • Virriga Vera

Jag handlar ofta från Etsy och ibland från Aliexpress. Du betalar  moms, importklarering på de varor som skickas från icke EU-land. Tull betalas enbart på paket där värdet överstiger 1600:-. Aliexpress skickar en del från länder inom EU där de har stora lager. Både Etsy och Aliexpress består av massor av olika säljare precis som Ebay och Amazon och fungerar exakt lika.

• Anonym (Ja)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-30 01:19:41 följande:
    Varför tycker du det är konstigt? 
    Varför ska bara EN enda plattform ha förmånen att slippa avgifter?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 07:57:29 följande:
    Varför ska bara EN enda plattform ha förmånen att slippa avgifter?
    Wish är en av MÅNGA företag, de är inte ensamma. De slipper inte avgifter heller. De har hört av sig till någon i Sverige som har hand om det och gjort en överenskommelse om att de betalar avgifterna till dem direkt så konsumenten slipper avgifterna blir alltså fortfarande betalda. 
  • Anonym (Ja)
    Glinda från Oz skrev 2022-04-30 08:11:30 följande:
    Wish är en av MÅNGA företag, de är inte ensamma. De slipper inte avgifter heller. De har hört av sig till någon i Sverige som har hand om det och gjort en överenskommelse om att de betalar avgifterna till dem direkt så konsumenten slipper avgifterna blir alltså fortfarande betalda. 
    Jaså? Vilka fler liknande sidor kan du handla avgiftsfritt från som kund? Och jag har då inte märkt att de tar ut några högre priser från kunderna, de där 75:- extra t ex. Så både Ali och Ebay går bort direkt iaf, jag tror inte jag känner till några fler med samma upplägg.
  • Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-30 08:31:49 följande:
    Jaså? Vilka fler liknande sidor kan du handla avgiftsfritt från som kund? Och jag har då inte märkt att de tar ut några högre priser från kunderna, de där 75:- extra t ex. Så både Ali och Ebay går bort direkt iaf, jag tror inte jag känner till några fler med samma upplägg.
    Det finns en del säljare på t.ex Ebay som har alla importavgifter inkl i sina priser. De klarerar varan. Det framgår av deras info på sidan.

Svar på tråden Köpa från Aliexpress / etsy?