• Anonym (111)

Ha vattenflaska på förskola?

Nu kommer den varmare årstiden och förskolan önskar att barnen har med en egen vattenflaska. Brukar de vara så på er förskola? Får ångest bara jag tänker på det ur hygiensynpunkt. Dricker inte alla ungar ur varandras flaskor tror ni? Kan man nämna för personalen att man vill.att de har lite koll så det inte händer?

• Svar på tråden Ha vattenflaska på förskola?
  • Anonym

Jag tycker önskemålet är konstigt
    Barnen är på en plats som har rent dricksvatten i kranar. Vi betalar för att barnen ska vara där om dagarna, ändå kan de inte se till att barnen får vatten ens.
    Hur har barnen överlevt om dagarna tidigare?
    Och sedan får man då disk med sig hem som man ska stå och diska
    Sedan undrar man varför småbarnsföräldrar är sönderstressade

• Anonym (Ute)
    Anonym skrev 2022-05-01 23:23:10 följande:

Barnen är på en plats som har rent dricksvatten i kranar. Vi betalar för att barnen ska vara där om dagarna, ändå kan de inte se till att barnen får vatten ens.

Jag tänker såhär.
    Nu när de kan vara ute oftate och längre då är det väl bättte om de var med sig vatten ute? Det blir ett springande ut och in då barnen inte blir törstig samtidigt. Det är även smidigare att ha en egen flaska än att man ska bära ut kannor med vatten och tjugo plastkoppar som  barnen sedan blandar ihop varje gång de går ut.
  • Anonym (Krokar)

På våran dotters förskola  har dom krokar ute på väggen där man hänger ryggsäcken med etc solskyddsfaktor och en vattenflaska. Då slipper barn och pedagoger springa ut och in pga törst och solskydd, äldre barn vet vart deras flaskor är och kan springa och dricka själva under uppsyn, mindre barn kanske behöver hjälp men de äldre barnen lämnas inte utan uppsikt pga något mindre barn är törstig.. ingen dricker ur någon annans då de har sina egna flaskor i sina egna ryggsäckar?.

ser bara positiva lösningar ut detta?

• Anonym (Äggröra)
    Anonym (Krokar) skrev 2022-05-02 03:08:04 följande:

På våran dotters förskola  har dom krokar ute på väggen där man hänger ryggsäcken med etc solskyddsfaktor och en vattenflaska. Då slipper barn och pedagoger springa ut och in pga törst och solskydd, äldre barn vet vart deras flaskor är och kan springa och dricka själva under uppsyn, mindre barn kanske behöver hjälp men de äldre barnen lämnas inte utan uppsikt pga något mindre barn är törstig.. ingen dricker ur någon annans då de har sina egna flaskor i sina egna ryggsäckar?.

ser bara positiva lösningar ut detta?

Undrar hur man själv överlevde barndomen...

Inga vare sig krämer eller flaskor, eller förresten ens dagis!
  • Anonym (Krkf)

Haha seriöst? Kan inte dagiset stå för flaskorna. Löjligt. 

• violis
    Anonym skrev 2022-05-01 23:23:10 följande:
    Anonym (Krkf) skrev 2022-05-02 05:42:50 följande:
    Tidigare ..när ni själva var små ställdes det ut en kanna vatten och ( i bästa fall) ett gäng kåsor där barnen gick o hämtade sig vatten…ingen kunde hålla koll på vem som druckit ur vilken kåsa då alla var i samma färg…
    dessa kåsor diskades sedan i köket tillsammans med all annan disk…

idag får vi inte ta ut glas/ kåsor längre eftersom vi inte får diska dem i köket pga hygien reglerna som gäller för köket, vi kan inte heller diska dem i personalrummet då vi har en diskmaskin som då ska räcka till ,förutom våra kaffekoppar o tallrikar/ bestick när någon äter matlåda, till nästan 100 kåsor….( o här går även argumentet att vi ska diska barnens vattenflaskor bort) 

En egen vattenflaska har de äldre barnen koll på, det är ytterst sällan de tar fel flaska, de yngre barnen har sina i en korg o får hjälp av pedagogerna att få sin flaska …

• Anonym (Krokar)
    Anonym (Äggröra) skrev 2022-05-02 05:07:50 följande:
    Undrar hur man själv överlevde barndomen...

Inga vare sig krämer eller flaskor, eller förresten ens dagis!
    Så överlevnad hänger på en vattenflaska och kräm / dagis?
  • Anonym (Krkf)
    violis skrev 2022-05-02 06:27:00 följande:
    Anonym (Krkf) skrev 2022-05-02 05:42:50 följande:
    Tidigare ..när ni själva var små ställdes det ut en kanna vatten och ( i bästa fall) ett gäng kåsor där barnen gick o hämtade sig vatten?ingen kunde hålla koll på vem som druckit ur vilken kåsa då alla var i samma färg?
    dessa kåsor diskades sedan i köket tillsammans med all annan disk?

idag får vi inte ta ut glas/ kåsor längre eftersom vi inte får diska dem i köket pga hygien reglerna som gäller för köket, vi kan inte heller diska dem i personalrummet då vi har en diskmaskin som då ska räcka till ,förutom våra kaffekoppar o tallrikar/ bestick när någon äter matlåda, till nästan 100 kåsor?.( o här går även argumentet att vi ska diska barnens vattenflaskor bort) 

En egen vattenflaska har de äldre barnen koll på, det är ytterst sällan de tar fel flaska, de yngre barnen har sina i en korg o får hjälp av pedagogerna att få sin flaska ?

Låter ju krångligt. Varför skulle man inte kunna använda diskmaskinen ? Sätt namn på kåsorna som vi gjorde 
  • Anonym (Krkf)

Jag hatade iofs vatten så jag drack aldrig något 

• Anonym (Krkf)

Men andra gjorde. Klarade mig ändå, tydligen 

Svar på tråden Ha vattenflaska på förskola?