• Anonym (ts)

Antagningsprov Nackademin

Någon som har gjort provet och kan berätta ungefär hur det var och vad jag kan förvänta mig? 

• Svar på tråden Antagningsprov Nackademin
  • LFF
    Anonym (ts) skrev 2022-05-04 12:41:55 följande:
    Antagningsprov Nackademin

Någon som har gjort provet och kan berätta ungefär hur det var och vad jag kan förvänta mig? 

Vad är det för utbildning det handlar om?
  • Anonym (ts)
    LFF skrev 2022-05-04 12:44:07 följande:
    Vad är det för utbildning det handlar om?
    Det är samma prov till alla , så det spelar ingen roll vilken av deras utbildningar jag sökt. 
  • Anonym (ts)

82 st som varit inne och läst men ingen som vet? =/ 

• Anonym (Göteborgare)
    Anonym (ts) skrev 2022-05-04 13:26:53 följande:

Jag gick in för jag undrade vad "Nackademin" var för något. Det stod inte i TS, så nu har jag googlat. Jag har inte gjort något prov till den skolan (eller någon annan, utöver högskoleprovet, men det var länge sedan) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag tror inte att det är så stor andel av läsarna här som har gjort det provet...
  • Anonym (ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-05-04 17:14:45 följande:
    Jag gick in för jag undrade vad "Nackademin" var för något. Det stod inte i TS, så nu har jag googlat. Jag har inte gjort något prov till den skolan (eller någon annan, utöver högskoleprovet, men det var länge sedan) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag tror inte att det är så stor andel av läsarna här som har gjort det provet...
    Självklart kan folk gå in ändå, det var mest att jag hade hoppats att NÅGON av dessa 80+ hade vetat. 

Dom har ändå 35 utbildningar som startar varje år med x antal elever på varje utbildning. Det blir ju ett gäng som gjort provet efter några år och man kan ju tycka att NÅGON borde finnas här :) Fast vad vet jag, folk som pluggat kanske hänger på andra forum..
  • Glinda från Oz
    Anonym (ts) skrev 2022-05-04 13:26:53 följande:

Vill du ha 82 svar från folk som inte ens vet vad det är? Ingen har någon skyldighet att svara dig heller. Nu gjorde jag min plikt och svarade i alla fall, hoppas du får ut något av mitt svar. 
  • Anonym (ts)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-05 05:17:51 följande:
    Vill du ha 82 svar från folk som inte ens vet vad det är? Ingen har någon skyldighet att svara dig heller. Nu gjorde jag min plikt och svarade i alla fall, hoppas du får ut något av mitt svar. 
    Nej nu tolkar du ju helt galet. Av 82 personer hoppades jag att någon skulle känna till Nackademin och deras antagningsprov. Man kan klicka in på trådar av nyfikenhet men ofta dras man ju till sådant man känner till.
    Jag menade självfallet inte, och jag skrev heller aldrig, att jag förväntade mig svar av alla eller att jag ville ha svar från folk som inte har en aning. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (ts) skrev 2022-05-05 07:23:45 följande:
    Nej nu tolkar du ju helt galet. Av 82 personer hoppades jag att någon skulle känna till Nackademin och deras antagningsprov. Man kan klicka in på trådar av nyfikenhet men ofta dras man ju till sådant man känner till.
    Jag menade självfallet inte, och jag skrev heller aldrig, att jag förväntade mig svar av alla eller att jag ville ha svar från folk som inte har en aning. 
    Då hade väl dessa personer svarat, varför skriva ett gnälligt krävande inlägg om det? Tittar du på vilken tråd som helst ser du att tio gånger fler läser än svarar även i rena åsiktstrådar.
  • Anonym (ts)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-05 07:54:55 följande:
    Då hade väl dessa personer svarat, varför skriva ett gnälligt krävande inlägg om det? Tittar du på vilken tråd som helst ser du att tio gånger fler läser än svarar även i rena åsiktstrådar.
    Det var absolut inte ett gnälligt inlägg. Det var mer en puffning av tråden samtidigt som jag trodde att rubriken var så pass specifik att den skulle dra till sig folk som faktiskt hade erfarenhet. 
    Det känns som att du tolkar in väldigt mycket som inte står i inläggen och själv väljer att läsa det med en negativ ton. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (ts) skrev 2022-05-05 07:59:47 följande:
    Det var absolut inte ett gnälligt inlägg. Det var mer en puffning av tråden samtidigt som jag trodde att rubriken var så pass specifik att den skulle dra till sig folk som faktiskt hade erfarenhet. 
    Det känns som att du tolkar in väldigt mycket som inte står i inläggen och själv väljer att läsa det med en negativ ton. 
    Det är ett öppet forum vilket innebär att alla kan läsa även de som inte vet något. Uttrycker sig någon negativt brukar jag tolka det så, uttrycker sig någon positivt tolkar jag det positivt. 
  • Anonym (ts)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-05 08:04:08 följande:
    Det är ett öppet forum vilket innebär att alla kan läsa även de som inte vet något. Uttrycker sig någon negativt brukar jag tolka det så, uttrycker sig någon positivt tolkar jag det positivt. 
    Nu tycker jag du misstolkar igen. Jag har inte sagt att enbart de med kunskap om ämnet får läsa. Jag ska förklara, om det är så att du inte bara jävlas utan faktiskt inte förstod vad jag menade. 

1. Beroende på hur specifik man är kan man förvänta sig olika resultat när det kommer till antal läsningar kontra antal svar. Jämför med marknadsföring. Lägger jag ut en annons i DN så kommer väldigt många människor läsa annonsen men jag kanske inte når så många i min målgrupp. Gör jag reklam i en tidning specifikt för det ämnet så är kanske 100% av läsarna min målgrupp. 
    En tydlig rubrik om ett ämne som inte är sådär superspännande bör inte dra till sig lika mycket folk som en åsiktstråd om ett aktuellt ämne. Alltså kan man gissa att en större del av de som läser har någon form av kunskap eller erfarenhet av ämnet. Självklart innebär inte det att man tror, eller förväntar sig, att 100% av dessa ska ha det och absolut inte att alla dessa ska svara något. 

2. Vissa människor verkar ha en tendens att vrida väldigt mycket åt det negativa hållet. Kom ihåg att den skrivna kommunikationen blir ganska avskalad jämfört med den talade, speciellt på ett forum som har helt värdelös möjlighet att nyansera med emojis. Det går att lägga in väldigt mycket egna toner i det du läser och på så sätt feltolka saker. Min kommentar var neutralt menad, lite besviken - absolut, men absolut inte negativ. Det var mest ett konstaterande. 

Jag tror generellt att det blir roligare att befinna sig på forum om man inte direkt går in med taggarna utåt, tolkar allt på värsta möjliga sätt och nästan letar efter saker att gnälla på. 
  • Anonym (Göteborgare)

Och din kommentar  Fast vad vet jag, folk som pluggat kanske hänger på andra forum..  tycker du inte känns negativ? Jag har pluggat ett antal år, men "bara" på universitet, så jag har inte så bra koll på YH. Dessutom är jag nog lite äldre än dig, så YH fanns inte då.
    Det går att göra emojis - man får bara göra som förr i tiden!

• Anonym (ts)
    Anonym (Göteborgare) skrev 2022-05-05 17:28:53 följande:

Och din kommentar  Fast vad vet jag, folk som pluggat kanske hänger på andra forum..  tycker du inte känns negativ? Jag har pluggat ett antal år, men "bara" på universitet, så jag har inte så bra koll på YH. Dessutom är jag nog lite äldre än dig, så YH fanns inte då.
    Det går att göra emojis - man får bara göra som förr i tiden!

Anonym (ts) skrev 2022-05-04 22:38:35 följande:
     :) Fast vad vet jag, folk som pluggat kanske hänger på andra forum..

Jag trodde det var tydligt att jag skämtade eftersom jag gjorde en ":)" innan. Självklart finns det ju folk här som pluggat på alla möjliga nivåer. Jag hade bara hoppats på att någon här skulle ha pluggat på just Nackademin. Jag får helt enkelt leta vidare efter vilket forum dom 1000-tals personerna hänger på ;) *Obs - jag är inte seriös, negativ eller dryg, utan jag skämtar bara* 

De emojis man kan använda här är ju inte så nyanserade. En glad gubbe i all ära men vill man förtydliga ett mer nyanserat språk så blir det svårt. 

• Anonym (e)

Tips att göra en ;)  eller :D

:) är inte direkt skämtsam haha, tolkade också den där kommentaren som rätt trist

Svar på tråden Antagningsprov Nackademin