• Lillan2022

    Ivf med två embryon

    Hej! Jag har lite funderingar, jag håller på med ivf nu, min andra omgång och har Äggplocket om 2 dagar! De har erbjudit mig att sätta in 2 st embryon då jag har försökt en längre tid med både ivf och insem,  
    till mina frågor,
    någon som fått tillbaka två embryon och hur blev då utfallet?
    ökar chansen mycket? 
    de vill sätta in 2st 2 dagars, är det värt det eller försöka odla vidare till 5 dagar och få tillbaka ett embryo istället? 


    sen fick jag lutinus att börja ta denna gången efter äggplock, inte haft det tidigare så kan det också öka chansen? många frågor men hoppas någon har svar ?? 

  • Svar på tråden Ivf med två embryon
  • Jag är bara jag

    Jag har satt in 2 blastisar 7 ggr- resultat: ett barn. En blastis en gång= ett barn till. Så 2 2-dagarsodlade tycker jag absolut du kan sätta in. Det ökar chansen till ett barn.

  • Lillan2022

    Tack för svar! Jag har bara hört att det är större chans med långsidsodlade ( 5 dagar ) än med två dagars men det kanske är påhitt? Vill gärna sätta in två stycken nämligen men endast om det ökar mina chanser Glad

  • Mirre1978

    Vad ja har förstått så ökar de inte dina chanser med två ägg. De ja uppfattat är att odla 5 dagar ökar chansen. Testat prednisolon?

  • Lillan2022

    Nej det är inget jag blivit erbjuden. De sa att det ökar chansen med två embryon för att ett av dom kanske fäster iallafall. Men du säger att 5 dagars är bättre än 2 st två dagars? Är så kluven. fick totalfrys på 5 dagars förra gången så bara gjort 3st insättningar efter frys! 

  • Mirre1978

    Jag lider me dig verkligen.  Jag la 2 stycken som va 2 dagar och förlorade bägge. Nu har ja satt in en 5dagars och hoppas på det bästa nu. Och jag äter prednisolon.  Kan du inte fråga om prednisolon?

  • Lillan2022

    Ja jag är ju rädd och förlora bägge samtidigt som jag tänker att dom inte hade klarat sig 5 dagar och då förlorar jag dom utan att ha försökt ???? ja jag skall fråga på fredag när jag skall dit, däremot fått lutinus denna gången och det har jag inte fått någon annan gång. Är det något du fått? Håller tummarna för dig Glad

  • Mirre1978

    Tack fina. Jag förstår dig och man är helt kluven. Ja bäst att bolla me dom faktiskt. Lutinus har jag inte fått men cyklogest har jag fått vid första och nu då. Lutinus är väl samma som cyklogest?

  • Lillan2022

    Ja jag får väl göra så tänker jag. Svårt och veta hur man skall tänka! Ja jag tror det är samma sak. Aldrig blivit tillfrågad om det tidigare och dom har inte sagt något om det alls heller, dom hade bara lagt in ett recept för att hämta ut men utan info så jag kanske får information på fredag. 

  • Mirre1978

    Men va konstigt? Vilken klinik är du på ? Ja fick fråga om prednisolon själv då jag har underfunktion I sköldkörteln. Ja tycker att man borde få all hjälp man kan få eftersom man betalar så mycket pengar. De e som om dom bara gör på rutin ut och in och tar pengarna.

  • Lillan2022

    Ja men exakt, Nordic ivf. Vilken är du på? Jag får försöka ta reda på lite svar på fredag för känner mig så förvirrad. Fått så bra information de andra gångerna så vet inte varför det är sämre nu. 

  • Lillan2022

    Ja men precis! Jasså? Har varit nöjd tidigare men får fråga om mina oklara frågor när jag skall dit nu i veckan! Konstigt att det är så olika när man är på samma ställe? Förvånad

  • Jag är bara jag
    Lillan2022 skrev 2022-05-04 19:08:24 följande:
    Tack för svar! Jag har bara hört att det är större chans med långsidsodlade ( 5 dagar ) än med två dagars men det kanske är påhitt? Vill gärna sätta in två stycken nämligen men endast om det ökar mina chanser Glad
    Ja, chansen med en blastis är större än med en 2-dagars, men chansen med 2 2-dagars ökar. Och som du säger- man riskerar att båda dör om de långtidsodlas. Det är därför de vill man ska ha rätt många befruktade för att testa det. Förr brukade man säga att chansen med 2 ökade med ca 10%.
  • Lillan2022

    Ja men då förstår jag lite mer, jag fick 15 ägg sist och 3st klarade 5 dagar och till frys, denna gången har jag ju färre ägg men är heller inte överstimulerad denna gång så jag chansar nog på att sätta in 2 st 2 dagars ändå och hoppas på att jag ändå får ett till frys! 

  • Lillan2022

    Nu är det ett tag senare & jag vet inte om ni är aktiva men jag satte in två st två dagars och är nu gravid i vecka 12 med tvillingar, så det gick verkligen vägen Glad

  • Sariti

    Hej! Jag fick också valet att sätta in ett eller två (3 dagars) sist. Jag valde två. Ingen tog sig tyvärr.
    Det enda är ju att om man blir gravid så kan man ju inte skilja mellan fostren senare i testerna om trisomi etc. Bara nått att ha i åtanke. För mig var det enda ett ganska lätt val att sätta 2.
    Min utgångspunkt var totalt 4 embryon. De två jag inte satte in klarade sig tyvärr inte till frysen heller.

  • Lillan2022

    Sariti: du menar kub testerna? Valt att avstå eftersom det inte kan ge samma resultat som om jag hade burit ett barn så jag håller tummarna och tror att allt kommer bli bra ändå :) 

  • Lillan2022
    GråterSariti: vad tråkigt och höra att inget klarade sig, ska du fortsätta med nu ivf eller hur kommer du att göra? 
Svar på tråden Ivf med två embryon