• Sun 1 May 2022 13:11
    5026 visningar
    16 svar
    16
    5026

    För gammal för A-traktor?

    Hej, vad tycker ni på familjeliv om att man har A-traktor som 20 åring? är man för gammal? jag behöver ta körkort men har inte råd till vanligt B kort så jag ska skaffa ett traktor kort istället, för tillfället.
    Är bara rädd för att bli kritiserad och för att andra ska ta för givet att jag är tonårig. 

  • Svar på tråden För gammal för A-traktor?
  • Anonym (ööö)
    Sun 1 May 2022 13:51
    #1

    Jo jag skulle tro du var yngre. Är det inte bättre du sparar och tar ett riktigt körkort när du har råd? 

  • Anonym (Solig­t)
    Sun 1 May 2022 13:53
    #2

    Ja, det är konstigt.

  • Anonym (Ulrik­a)
    Sun 1 May 2022 14:10
    #3

    Ja, det är lite knepigt! Har du redan tillgång till en A-traktor? Eller ska du köpa något? Tänk på att A-traktorer är dyrare i inköp och ofta även i bensin än vad vanliga bilar är!
    Jag tycker att du ska spara lite till och ta riktigt körkort. Han du någon du kan köra privat med?

  • Sun 1 May 2022 14:11
    #4
    +1

    Tycker inte att det är konstigt, alla åldrar kör moppe tex. Är väl ett bra mellanting, folk har ju en tilldens att inte förstår att alla inte har råd med körkort så tänk inte på dom som kommenterar om det

  • Sun 1 May 2022 14:57
    #5

    Köp en Elcykel istället. Det går ju ungefär lika fort. Kostar lite mindre i drift och inköp och då har du råd med en sån där viking och ett bra regnställ med.

  • Sun 1 May 2022 15:00
    #6

    Hade aldrig hunnit se om du är 16 eller 26. Gör som du vill tycker jag.

  • Anonym (Autom­at)
    Sun 1 May 2022 15:04
    #7

    Skaffa körkort till bil med automat i stället, det är lättare att ta än vanligt körkort och brukar bli billigare. 

  • Sun 1 May 2022 15:44
    #8

    Inget konstigt med det bara du är medveten om priserna på A-traktorer.

  • Sun 1 May 2022 17:08
    #9

    Självklart skall inte en fullvuxen människa sätta sig i trafikskolan och ta ett traktorkort, va är det ens för fråga?

    Det är exact samma teori och du kommer behöva körlektioner och uppkörning även för AM-kortet, är det verkligen någon skillnad på kostnaden?

  • Anonym (Ragga­rballe med svängd­örr)
    Mon 2 May 2022 00:08
    #10
    Anonym (Ulrika) skrev 2022-05-01 14:10:09 följande:

    Ja, det är lite knepigt! Har du redan tillgång till en A-traktor? Eller ska du köpa något? Tänk på att A-traktorer är dyrare i inköp och ofta även i bensin än vad vanliga bilar är!
    Jag tycker att du ska spara lite till och ta riktigt körkort. Han du någon du kan köra privat med?


    Dexter dot com skrev 2022-05-01 15:44:24 följande:

    Inget konstigt med det bara du är medveten om priserna på A-traktorer.


    Är A-traktorer dyrare än vanliga bilar? Hur kan det vara så med tanke på att det är hembyggen och inte särskilt avancerade sådana? 
  • Anonym (Ulrik­a)
    Mon 2 May 2022 08:46
    #11
    Anonym (Raggarballe med svängdörr) skrev 2022-05-02 00:08:31 följande:
    Dexter dot com skrev 2022-05-01 15:44:24 följande:

    Inget konstigt med det bara du är medveten om priserna på A-traktorer.


    Är A-traktorer dyrare än vanliga bilar? Hur kan det vara så med tanke på att det är hembyggen och inte särskilt avancerade sådana? 
    Det är ju ett ombygge från en befintlig bil, så då gör man ju mer jobb och behöver mer delar. Sedan handlar det om tillgång och efterfrågan...
    Om du tittar på en viss bilmodell/årsmodell, så ser du att de som är reggade som a-traktorer är generellt dyrare än de som är original.   www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon&q=v70+2002&sort=rprice
    Du kan också jämföra a-traktorer för tex. 50 000:- med bilar för 50 000:-. Bilarna är mycket nyare och i bättre skick.
  • Tue 3 May 2022 12:29
    #12
    +1

    Tack för alla svar. 
    Förstår inte riktigt varför vissa säger att det är så dyrt, köper man en billig bil och bygger om den själv så är det väl inte så dyrt?
    Dessutom ska jag inte köra A - traktor livet ut, jag ska ta traktorkortet som en tillfällig lösning på att jag behöver körkort snabbt, cykel funkar inte då jag behöver kunna köra hem matvaror osv i bilen och köra några mil iallafall.
    Man behöver inte göra uppkörning för traktorkort, bara för AM kort (moped).

  • Tue 3 May 2022 16:24
    #13
    Tekatt skrev 2022-05-03 12:29:27 följande:

    Tack för alla svar. 
    Förstår inte riktigt varför vissa säger att det är så dyrt, köper man en billig bil och bygger om den själv så är det väl inte så dyrt?
    Dessutom ska jag inte köra A - traktor livet ut, jag ska ta traktorkortet som en tillfällig lösning på att jag behöver körkort snabbt, cykel funkar inte då jag behöver kunna köra hem matvaror osv i bilen och köra några mil iallafall.
    Man behöver inte göra uppkörning för traktorkort, bara för AM kort (moped).


    Finns ju packcyklar med eldrift. Det kommer definitivt bli billigare. Men du vet bäst vad som passar för dina behov.
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Tue 3 May 2022 16:32
    #14
    Tekatt skrev 2022-05-03 12:29:27 följande:

    Förstår inte riktigt varför vissa säger att det är så dyrt, köper man en billig bil och bygger om den själv så är det väl inte så dyrt?


    Tänk om...

    Det är inte så "bara" att bygga och registrera om en bil till a-traktor, även om nuvarande regler gör det otroligt mycket enklare än tidigare.
    Det krävs både kunskap, verktyg och verkstad att hålls i, det är inget du står hemma på parkeringen o river ihop på en eftermiddag om du tror det.

    Garanterat lär kostnaden för ombyggnationen av bilen vida överstiga skillnaden i kostnad mellan att ta traktorkort och körkort för bil. Lägg dessa pengar här istället och hoppa över denna helt vansinniga och onödiga omväg till körkortet.
  • Anonym (micke­)
    Tue 3 May 2022 16:55
    #15

    borde vara förbjudet

  • Sat 21 May 2022 08:38
    #16

    Tycker det rimligaste om man inte har råd är att ta ett lån för att ta kortet.
    Jag är i regel mot att ta lån och krediter, men jag gör några undantag. T.ex. är det självklart att kunna ta ett lån för hus eller lägenhetsköp. Det är en framtidsinvestering för att kunna leva.

    Samma sak med körkort. Att ha körkort idag är nästan ett krav. Många jobb kräver det så om man inte har det så går man miste om de jobben. Man går dessutom miste om friheten att röra sig fritt som man vill när man vill för resten av livet. 

    Lite beroende på var man bor så är inte kollektivtrafik ett alternativ. Som för mig, bor relativt centralt, men har för långt till matbutik för att gå med tunga kassar. Cykel funkar inte heller då jag handlar minst 2st svintunga kassar.

    Har väl ca 800m till närmaste busshållplats och det anser jag är för mycket för att bära 2-3 tunga kassar. Alltså kassar som är tyngre än vad de plastpåsar man använde förr i tiden klarar.

Svar på tråden För gammal för A-traktor?