• Mozza

    Menscykel på 40 dagar?

    Hej alla!

    Jag har trackat min cykel nu i 1,5 år eller något, sedan jag slutade på hormonellt preventivmedel. Trackar via appen flo. Får fram menscykelns längd och därmed en enkel beräkning på ägglossning och så.

    För 5 mån sen ungefär så blev min cykel 40/43 dagar istället för 30/35 som innan. Då rådfrågade jag vc som sa att det inte var någon fara. Sen fortsatte det så antog att min cykel var regelbunden med bara hade blivit längre.

    Nu denna månad blev cykeln helt plötsligt 35 dagar igen.

    Har någon annan varit med om detta? Känns som att det verkligen stället till det nu när vi vill försöka få barn. 

  • Svar på tråden Menscykel på 40 dagar?
  • asdfgh

    Precis när vi försökt få barn har min annars hyfsat regelbundna cykel (tror jag i alla fall, jag har bara stenkoll på den när jag försöker bli gravid) varit rätt konstig. Tror att det kan vara stressen att hålla koll på den?

    Med barn 1 ökade det på med typ 4-5 dagar per cykel tills jag var uppe i 65 dagar varpå det plötsligt halverades gick ner till 23 eller 25 dagar. Standard för mig låg innan på runt 40 dagar. Med barn 2 var det inte lika tvära kast men jag kommer ihåg att det ändrades.

  • MagganTop

    Hur gammal är du? (Om det kan påverka)
    har du vaccinerat dig mot covid? (Bieffekter om att störa cykeln)

  • Mozza
    MagganTop skrev 2022-05-03 21:27:21 följande:

    Hur gammal är du? (Om det kan påverka)
    har du vaccinerat dig mot covid? (Bieffekter om att störa cykeln)


    Är 25 år. Har vaccinerat mig, men ändringen kom typ 1-2 efter andra dosen tror jag, så känns som ganska långt efter för att bero på det? Vet du om dem som fått störningar i cykeln sen också har fått att den helt plötslig går tillbaka? 
  • Mozza

    Lyckas inte citera dig #1 men ändringen till längre cykel kom innan beslutet att börja försöka få barn. Jag har trackst cykeln länge nu utan mål egentligen. Ändringen tillbska kan dock såklart bero på stress över att hålla koll på allt ???????

    Hur gjorde du för att ändå lyckas hålla lite koll på ägglossningen? 

  • asdfgh
    Mozza skrev 2022-05-03 21:48:16 följande:

    Lyckas inte citera dig #1 men ändringen till längre cykel kom innan beslutet att börja försöka få barn. Jag har trackst cykeln länge nu utan mål egentligen. Ändringen tillbska kan dock såklart bero på stress över att hålla koll på allt ???????

    Hur gjorde du för att ändå lyckas hålla lite koll på ägglossningen? 


    Med #1 lyckades vi inte hålla koll. Mannen hade börjat på ett nytt jobb som innebar jobbig pendling, det var värmebölja och pendlingen blev definitivt inte bättre av att luftkonditioneringen på tågen inte fungerade. Hemma ville vi knappt peta på varandra pga värmen så var rätt säkra på att det inte skulle bli något den månaden. Vi hade fel.

    Med #2 var det lite mer regelbundet även om cykeln var längre än vad den "borde" vara enligt kalkylatorerna. Har för mig att jag tog maxlängden på cykel och la till så många dagar som jag trodde saknades i början.
  • ida762

    Hej TS! Jag slutade på ppiller för ca 6 månader sen så inte gått lika långt som dig men min cykel hoppar också. Använder också Flo. 


    Nu fick jag äntligen mens igår på CD 47? Tidigare cyklar har varit 30/32/35 osv. Och nu har jag laddat upp med ägglossningstester som jag tänkte börja ta strax efter avslutad mens för att hålla lite koll när jag kan tänkas ha ÄL och/eller ligga typ varannan dag i ett par veckor?:?)

    Har ju obviously inte stämt att jag haft ägglossning som appen visar innan, Så ja det har känts lite krångligt

Svar på tråden Menscykel på 40 dagar?