• vemvetintejagalls

    Är det värt att ha förlag?

    Osäker på vilken kategori som passar.


    Skrivit en bok och nu velar jag mellan att skicka in den till förlag eller om jag ska ge ut den själv. På ett sätt lockar förlag, men tänker dels att de tar en så stor del av det man får in för boken samtidigt som de lägger sig i väldigt mycket. Kommer givetvis anlita lektör etc om jag ger ut den själv. Med förlag är man ju dock skyddad så pass att om boken skulle floppa så har man inte själv lagt ut en massa på den..

    Någon här inne med erfarenhet?

  • Svar på tråden Är det värt att ha förlag?
  • enola

    För det första så är det ju långtifrån säkert att ett förlag ens vill ge ut boken. De får ju in mängder med manus och bara en bråkdel av dem antas. Och skulle det vara så att något förlag skulle vilja ge ut din bok så är det ju ingen som tvingar dig att tacka ja, om det inte känns rätt. 
    Testa att skicka till några förlag och se hur det går. Får du nej från dem så betyder det ju inte automatiskt att boken är dålig, den kanske bara inte är vad de söker. I det läget kan det vara bra att anlita en lektör för att få hjälp med om du ska gå vidare i processen att ge ut boken på egen hand.

  • vemvetintejagalls
    enola skrev 2022-04-30 21:42:26 följande:

    För det första så är det ju långtifrån säkert att ett förlag ens vill ge ut boken. De får ju in mängder med manus och bara en bråkdel av dem antas. Och skulle det vara så att något förlag skulle vilja ge ut din bok så är det ju ingen som tvingar dig att tacka ja, om det inte känns rätt. 
    Testa att skicka till några förlag och se hur det går. Får du nej från dem så betyder det ju inte automatiskt att boken är dålig, den kanske bara inte är vad de söker. I det läget kan det vara bra att anlita en lektör för att få hjälp med om du ska gå vidare i processen att ge ut boken på egen hand.


     


    Ja jag är medveten om det, jag vet hur själva processen går till, jag velar mest på vad jag vill.
    Först var jag säker på att jag ville ha förlag, sen ville jag ge ut själv.. Och nu velar jag igen.
    Därför vill jag höra andras erfarenheter. Är det värt att ha ett förlag när de tar så hög procent?

  • Daisy28
    vemvetintejagalls skrev 2022-04-30 22:01:21 följande:

     


    Ja jag är medveten om det, jag vet hur själva processen går till, jag velar mest på vad jag vill.
    Först var jag säker på att jag ville ha förlag, sen ville jag ge ut själv.. Och nu velar jag igen.
    Därför vill jag höra andras erfarenheter. Är det värt att ha ett förlag när de tar så hög procent?


    HUr många får stor spridning och inkosmt på sina böcker utan att använda förlag?
  • vemvetintejagalls
    Daisy28 skrev 2022-05-02 08:31:04 följande:
    HUr många får stor spridning och inkosmt på sina böcker utan att använda förlag?

     


    Har du erfarenhet av det?

  • Daisy28
    vemvetintejagalls skrev 2022-05-02 10:21:48 följande:

     


    Har du erfarenhet av det?


    Jag har aldrig köpte en bok utgiven på eget förlag. Läst två men då fått av författaren som inte blev av med lådorna.
Svar på tråden Är det värt att ha förlag?