• 5555555

    Systembolaget Legitimation

    Jag var med om en konstig upplevelse i påskas. 

    Jag fick visa legitimation på systembolaget. Det jag undrar över är varför de frågar mig om legitimation. Kassörskan blir så generad.

    Det som är konstigt är att jag är 48år!
    Det är smickrande men ändå...


    Hanna
  • Svar på tråden Systembolaget Legitimation
  • molly50
    5555555 skrev 2022-05-02 15:50:22 följande:
    Systembolaget Legitimation

    Jag var med om en konstig upplevelse i påskas. 

    Jag fick visa legitimation på systembolaget. Det jag undrar över är varför de frågar mig om legitimation. Kassörskan blir så generad.

    Det som är konstigt är att jag är 48år!
    Det är smickrande men ändå...


    Du ser antagligen ung ut.
    Själv fick jag visa leg när jag köpte folköl på affären en gång.
    Och då var jag 30+. 
    Man får ta det som en komplimang. 

  • Anonym (Salt)
    5555555 skrev 2022-05-02 15:50:22 följande:
    Systembolaget Legitimation

    Jag var med om en konstig upplevelse i påskas. 

    Jag fick visa legitimation på systembolaget. Det jag undrar över är varför de frågar mig om legitimation. Kassörskan blir så generad.

    Det som är konstigt är att jag är 48år!
    Det är smickrande men ändå...


    Du kanske tedde dig påverkad?
  • Anonym (?)

    Vet inte om jag missförstår dig, men menar du att du tror att hon tog fel på nästan 30 år?

  • Anonym (Lily)

    Det kanske var en slumpmässig kontroll som kom upp?

    Eller så kollade hon lite snabbt på dig, frågade efter legitimation, såg att du inte är 20 men att har de väl frågat så MÅSTE de genomföra.

  • 5555555

    Vid detta besöket var runt 12, ganska tomt i affären.
    Jag köpte en liten flaska snaps för att krydda själv och några öl till sillen på påsken.

    Jag uppträdde inte berusad. 
    Har fått visa legitimation tre gånger i en ålder där det är smickrande. Första gången när jag var 32 med andra barnet i sulky. Andra gången var för några år sedan och så nu.

    Nog för att jag kanske ser ung ut, men runt 20 ser jag verkligen inte ut som.
    Osminkad om det har betydelse. 
    Hanna

  • student2013
    molly50 skrev 2022-05-02 16:01:50 följande:

    Du ser antagligen ung ut.
    Själv fick jag visa leg när jag köpte folköl på affären en gång.
    Och då var jag 30+. 
    Man får ta det som en komplimang. 


    Jag har också fått visa leg hade dock råkat köra ifrån det ena gången så fick inte köpa min folköl. 
  • Anonym (Li)

    Jag tror de har som policy att fråga på alla som ser ut att vara under 30. Därmed smickrade 32åringar. Men 48 är ju imponerande! Bra gener

  • molly50
    student2013 skrev 2022-05-02 17:02:18 följande:
    Jag har också fått visa leg hade dock råkat köra ifrån det ena gången så fick inte köpa min folköl. 
    Ok. Jag brukar alltid ha körkortet med mig.
    Inte för att jag tror jag ska få visa leg,för det har inte hänt på länge.
    Men jag brukar ju köra bil till affären osv.
  • Anonym (Ser ung ut)

    Får ofta visa leg på systemet. Ibland beror det på att jag tex har keps, mössa så svårt när de bara ser ansikte. Se det positivt. De brukar bli lite generade ut när de kommer fram till att jag är 44 men ser inga problem att hosta leg, är jättesvårt att gissa ålder tycker jag och hellre be en gång för mycket än tvärt om. 

  • Anonym (Ser ung ut)

    Någon gång förklarade de med att jag inte haft ögonkontakt, personen kände att jag försökte "dölja" . Hon bad om ursäkt men jag sa det var lugnt, jag var stressad den dagen så....

  • Kotten23

    Ligger i systemet att man måste blippa precis som avstämning i snabb kassan på Ica. Hände ju en gång en 87 åring som skulle köpa lättöl 3.5 systemet ville ha en blipp av legg han hade inget legg han fick inte köpa nån öl. 

  • Anonym (Bolaget)
    Kotten23 skrev 2022-05-03 13:19:48 följande:

    Ligger i systemet att man måste blippa precis som avstämning i snabb kassan på Ica. Hände ju en gång en 87 åring som skulle köpa lättöl 3.5 systemet ville ha en blipp av legg han hade inget legg han fick inte köpa nån öl. 


    Nej, det finns ingen sådan blipp-funktion i kassan. Men blir man frågad om legitimation oavsett ålder så måste man visa, annars kan de neka köp. Sådana är reglerna. Oavsett om man är under 25 eller över 80. 
  • Anonym (Får alltid visa)

    Nu är jag "bara" 37 men får alltid visa leg, köpte cigaretter för 2 år sen och fick visa då med, både jag och kassörskan började asgarva och hon sa "oj det trodde jag verkligen inte"

    Runt påsken är det mycket kontroller på personalen att de faktiskt kollar leg så hon ville väl ta det säkra före det osäkra, inget att haka upp sig på

  • student2013
    molly50 skrev 2022-05-02 19:55:30 följande:
    Ok. Jag brukar alltid ha körkortet med mig.
    Inte för att jag tror jag ska få visa leg,för det har inte hänt på länge.
    Men jag brukar ju köra bil till affären osv.
    Jo, jag också men min man hade hämtat ut ett paket som jag hade beställt. 
  • Anonym (39)

    Jag är 39 år och har alltid vid varje köp fått visa leg. Då får jag förbereda mig på att det kommer vara ett tag till framöver? När det satt skyltar om att de under 26 år skulle vara beredda på att legitimera sig så trodde jag vid den åldern det skulle gå över. Så ändrades kultarna till de under 30 år. Nu kanske de borde sätta upp skyltar att de under 50 år ska vara beredda på att visa leg? 

    När jag var 30 år fick jag inte köpa redbull för jag sprang bara inom för att köpa en redbull åt min man som väntade i bilen. Det var då 15 årsgräns på redbull. 

    Spelar inte mig någon roll. Det tar inte. Extra tid att ta upp både visakort och körkort.  Jag är så van att jag gör det i samma handvändning. 

  • Anonym (Kvinna)

    Jag är 33 år och jag får alltid visa leg på bolaget 

  • Anonym (Får alltid visa)
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-12-30 15:57:13 följande:

    Jag är 33 år och jag får alltid visa leg på bolaget 


    Du kände att du behövde dra upp den här tråden efter 7 månader för att tillföra detta? Hur långt har du scrollat egentligen för att ens hitta den?
  • Anonym (Mao)

    De trodde förmodligen att du var pappa statens kontrollant, hade du månne tom blick, en maos lilla röda utstickande ur bröstfickan och en stor röd stjärna på keps eller långrock?

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Får alltid visa) skrev 2023-12-30 16:05:32 följande:
    Du kände att du behövde dra upp den här tråden efter 7 månader för att tillföra detta? Hur långt har du scrollat egentligen för att ens hitta den?
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag drog upp en gammal tråd.
    Jag hittade tråden på Google 
Svar på tråden Systembolaget Legitimation