• Fri 29 Apr 2022 16:26
    2959 visningar
    5 svar
    5
    2959

    Hjälp! Ni som har läst YH redovisningsekonom

    Är 32 år och pluggar upp betygen för att läsa vidare till redovisningsekonom på yh. Fick hjälp av syo i början vilka ämnen jag behöver för behörighet. Svenska 1 och 2, och matte 1 och 2. Så hon sa att jag skulle börja med matte 1a och svenska 1a. Pluggar nu dessa kurser och en ny syo har börjat. Hade samtal med henne dör hon säger att typen av matte inte spelar någon roll för högskolegrundande examen. Detta var i tisdags och nu fick jag ett mail att man tydligen behöver matte B?? "Kolla med läraren om du kan byta kurs". Först och främst, kan man ens byta mitt i? Kommer jag få plugga "om" samma fast med b?? Ni som läst yh för redovisningsekonom vilken matte läste Ni för att få behörighet? Känner mig helt sänkt pga detta nu.. Tacksam för svar..

  • Svar på tråden Hjälp! Ni som har läst YH redovisningsekonom
  • Anonym (E)
    Fri 29 Apr 2022 17:08
    #1

    Tidigare Matte B är väl j"ämförbart" med matte 2 som du ändå tänkte läsa så förstår inte riktigt?

  • Anonym (Sandr­a)
    Fri 29 Apr 2022 17:37
    #2

    Här stå det matematik 2, hundra poäng.
    jag läste matematik B i gymnasiet, det är väl samma som två om jag förstått det rätt.

    https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-utbildning/sok/utbildning/?id=7203

  • Anonym (Sofie­)
    Fri 29 Apr 2022 17:52
    #3

    Jag har förstått det som att man måste ha matte A för att få läsa matte B? (alltså matematik 1 behövs för matematik 2.)

    Är det inte så? Eller kan man hoppa på matte 2 direkt?

  • Anonym (Sandr­a)
    Fri 29 Apr 2022 17:57
    #4
    +1
    Anonym (Sofie) skrev 2022-04-29 17:52:05 följande:

    Jag har förstått det som att man måste ha matte A för att få läsa matte B? (alltså matematik 1 behövs för matematik 2.)

    Är det inte så? Eller kan man hoppa på matte 2 direkt?


    Man behöver lästa 1 först :)
  • Anonym (oooo)
    Fri 29 Apr 2022 18:01
    #5

    Matte B? Så har det inte hetat sen innan 2011. 

    Men det är klart det är skillnad på matte för högskolegrundande examen. Ska du läsa på högskola/uni sen så kan man inte läsa ma 1a, men måste ha läst ma1b eller ma1c, exempelvis. 
    För YH räcker oftast ma 1a, ma 2a osv 

Svar på tråden Hjälp! Ni som har läst YH redovisningsekonom