• KevisB

    Stora skulder

    Hej 

    jag har pga mitt spelmissbruk spelat mig till närmare 2 miljoner i skulder som hamnat hos KF? 

    jag har en inkomst på cirka 53 000 SEK i månaden och min sambo cirka 29 000.. 

    jag har löneutmätning men pga alla räntor så går knappast skulden ner och det känns som man aldrig kommer kunna bli skuldfri. vi bor i en hyresrätt och vill väldigt gärna kunna köpa något snart men det ör
    omöjligt så länge man har den skulden trots min hörs inkomst.. 

    har ni någon erfarenhet av någon bank eller liknande som kan hjälpa till att ta över skulden istället för att ha det hos KF ?

  • Svar på tråden Stora skulder
  • Friger

    Du måste ha någon som är kreditvärdig som löser ut dig mer eller mindre...

    2 miljoner är ju en slant...

    Skuldsanering?

  • KevisB

    Blev nekad skuldsanering förra året. misstänker att dom gjorde det pga min unga ålder och att jag har många år kvar att jobba plus en hög inkomst? 

    vet inte om någon testat Skuld finansiering hos Svea och har erfarenhet  av det ? 

  • Friger
    KevisB skrev 2022-05-03 20:59:38 följande:

    Blev nekad skuldsanering förra året. misstänker att dom gjorde det pga min unga ålder och att jag har många år kvar att jobba plus en hög inkomst? 

    vet inte om någon testat Skuld finansiering hos Svea och har erfarenhet  av det ? 


    Fråga dem.

    Tror inte myndigheter får fatta beslut godtyckligt. Dvs det måste finnas en motivering.

    Nix pix. Har inte provat. Testa svea. Kostar ju inget att fråga. Kommer inte att förvärra din situation. Men jag tvivlar.
  • me33

    Knivigt läge, viktigaste är nog ändå att du bryter ned ditt spelmissbruk pronto.
    Förvänta dig ingen relevant hjälp ifrån mig här och jag hoppas inga andra här när man gjort som du gjort.

  • Jamesdio
    KevisB skrev 2022-05-03 20:59:38 följande:

    Blev nekad skuldsanering förra året. misstänker att dom gjorde det pga min unga ålder och att jag har många år kvar att jobba plus en hög inkomst? 

    vet inte om någon testat Skuld finansiering hos Svea och har erfarenhet  av det ? 


    Du måste ju ha fått ett beslut med en motivering till varför du blev nekad? OM skälet var att du anses kunna betala av skulderna via löneutmätning inom skälig tid men du inte ser att det kan ske pga höga räntor kan du ju söka igen. När du har fått ett ärendenummer skickar du in ett brev där du visar hur mycket (litet) skulderna har minskat med löneutmätningen. Var skälet något annat så åtgärdar du det och skriver vad du har gjort i brevet.
  • me33

    Är de två miljonerna i skulder av blanco-lån, som på det viset gått till KFM?

    Om du påvisar att skulderna dränker dig och att du inte har någon bra utväg så "bör" de bevilja skuldsanering. 

    Det första som du dock behöver ta itu med är ditt spelande.

  • Anonym (Logik?)
    KevisB skrev 2022-05-03 20:59:38 följande:

    Blev nekad skuldsanering förra året. misstänker att dom gjorde det pga min unga ålder och att jag har många år kvar att jobba plus en hög inkomst? 

    vet inte om någon testat Skuld finansiering hos Svea och har erfarenhet  av det ? 


    Varför ska de hjälpa dig  när de anser att du själv kan fixa vad du ställt till med?  Motiveringen du angav är kristallklar. Du uppfyllde inte kriterierna helt enkelt. 
    Det är dags att böja på nacken och ta konsekvenserna av ditt handlande. 
    Kolla några avsnitt av Lyxfällan så ser du hur man kan göra. Men det vet du nog redan. 
  • Anonym (Logik?)
    me33 skrev 2022-05-05 08:58:55 följande:

    Knivigt läge, viktigaste är nog ändå att du bryter ned ditt spelmissbruk pronto.
    Förvänta dig ingen relevant hjälp ifrån mig här och jag hoppas inga andra här när man gjort som du gjort.


    Håller med
     Jag tycker det är annat om man drabbats av sjukdom/olycka  eller andra yttre grejer. 

    Att fiska efter skuldsanering när man spelat bort pengarna och dessutom drar in 53' i månaden tycker jag är lite väl magstarkt. 
  • Anonym (Tålamod)
    KevisB skrev 2022-05-03 20:45:16 följande:
    Stora skulder

    Hej 

    jag har pga mitt spelmissbruk spelat mig till närmare 2 miljoner i skulder som hamnat hos KF? 

    jag har en inkomst på cirka 53 000 SEK i månaden och min sambo cirka 29 000.. 

    jag har löneutmätning men pga alla räntor så går knappast skulden ner och det känns som man aldrig kommer kunna bli skuldfri. vi bor i en hyresrätt och vill väldigt gärna kunna köpa något snart men det ör
    omöjligt så länge man har den skulden trots min hörs inkomst.. 

    har ni någon erfarenhet av någon bank eller liknande som kan hjälpa till att ta över skulden istället för att ha det hos KF ?


    Alltså, självklart finns det möjligheter att påverka sin skuld, men alltså, två miljoner är två miljoner!

    Det kommer ta tid innan ni lyckats få ihop till att skaffa hus och du har ju ändå tämligen nyligen fått ditt avslag. I mina ögon låter det som att du måste ta väldigt mycket mer ansvar för att ordna upp din situation innan din ekonomi kommer kunna ordnas upp. Det finns ju inge långivare som vill ta över kronofogdens uppdrag.....
  • Mandel
    Anonym (Logik?) skrev 2022-05-20 15:21:40 följande:
    Håller med
     Jag tycker det är annat om man drabbats av sjukdom/olycka  eller andra yttre grejer. 

    Att fiska efter skuldsanering när man spelat bort pengarna och dessutom drar in 53' i månaden tycker jag är lite väl magstarkt. 
    Håller med. Som ensamstående med tonåringar varannan vecka har jag inte ens 29.000kr in netto som TS sambo och mig går ingen nöd på så om TS har 53.000kr netto borde det gå att betala av med 53.000kr/månad om man verkligen vill och är villig att ändra sitt leverne för att bli av med skiten
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Alliye

    Hejhej jag undrar om du kommer ihåg hur länge det tog för dig innan utmätningem började efter att du hade fyllt i dina inkomstuppgifter ?

  • Anonym (Avlönad)
    Jonny55 skrev 2022-05-24 22:23:29 följande:

    Vad jobbar du med den inkomsten ?


    53.000 kr är ju en bra lön men de flesta jobb i en någorlunda mellanchefsposition i storstäderna ligger ju där och över. Har 56.000 som mellanchef och min fru har 50.000 på en kontorstjänst. Problemet är ju att mycket ryker i skatt. Jag har ut 40 ca. 
Svar på tråden Stora skulder