• Plina

ADHD medicin man går ner i vikt av?

Jag fick nyligen en ADHD diagnos (medelsvår). 
    Jag har ätit antidepressiva i cirka 7 år och gått upp 36 KILO!!!! Och jag undrar nu om det finns någon ADHD medicin man går ner i vikt av? 
    Jag vet mycket väl att bästa sätt att gå ner i vikt utav är träning men jag skulle behöva en liten knuff i rätt riktning.

Ska träffa min läkare den 23e och skulle behöva lite tips på vad jag skulle vilja prova för medicin. 

Tack på förhand!

Adhd, adhd medicin man går ner i vikt av.
  • Svar på tråden ADHD medicin man går ner i vikt av?
  • Anonym (H)

Alla får ju olika biverkningar så omöjligt att säga vilken medicin som man får minst aptit av som leder till viktnedgång. Jag själv har precis börjat med mentylfenidat och har lite sämre aptit men jag vet att jag måste äta något tillsammans med tabletten, annars blir jag helt koko. 

• flygrl

Asså centralstimulerande medel som flera (alla?) läkemedel för ADHD/ADD kan ju användas för viktminskning MEN det är ju inte i det syftet man får dom. Har själv ADD och får Equasym som är metylfenidat. Det har viss effekt på hur jag funkar bla. bättre uppmärksamhet men jag känner inget va gäller min aptit eller så. 

• Anonym (NPF)

Alla vanliga ADHD-mediciner innehåller centralstimulerande amfetaminer eller liknande ämnen som KAN dämpa aptiten något. Den effekten är dock inget att räkna med eller att lita på, eftersom det är så liten dos (och högre ska du inte ha, för då har du ingen effekt på ADHDn). En del går ner lite i vikt. Jag gjorde det i början, 3 eller 4 kilo. Och sedan gick jag upp igen efter ett tag. 

Så, det är inte fråga vilken medicin, bara det är centralstimulerande (och det är de som hjälper bäst mot ADHD), utan det gäller alla. Men det är inte något att räkna med. 

Svar på tråden ADHD medicin man går ner i vikt av?